Hej!
Håller på och ta ned tapeter för att bredspackla min hall och genom halva rummet går en ful kanal med vad jag antar är internetfiberkabel i. En sån där väldigt tunn plasttrådsliknande sak. För att kunna spackla skulle jag behöva montera bort den men hörde att den lätt går av. Hur gör jag bäst för att inte skada den? Och kan jag dölja den på något snyggare sätt?
 
  • Vägg med borttagen tapet och synlig internetfiberkabel kopplad till en vit dosa, bredvid strömuttag.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Så ömtålig är den inte, öppna den vänstra luckan så ser du hur den ser ut, och hur boxen sitter fast.
 
Det är en medieomvandlare på bilden.
Du har inte en fiberdosa där fibern kommer in i huset?
Om det är så är det en villapatch som du ser och då kan du öppna och lossa medieomvandlaren utan att förstöra inkommande fiber, men ta det lugnt och försiktigt.
Mera råd kommer när du kompletterat med mera information.
 
Passa på att byta ut uttaget till en fyrvägsvariant också när du ändå är där och pillar.
 
Ser ut att vara något i dosan man ev kan koppla ur för att flytta den tillfälligt?
Funderar också på hur man kan dra kabeln snyggare. Måste man ha den där plastkanalen eller kan man bara klamra och måla som en elkabel?
 
  • Öppen eldosa med lösa kablar och avtaget lock, i behov av snyggare kabeldragning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Kabel dragen i plastkanal längs med dörrkarm på en röd vägg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det är bara att dra ut fibern och dra om den så som det passar dig. Kontakten burar ha en kork som tillbehör så det inte kommer in smuts men det går nog bra med en tejp istället
 
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Det är bara att dra ut fibern och dra om den så som det passar dig. Kontakten burar ha en kork som tillbehör så det inte kommer in smuts men det går nog bra med en tejp istället
Nej, följ inte det här rådet.
Inkommande fiber är svetsad till "piggtail" i lådan och verkar sedan vara en slarvigt fixerad svetshylsa enbart med en tejp.
Börjar du dra i de här fibertrådarna riskerar du att knäcka fibern efter svetshylsan eller vid den,
Och inkommande tjockare gula mikrokabel är inte fixerad/låst i låda med medieomvandlare, så du ska undvika att lossa låda/medieomvandlaren.
Vill påstå att det är en slarvig installation, ev. skulle den kunna ses som felaktig beroende av fiberoperatörens krav/installationsanvisning. Skulle skicka bilden till din fiberoperatör och få det verifierat att installationen är riktigt gjord.
 
  • Gilla
Johannes Carlsson och 1 till
  • Laddar…
Kollade lite slarvigt så bortse från mitt tidigare råd. Tänkte att fibern var svetsad i en fasadbox.
 
Ajdå... har redan kopplat ur alla kablarna. Förstod inte riktigt vad du menar är konstigt gjort i inkopplingen men kan inte sånt här alls. Nu när jag kopplat ur alla delarna. Är det något särskilt jag bör tänka på när jag kopplar tillbaka det? Var bara ena blå ’kontakten’ som var inkopplad.
 
  • Öppet eluttag med urkopplade kablar och en delvis öppen kontaktdosa på en vägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Hand håller urkopplade elektriska kablar med oskalade och otäckta ändar mot en vägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Hand håller en urkopplad blå kontakt med osorterade elektriska kablar mot en vägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Hand som håller en avmonterad enhet framför eluttag med urkopplade kablar och en synlig blå kontakt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Janne. H
  • Laddar…
R
Bara att hoppas och hålla tummarna att du inte knäckt någon fiber ännu eller kommer göra det när du hanterat det sådär.

För isåfall kan du räkna med en utgift på ett par tusen för att få det fixat.

samt att du måste ha skyddshattar på kablarna när du kopplar ur, de är väldigt känsliga mot damm och skit.
 
Ja, nu har du redan plockat bort allt. Så då får du montera tillbaka det som det satt tidigare och använda samma anslutning/piggtail med gul fiber.
Fibertrådarna efter den tjockare gula mikrokabeln ska sedan slingas i lådan och svetshylsorna ska fixeras. Även mikrokabel bör/ska fixeras där den kommer in i lådan.
Och som noterats ska du inte ha kontakterna oskyddade utan det ska sitta ett skydd på dem.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.