Hej,

Jag är i planeringsfasen för nytt kök och är lite intresserad av bänkskiva i sten. Är det någon som har några tips på var man köper prisvärda skivor?

Tack på förhand!
 
Hej
INTE på Skånemarmor i Helsingborg. :)
 
E Mr rättstvist skrev:
Hej,

Jag är i planeringsfasen för nytt kök och är lite intresserad av bänkskiva i sten. Är det någon som har några tips på var man köper prisvärda skivor?

Tack på förhand!
Hej, jobbar med sten. Vart i landet bor du?
 
L Lopex skrev:
Hej, jobbar med sten. Vart i landet bor du?
strax norr om göteborg
 
Vi köpte från Stencentrum och är oerhört nöjda! Det blev mycket bättre än vad jag vågat hoppats på. Jag vet dock inte hur de ligger till i pris men skall vi någon gång köpa sten igen så hade vi gått dit utan tvekan.
 
  • Gilla
Emanuel Adolfsson
  • Laddar…
Okej, jobbar norr om sthlm..

Men när du har valt en firma, va noga med allt, extra noga med ritningen du ska godkänna och alla anvisningar dom ger, som hur mycket +/-0 dom har på mått, hur ksravar är, armering etc, väldigt många missar att dubbel kolla ritningen på själva bänkskivan och då kan det bli väldigt tokigt
 
Köpte granit till köksö och fönsterbänkar från stenskivor.se
Bra service och pris.
 
Jobbar med sten och mäter/monterar för flera olika stenskivor. Rekommenderar ALLA att handla av CG Karlsson i Tanum.
 
G Sohl skrev:
Jobbar med sten och mäter/monterar för flera olika stenskivor. Rekommenderar ALLA att handla av CG Karlsson i Tanum.
Hej
Lite nyfiken, hur stor felmarginal får ni ha på era bänkskivor när dom monteras? Alltså hur mycket får dom glipa emot vägg? Min bänkskiva saknade 8mm mot väggen men det var helt okej tydligen
 
I Interista88 skrev:
Hej
Lite nyfiken, hur stor felmarginal får ni ha på era bänkskivor när dom monteras? Alltså hur mycket får dom glipa emot vägg? Min bänkskiva saknade 8mm mot väggen men det var helt okej tydligen
8mm över allt eller på en del ställen? Tänker om väggen är ojämn, där jag jobbar har vi marginal på +/-2mm

Edit. Sen beror det mycket på hur allt ser ut om kakel tex ska upp, eller stänkskydd som täcker det bakom, ibland är det lättare att montera då
 
Redigerat:
L Lopex skrev:
8mm över allt eller på en del ställen? Tänker om väggen är ojämn, där jag jobbar har vi marginal på +/-2mm

Edit. Sen beror det mycket på hur allt ser ut om kakel tex ska upp, eller stänkskydd som täcker det bakom, ibland är det lättare att montera då
Väggen va nygipsad så den va inte så ojämn:DGlipade som mellan 6-8mm på samma vägg. Sen övriga sidor va va 2-3mm. Vi skulle inte ha kakel från början så glipan hade blivit synlig. Nu satte vi kakel för att dölja den. O vi är nöjda med det i efterhand. Tycke mest att dom ryckte på axlarna åt att dom mätt dåligt
 
I Interista88 skrev:
Väggen va nygipsad så den va inte så ojämn:DGlipade som mellan 6-8mm på samma vägg. Sen övriga sidor va va 2-3mm. Vi skulle inte ha kakel från början så glipan hade blivit synlig. Nu satte vi kakel för att dölja den. O vi är nöjda med det i efterhand. Tycke mest att dom ryckte på axlarna åt att dom mätt dåligt
Det där låter ju väldigt oseriöst, klart alla mäter fel, när det har hänt oss med tex djup så har vi ofta erbjudit stänkskydd i tex samma sten, händer inte ofta men kunden måste ju bli nöjd! Stog det inget i deras lev vilkår etc hur skivan kan diffa?
 
Vi beställde genom köksleverantören. Så såg inget specifikt avtal av bänkskivan. :)
men men löste ju sig. Men ni låter bättre än dem iaf:D
 
I Interista88 skrev:
Hej
Lite nyfiken, hur stor felmarginal får ni ha på era bänkskivor när dom monteras? Alltså hur mycket får dom glipa emot vägg? Min bänkskiva saknade 8mm mot väggen men det var helt okej tydligen


Tja!
Säger som Lopex.

(skrev detta innan jag såg Lopex svar)
Det är lite olika beroende på, ska kakel på tex brukar vi säga 12mm då fixen å plattorna bygger lite.
Det hänger ju lite på hur raka väggarna är och vad man vill ha för överhäng ut från stomme. Vill kunden absolut inte ha en glipa bak mot vägg och kan tänka sig mindre överhäng kan man ju göra så, men självklart ska måttaren ha mätt så bänkskivan ligger tätt mot vägg och har rätt överhäng. Vi brukar oxå erbjuda stänkskydd eller så får vi mäta om och be stenhuggaren tillverka nytt om det ser helt galet ut.
 
Som undrade inte ens om vi skulle ha kakel eller ej.
Aja, vi vart ju nöjda i efterhand. Men jag kommer aldrig anlita dem igen iaf:)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.