M MagHam skrev:
Prototypen och några till har ju skrivit rätt svar:
Motorn ÄR för 380/660 V och skulle få underspänning av 230 V oavsett vilka kondensatorer eller enfas frekvensriktare vi pratar om.
Kan du utveckla?
 
B Berrabus123 skrev:
Någon som vet om denna fungerar? Variant 230V 7.5kW

[länk]
Från samma ställe kan du få en helt ok manuell för 330:- passar bra om nu TS har trefas tillgängligt och som sagt tidigare helst 25 A.

Elbutik manuell YD
 
@Berrabus123 Motorn är anpassad för fasspänning 380 V, vilket innebär en huvudspänning på 660 V. Med 230 V som drivande spänning kommer strömmen att öka markant och eftersläpningen att också påverkas, vilket ger större uppvärmning och ett mycket lägre moment.

Jag begrep inte riktigt vad du menade med citatet i förra inlägget...
 
  • Gilla
MagHam
  • Laddar…
@Markoo Vad ska du ha motorn till? En Y-D-start funkar bäst för drifter med låga startlaster, typ såg eller eventuellt en fläkt (även om det inte är garanterat att en fläkt funkar med YD)
 
useless useless skrev:
Vad driver motorn? Varför vill du köra den på 230V?
För har bara 220v 16 Å det är till en lättdriven kommpressor
 
B Berrabus123 skrev:
Kan du utveckla?
Vad menar du utveckla
 
Markoo Markoo skrev:
För har bara 220v 16 Å det är till en lättdriven kommpressor
Menar 230v
 
Men om det skulle funka vilken kondensator ska jag ha typ en 100uf då eller
 
Det kommer inte funka med den motorn det får du efter alla skriverier i tråden förstå och försöka svälja. Hade du haft en liten motor mindre än 1 kW helst mindre och lindad för 230/400 V hade du kunnat lyckas med en kondensator vald 70-80 uF per kW och D-kopplad motor. Nu har du inte det utan en motor i häradet 10 ggr för stor och utförd för en spänning som i sig försämrar redan dåliga egenskaper till 1/3.

Du får skaffa en kompressor avsedd för enfasdrift eller åtminstone en med motor du kan koppla som du tänkt.
 
  • Gilla
MagHam
  • Laddar…
nisse123 nisse123 skrev:
[länk]

Men det kommer inte att funka med en 7,5 kW 380/660 Volt`s motor
Ok tack för hjälpen endå
 
I princip kan man köra en stor motor (i tomgång) även på klen säkring, om man bara får igång den.

Utöver startströmmen - som kan vara till stort besvär - så kan man ha en stor motor som driver en liten klen belastning. Då behövs det inte så värst mycket till säkring från elnätet, men mycket pyssel med starten.

KANSKE skulle det för denna motor vara möjligt att använda en trafo 230/400 på en/någon kW och endera en mjukstartare/omriktare eller möjligen gammaldags startmotstånd, men mycket enklare, billigre och smartare vore att skaffa en motor i lagom storlek. Om kompressorn är "lättdriven" så borde väl 1 - 2 kW vara nog? Denna motor lär väl vara en rejäl klump.

Hur mycket luft skall Din kompressor ge, och vid vilket tryck?

Jämför med kompressorer som säljs på olika ställen, där man ofta får 800 kPa och si eller så många hundra liter/minut i luftmängd/genomlupen (cylindervolym * varvtal), och där det står motoreffekt på dessa maskiner i annonsen!
 
För att få 7,5kW vid 230V enfas matning krävs nästan 33 ampere.
 
Hej allihopa,

Jag har liknande problem med en 3fas motorn som skulle jag koppla om till en 1fas eluttag.

Är det nån som kan hjälpa mig med det här. Jag bifogar lite bilder nere.
 
  • Specifikationsetikett på en Dewalt 3fas motor med tekniska data som visar spänning och ström.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Verkstad med olika verktyg och en synlig 3fas motor som användaren vill koppla om till 1fas.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Hand som håller en röd 3-fas kontakt mot en verkstadsbakgrund, förfrågan om omkoppling till 1-fas.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Öppen anslutningslåda för 3fas motor med synliga ledningar och terminaler som hålls av en person.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Hand som hanterar kablar i en elektrisk anslutning för en 3fas motor under omkoppling.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Hand håller en öppen elektrisk kontaktor med flera anslutna ledningar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Hand håller en elektrisk anslutning med kablar som ska kopplas om, med fokus på anslutningen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Hand som håller ett kontaktområde för en 3fas motor med synliga ledningar och anslutningar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild av en elmotors märkskylt och anslutningsterminaler med kablar och en hand som håller i motorn.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det är säkert bara 3 tampar till lindningen i motorn och där kopplad som Y. Sen har du en nollspänningsutlösare ( relät ) som stänger av vid spänningsbortfall, tveksamt om det går att koppla om den, då det ska till att få den i koppling Delta för 230 V och en kondensator till det. Du bör nog tänka på att få en elektriker att sätt ett 3 fasuttag att använda. Skylten säger bara 400 V
 
  • Gilla
milos.mitrovic.doca
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.