R
Jag skall göra odlingsbäddar i växthus och tänker mig att snickra till dem av impregnerat virke och ha markväv under. Jorden skall ligga direkt mot markväven och brädorna.

Frågan är om det passar med imregnerat virke eller om det finns risk för att kemikalier hamnar i jorden? Är det bättre att använda obehandlat virke? Går det att behandla virke själv på ett ekologiskt bra sätt?
 
Om du ska köpa virke till att ha i direktkontakt med konstant fuktig/blöt jord och dessutom vill ha någon rimlig hållbarhet på virket så måste du använda tryckimpregnerat klass A.

Iom. att du antagligen ska odla ätbara saker i dina odlingsbäddar så finner jag det inte rimligt att använda virke som är impregnerat med koppar, arsenik och krom :-/.
Hur och exakt på vilket sätt det eg. är "farligt" vet jag inte med exakthet, MEN jag skulle trots det aldrig använda det själv, för mig räcker det med det självklart orimliga i att äta (kanske även till barn i familjen) sådant som odlats där arsenik, koppar och krom, i större eller mindre omfattning (kan säkert diskuteras ;)) men icke desto mindre så, fälls ut i odlingsjorden.

Måste du ha trä som material i odlingsbäddarna, du kan inte tänka dig ngn. form av sten eller gammalt tegel (lagrar dessutom värme bra vilket ger tidigare och längre odlingssäsong) e.dyl??

Vill du absolut ha trä så kanske du kan få tag på gammalt obehandlat kärnvirke av god kvalité tex. gammalt golvvirke, men du får ju antagligen räkna med att byta ut det så småningom ;).

MVH//Christina.

*EDIT* En annan möjlighet skulle kanske kunna vara att bygga upphöjda odlingsbäddar av torvblock.
 
Vi har tryckimpregnerade odlingslådor med plexiglas på insidan för att förhindra kontakt med trä på sådant sätt att ev utfällning av "gifter" från lådorna ej kan komma in i växternas rötter
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.