Hej,
Har sett några äldre trådar på detta utmärkta forum där några av er med borrhammare borrat hål för armeringsjärn/dubb i berg för att sedan gjuta plintar runt.
Jag planerar att bygga en altan till vårt fritidshus och där blir det aktuellt att gjuta plintar på berg på vissa ställen. Det låter väldigt tilltalande att kunna göra det med egna verktyg istället för att hyra eller vara beroende av nån som äger en bergborrmaskin.
Några frågor till er som gjort detta:
1) Finns det nåt verktyg, till hyfsat pris, att kapa armeringsjärn med?
2) Diameter på armeringsjärnet? Jag har läst nånstans att 12 mm ska räcka.
3) Diameter på hammarborret? 12 mm där också, eller snäppet mindre?
4) Hur djupt bör man borra, d v s längd på hammarborret?
5) Har ni några tips på vad för typ av hammarborr man bör köpa och vem/vilka som säljer dom?

Tacksam för tips!

/Janne
 
Jag har själv gjort en motsvarande konstruktion för 25 år sen. Den står fortfarande fast!
Så här gjorde jag:
Kapa armering billigt med kapskiva!

12 mm till dubb räcker säkert.
Till armering i plintarna kan du ha 12 mm , men 10 mm räcker! Byglar 6 mm c/c 300.

Borra i berget med grövre borr än armeringsjärnen du ska dubba med. Jag hade 25 mm borr till 12 mm dubb, detta för att betongen säkert ska komma ner i hålen bredvid järnen. Jag borrade ner dem 3-5 cm i berget. De sitter kanonhårt fast fortfarande!

En billig borrhammare hittar du på Rusta, Jula eller de flesta byggmarknader. De jag har nu kostade ca 700 - 1000 kr.

 
Hej Anaitis,
Tack för tipsen! Precis vad jag behövde veta!

/Janne
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.