Jag ska bygga en bastu som kommer vara ca 20m3 och tittar på legend 150.
Kaminen står det är avsedd för bastur 6-13m3.
Kommer det aldrig bli varmt i bastun eller kommer det ta väldigt lång tid?
 
Så ca 3x3x2.2m?
Glassytor ellerbetong/keramik i tillägg- låter som at det är grovt underdimensionerat....
Mvh
Sakke
 
  • Gilla
Linuswest91
  • Laddar…
Ja ungefär dom måtten. Kommer vara fristående bastu som när man börjar elda är ner till - 30grader. Kommer isolera 95+45 för relaxen ska användas som sovstuga också.
 
Ja, det blir för litet. Det går säkert att få det varmt men du får elda flera timmar för att få tillräcklig värme.
 
Den kommer vara för liten
Vi har en harvia legend 240 i våran bastu som är ungefär dom måtten och när den har gjort sitt kommer jag nog köpa en legend 300 istället.
 
Harvia rekomenderar att ta volymen gånger 1,5 om det är "oisolerad" bastu så 20*1,5=30m3
Så du bör nog ha en större kamin skulle själv skulle jag välja en till ungeför 25m3 åt den bastun.

Har själv en fristående bastu med 32mm väggar timrat och den e på ca13m3 till den har jag Stovemans 20R kamin rekomenderat till 15-20m3 https://www.stoveman.ee/tootekategooria/saunaahjud/
Stovmans kaminer är en rätt bra kopia på Legend modellerna och till nästan en tredjedel av priset åtminstone här i Finland (såg de finns svenska återförsäljare också)
 
Tack för alla svar. Har aldrig sett stoveman, ser ju väldigt snarlik ut.
Hur mkt längre kan det ta att värma en bastu med så mkt sten jämfört med en typ harvia 20m3 med 1/4 del så mkt sten?
Förstår att det blir en härligare bastu upplevelse med mkt sten men frågan är om det är värt att det tar 5 timmar att värma upp den..
 
Skulle nog säga att det tar längre att varma med för liten kamin. De e lättare att strypa draget än att öppna mer...
Små kaminer har dessutom mindre utrymme för ved (iallafall Stoveman) och då så behöver man fylla på oftare.
Jag kolla först på Stoveman 13 men valet blev klart när jag såg ved utrymmet i den går att jämföra med en gammal vedspis men de va mycket kortare

Ta bara i beräkningen att golvet skall tåla belastningen kamin+stenar+eventuell varmattentank på rökröret sen så står ju du brevid när du fyller på ved... blir lätt nästan 500kg på under en kvadrat golv
 
Sant. Blir en harvia pro. Tack compadres
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.