Jag har en 10kvm isolerad och inredd friggebod från 00-tal som jag funderar på att klassa om till attefallshus för att kunna bygga ytterligare en friggebod om 10kvm

Kan/behöver man klassa om?
 
  • Gilla
lolukokasos
  • Laddar…
Är det inte enklare att det nya huset blir ett attefallshus?
 
  • Gilla
Pege0930 och 1 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Är det inte enklare att det nya huset blir ett attefallshus?
Den nya byggnaden skulle bara ha 3 väggar (ena långsidan öppen). Kan den ändå kallas attefall?
 
Det tror jag. Så länge den uppfyller PBL's definition av byggnad och håller sig inom attefallsbegräsningarna.

en varaktig konstruktion som består av tak eller av tak och väggar och som är varaktigt placerad på mark eller helt eller delvis under mark eller är varaktigt placerad på en viss plats i vatten samt är avsedd att vara konstruerad så att människor kan uppehålla sig i den.
 
Eller så bygger du bara. Dumt att offra Attefall på detta, särskilt som Attefall kommer att bli 30m2 i framtiden. Man kan bara ansöka om Attefallshus en gång. Så det är förverkat efter detta.
 
pacman42 pacman42 skrev:
Eller så bygger du bara. Dumt att offra Attefall på detta, särskilt som Attefall kommer att bli 30m2 i framtiden. Man kan bara ansöka om Attefallshus en gång. Så det är förverkat efter detta.
Du kan söka om Attefallshus flera gånger, MEN den totala byggnadsarean får i dagsläget inte överstiga 25 kvm. Om man ska hårdra det så kan man ha 25 Attefallsbyggnader på 1 kvm på sin fastighet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.