X xLnT skrev:
Jag får ju samma problematik med den där ramen, är ju samma mått på nippeln som ska in i röret efter man skruvat dit det?
Dom passar in i röret eller i dämparen.
Därför släpper du röret nästan jämt med färdigt tak
 
J Janzzon skrev:
Dom passar in i röret eller i dämparen.
Därför släpper du röret nästan jämt med färdigt tak
Ja det vet jag, men de kommer ju inte passa om det sitter två skruvskallar på insidan av röret. Eller om man borrar fast något utifrån och in så kommer ju skruven sticka in.
 
Om du tar vanliga gips skriv och skruvar från insidan det kommer passa.
Om du tar spirorör kan du fästa röret uppifrån.
Annars ett till alternativ är kanalstöd
 
  • Kanalstöd i förzinkat stål för ventilationssystem, visas från sidan med mätinformation nedan.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Du behöver en muff (blå) /eller en kort bit rör/.
När taket är klart monterar du en stos (röd) i muffen. Stosen kan du skruva fast i undertaket. I stosen sätter du donet (grön).
 
  • Ventilationsrör i tak med markerade delar: blå muff nedtill, röd stos och grön donet skissade.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
J Janzzon skrev:
Om du tar vanliga gips skriv och skruvar från insidan det kommer passa.
Om du tar spirorör kan du fästa röret uppifrån.
Annars ett till alternativ är kanalstöd
Tack för din input :)
 
X xLnT skrev:
Tack för din input :)
Så lite så (y)
 
Jag lät dem bara hänga ner till att börja med.
Sen när man plastar så tejpar man ju fast dem i plasten ( fixera dem så de hänger ner ca 10mm under glesen) och då sitter de kanon i väntan på slutmontering av monteringsram etc.

Sen när vi satte takgipset så hamnar rörbiten från ljuddämparen perfekt mitt i gipset, och behöver man mer eller mindre så är ju plasten flexibel i bägge riktningar.

Vid montering av don så ingick den ramen som syns på ahlsell-bilden, och det var riktigt tajt och bra passform.
När denna monteringsram var på plats så skruvade jag fast monteringsramen i taket (hålen syns på ovan nämnda bild) och sen skruvas den synliga delen av donet fast på monteringsramen.

Inga konstigheter, hade du haft donet med monteringsram hade det gett sig tror jag!
 
tttomten TomasJor skrev:
Du behöver en muff (blå) /eller en kort bit rör/.
När taket är klart monterar du en stos (röd) i muffen. Stosen kan du skruva fast i undertaket. I stosen sätter du donet (grön).
Menar du att det inte skulle gå att sätta ett don med nippel direkt i ljuddämparen?
 
Det är altså detta don jag menar, för att det inte ska bli några missförstånd.
https://shop.systemair.com/sv-SE/elegant--ve--125/p139218

"Mounting

The diffuser is installed directly onto the spiral duct, or an aperture with the same internal diameter, by pressing it in and rotating it at the same time."
 
@TomasJor om du tittar på TS bild så ser du att det sitter en nippel instucken i andra änden av ljuddämparen, så det ska vara nippel och inte muff som ansluts mot ljuddämparen,
Närbild på en ljuddämpare med nippel instucken i ena änden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


@xLnT du kan sätta det donet (med nippel) direkt i ljuddämparen.
 
Demmpa Demmpa skrev:
@TomasJor om du tittar på TS bild så ser du att det sitter en nippel instucken i andra änden av ljuddämparen, så det ska vara nippel och inte muff som ansluts mot ljuddämparen,
[bild]

@xLnT du kan sätta det donet (med nippel) direkt i ljuddämparen.
Tack, jag tyckte väl det. Då får man kanske nöja sig med att tejpa dit den och inte vara så nojig att den kommer släppa.
 
  • Gilla
tttomten
  • Laddar…
Om du tar kanalstöd samt en bit hålband runt hela ljuddämparens anslutning så kan du få fast det så att änden inte rör sig, Metallisk ljuddämpare i tak med markerade områden: svarta linjer för kantstöd, gröna linjer för hålband position.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Svart=kantstöd, grönt=hålband.
Eventuellt går det att ta hålbandet lite högre upp så att den nyper bättre.
 
  • Gilla
xLnT
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
@TomasJor om du tittar på TS bild så ser du att det sitter en nippel instucken i andra änden av ljuddämparen, så det ska vara nippel och inte muff som ansluts mot ljuddämparen,
[bild]

@xLnT du kan sätta det donet (med nippel) direkt i ljuddämparen.
Påkommen :oops: behöver visst nya glasögon.
 
X xLnT skrev:
Det är altså detta don jag menar, för att det inte ska bli några missförstånd.
[länk]

"Mounting

The diffuser is installed directly onto the spiral duct, or an aperture with the same internal diameter, by pressing it in and rotating it at the same time."
Aha ok då är jag med, då måste den nog sitta ordentligt.
Men hur justerar man luften sen? Och är det ingen infästning alls av diket, det är bara röret som den sitter fast i då?
 
M mackan_kal skrev:
Aha ok då är jag med, då måste den nog sitta ordentligt.
Men hur justerar man luften sen? Och är det ingen infästning alls av diket, det är bara röret som den sitter fast i då?
"Mätning av kanaltryck. Trycket mäts i kanalen genom att föra in mätröret försiktigt bakom donet. Detta är möjligt genom att öppna en liten springa mellan donets frontplåt och vägg."
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.