Hej.

Jag har ett badrum i lägenhet från 80-talet, med badkar. Jag vill helst ta bort badkaret så att det blir en duschyta istället, samt byta ut golvbrunnen mot en modern. Såhär ser det ut idag:

Ett badrum från 80-talet med kakel, badkar och traditionell golvbrunn.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Jag tänker att jag nog inte behöver installera en duschkabin eller liknande, borde det inte fungera med att bara hänga ett duschdraperi från taket ner till golvet? Eller kommer vattnet att rinna ut över hela golvet då?

När jag pratade med ett rörmokarföretag om att få hjälp med detta så sa de att om de ska göra detta så behöver jag göra om HELA badrummet eftersom tätskiktet bryts. Kan detta stämma? De har ej varit på plats men har sett bilden ovan.
 
  • Gilla
Tobbson78
  • Laddar…
S
Ja det stämmer.
Byter man golvbrunnen behöver man göra om allt.

Våtrumsmattan är nog så gammal att den ändå borde bytas ut så det är bara att punga ut.
 
  • Gilla
Fruktsallad och 1 till
  • Laddar…
S SvanteC skrev:
Ja det stämmer.
Byter man golvbrunnen behöver man göra om allt.

Våtrumsmattan är nog så gammal att den ändå borde bytas ut så det är bara att punga ut.
Vad är det som gör att tätskiktet bryts helt och hållet i hela badrummet när man byter ett golvbrunn mot ett annat? Är de inte lika stora golvbrunnen?


EDIT: Förresten, när du säger att man behöver göra om allt. Vad innebär "allt"? Är det bara tätskiktet som behöver göras? Eller måste rör och annat göras om också?
 
Man måste göra ett ganska stort hål runt brunnen för att komma åt att skarva på mot avloppsröret i golvet. Och för att kunna bygga den fixtur som brunnen skall vila mot.

Om jag uppfattar rätt så har du plastmatta som tätskikt idag. Den går iofs. att skarva. Man svetsar en skarv mellan den nya och gamla mattan. Svetsen behöver ligga rätt långt från brunnen, så man får lägga någon dryg kvadratmeter ny matta.

Om den gamla mattan är från 80 talet, så kommer ingen seriös firma vilja göra jobbet. Den gamla mattan kan börja läcka vilken dag som helst. Ingen firma riskerar att få skulden för det.

Om du vill byta från badkar, så sitter brunnen i många fall på fel plats också, man vill flytta den till duschhörnan. Det är en relativt enkel operation om den ändå skall bytas.

Samtidigt vill man gärna flytta blandaren till en mer ändamålsenlig plats och höjd.
 
  • Gilla
Fruktsallad och 1 till
  • Laddar…
Att göra om ”allt” innebär dels brunnsbyte.ingen brunn äldre än ca 1992 är godkänd idag. Dels innebär det i ditt fall att riva bort plastmattan och sätta ny. Ingen jätteoperation.

Rören behöver inte nödvändigtvis bytas, framförallt om man inte byter till kakel som är tjockare än mattan. Däremot vill man som sagt troligen flytta blandaren så den passar en dusch.
 
  • Gilla
Fruktsallad och 1 till
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Att göra om ”allt” innebär dels brunnsbyte.ingen brunn äldre än ca 1992 är godkänd idag. Dels innebär det i ditt fall att riva bort plastmattan och sätta ny. Ingen jätteoperation.

Rören behöver inte nödvändigtvis bytas, framförallt om man inte byter till kakel som är tjockare än mattan. Däremot vill man som sagt troligen flytta blandaren så den passar en dusch.
Tack för det snabba svaret!

Ok, så bara byte av matta och golvbrunn. En sån grej borde väl inte kosta flera tiotalstusen gissar jag på? Badrummet är så litet som 3,5 kvadratmeter totalt.
 
Med Rot-avdrag tippar jag att det hamnar nånstans runt 30k kr om du köper in inredningen själv.
 
JA”Snabbe” Jonas ”Snabbe” Andersson skrev:
Med Rot-avdrag tippar jag att det hamnar nånstans runt 30k kr om du köper in inredningen själv.
vad kan det hamna på utan rot? jag ska nämligen renovera om hela köket så jag gissar på att hela min ROT äts upp av det.
 
E enriktignovis skrev:
vad kan det hamna på utan rot? jag ska nämligen renovera om hela köket så jag gissar på att hela min ROT äts upp av det.
När vi gjorde en i princip likadan renovering för 6 år sedan kostade arbetet 15k efter rot, då var rot 50%. Sen köpte vi all inredning själv, duschhörna, ny toalett, nytt tvättställ, duschblandare och blandare till tvättställ. Vi monterade duschhörna och kommod själv. Vi tog in en dyr rikstäckande VVS-firma för demontering/montering av en radiator, toalett, lite nya rör till blandare osv, det kostade 5000 med rot. Vi köpte inte de dyraste och flådigaste sakerna utan vanliga standardgrejor, toan var på rea, samma med duschhörnan. Tvättställ/kommod från ikea, eget material kanske landade på 5-6000.
Jag tror inte timpengen förändrats jättemycket från den tiden så jag tror priset hamnar nånstans där runt 30000 idag, kanske lite mer nu när jag fick räknat på vad vi köpte kontra 50% rot.
 
  • Gilla
susanne.s
  • Laddar…
Priset på att få en plastmatta i badrum har ökat jättemycket dom senaste åren mitt badrum 2×2.2 meter kostade 150k att renovera tror att mattan kostade med spackling över 30k
 
  • Wow
vcx
  • Laddar…
Andreas_kalmar Andreas_kalmar skrev:
Priset på att få en plastmatta i badrum har ökat jättemycket dom senaste åren mitt badrum 2×2.2 meter kostade 150k att renovera tror att mattan kostade med spackling över 30k
vad renoverade du då, utöver att lägga ny matta?
 
Allt men det blev ganska billigt hade löpande räkning på allt och ingen totalentreprenad men det kräver ju att man har koll på alla moment själv så vill man ha fast pris så får man nog plussa på typ 50k till
 
Mycket beror såklart på vad man väljer för material också och vilken firma som gör vad. Priset på själva mattan är i regel det billigaste, men det skiljer såklart även i pris mellan tillverkare och stil. Jag rev mattan i vårt badrum själv, där sparade man ett antal timmars arbetskostnad exempelvis. Priset för uppspackling och mattläggning och lite annat småpill landade på 15000 efter rot. Om det var billigt eller dyrt då har jag ingen uppfattning om, vi blev rekommenderade att anvönda den firman så vi körde på det. Eftersom det är en brf så stod föreningen för bytet av golvbrunnen, så den posten har jag inte heller (glömt) tagit in i beräkningen.
 
JA”Snabbe” Jonas ”Snabbe” Andersson skrev:
Eftersom det är en brf så stod föreningen för bytet av golvbrunnen, så den posten har jag inte heller (glömt) tagit in i beräkningen.
ska alla BRF:er stå för byte av golvbrunn? det hade jag ingen aning om :S
 
  • Gilla
Parpa
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.