Hej. Vi har ett uterum som vi ska göra om till ett vanligt rum som tillhör huset.
Uterummet som står där nu är ca 9 kvadrat och är mot huset,det finns en öppning till rummet via en stor glasdörr. Frågan är,om vi river det och bygger nytt fast med samma mått,behöver vi bygglov då?
 
Med det tillvägagångssättet tror jag inte att du kommer ifrån bygglov och rivningslov om man skall vara noga. Däremot är det möjligt att du kan komma ifrån det om du isolerar befintligt uterum utan att riva det.
 
  • Gilla
MetteKson
  • Laddar…
K Korvmedbröd skrev:
Hej. Vi har ett uterum som vi ska göra om till ett vanligt rum som tillhör huset.
Uterummet som står där nu är ca 9 kvadrat och är mot huset,det finns en öppning till rummet via en stor glasdörr. Frågan är,om vi river det och bygger nytt fast med samma mått,behöver vi bygglov då?
Ja, river du något för att
K Korvmedbröd skrev:
Hej. Vi har ett uterum som vi ska göra om till ett vanligt rum som tillhör huset.
Uterummet som står där nu är ca 9 kvadrat och är mot huset,det finns en öppning till rummet via en stor glasdörr. Frågan är,om vi river det och bygger nytt fast med samma mått,behöver vi bygglov då?
Ja, det krävs bygglov. River du något för att ersätta med något annat räknas det som nybyggnad. I min kommun åkte en fastighetsägare på sanktionsavgifter på 24 000 kr för att de inte sökt lov för åtgärden. En granne såg att byggnation pågick och kontaktade kommunen.
 
  • Ledsen
kest
  • Laddar…
A Avemo skrev:
Med det tillvägagångssättet tror jag inte att du kommer ifrån bygglov och rivningslov om man skall vara noga. Däremot är det möjligt att du kan komma ifrån det om du isolerar befintligt uterum utan att riva det.
Det är ett alternativ, men då kan du ändå behöva bygglov för fasadändring ifall utbyggnaden får annan fönster/dörrsättning än tidigare och ser annorlunda ut än tidigare.
Ring en bygglovshandläggare och fråga hur de gör bedömningen i din kommun.
 
  • Gilla
kest
  • Laddar…
N
Det är olika regler beroende på om du bor inom eller utanför detaljplanerat område. Ta inte bort något innan allt är klart. Det är kommunen du måste fråga, de har oftast öppet hus en dag i veckan. Kom ihåg att notera vem du träffat på kommunen och vid vilken dag och tid det sades samt var beredd på att du antagligen måste lämna in ett ärende innan du kommer vidare.
 
Jag har pratat med kommunen nu och de har inga uppgifter alls på tillbyggnaden på våran tomt,och därmed inte ens på uterummet som byggdes samtidigt som huset.
Nu står det nya rummet färdigt redan
Hur borde jag göra i detta skede ?
 
K Korvmedbröd skrev:
Nu står det nya rummet färdigt redan
Hur borde jag göra i detta skede ?
om du redan byggt om från uterum till nytt så hade i alla fall jag legat lågt. Men annars får du låtsas som att det inte finns något alls där nu, skicka in bygglovshandlingar och få bygglov. Då får du det rätt på pappret men berättar du att du söker lov i efterhand åker du på avgift för att du byggt utan lov.
 
K Korvmedbröd skrev:
Jag har pratat med kommunen nu och de har inga uppgifter alls på tillbyggnaden på våran tomt,och därmed inte ens på uterummet som byggdes samtidigt som huset.
Nu står det nya rummet färdigt redan
Hur borde jag göra i detta skede ?
Kollade du inte med kommunen vad som gällde innan du byggde om? Nu har du inrett något som kan vara ett svartbygge. Ligger fastigheten inom eller utom detaljplanelagt område? Utom plan är reglerna oftast friare än inom DP. De byggnader som inte finns lov på i dagsläget kan vara bygglovsbefriade om du har tur. Du kan söka lov i efterhand för att få byggnaden ”vit” men då kan det komma till en sanktionsavgift som någon nämner. När uppfördes byggnaden?
 
M MetteKson skrev:
Kollade du inte med kommunen vad som gällde innan du byggde om? Nu har du inrett något som kan vara ett svartbygge. Ligger fastigheten inom eller utom detaljplanelagt område? Utom plan är reglerna oftast friare än inom DP. De byggnader som inte finns lov på i dagsläget kan vara bygglovsbefriade om du har tur. Du kan söka lov i efterhand för att få byggnaden ”vit” men då kan det komma till en sanktionsavgift som någon nämner. När uppfördes byggnaden?

Nej tyvärr,hade inte en tanke på att kolla med dom eftersom det redan var ett rum där.
Vad menar du med detaljplanelagt område ?
Den blev klar för någon vecka sen.
 
K Korvmedbröd skrev:
Nej tyvärr,hade inte en tanke på att kolla med dom eftersom det redan var ett rum där.
Vad menar du med detaljplanelagt område ?
Den blev klar för någon vecka sen.
Inom detaljplanelagt område är det mer reglerat vad du får bygga och hur stort, högt mm (oftast i tätbebyggda områden), därav namnet detaljplan. Utanför DP område är det friare bestämmelser. Om din fastighet ligger inom DP vet kommunen (ibland står det på kommunens hemsida).
Du frågade tidigare här i forumet om hur du skulle gå tillväga och flera trodde det krävdes rivningslov/bygglov, lite dumt att inte kolla upp innan start kan jag tycka (men det antar jag att du inte vill höra nu.....). Jag har tyvärr ingen bra lösning på hur du ska gå vidare. Du kan kolla upp om det är DP eller ej, om det inte är det, kolla vad som är bygglovsfritt och om uterum och tillbyggnad kan rymmas därunder.
Du kanske även kan använda Attefallstillbyggnad om tillåten byggrätt överskrids.
 
Redigerat:
M MetteKson skrev:
Inom detaljplanelagt område är det mer reglerat vad du får bygga och hur stort, högt mm (oftast i tätbebyggda områden), därav namnet detaljplan. Utanför DP område är det friare bestämmelser. Om din fastighet ligger inom DP vet kommunen (ibland står det på kommunens hemsida).
Du frågade tidigare här i forumet om hur du skulle gå tillväga och flera trodde det krävdes rivningslov/bygglov, lite dumt att inte kolla upp innan start kan jag tycka (men det antar jag att du inte vill höra nu.....). Jag har tyvärr ingen bra lösning på hur du ska gå vidare. Du kan kolla upp om det är DP eller ej, om det inte är det, kolla vad som är bygglovsfritt och om uterum och tillbyggnad kan rymmas därunder.
Du kanske även kan använda Attefallstillbyggnad om tillåten byggrätt överskrids.

Jag får väl bara ringa kommunen och spela dum och hoppas på det bästa att dom inte tar det så hårt och vi kan få bygglov i efterhand.
Med grannar är det inga problem iallafall,de 2 grannar jag har har nämligen hjälp mig bygga så för deras del är allt ok.
 
K Korvmedbröd skrev:
Jag får väl bara ringa kommunen och spela dum och hoppas på det bästa att dom inte tar det så hårt och vi kan få bygglov i efterhand.
Med grannar är det inga problem iallafall,de 2 grannar jag har har nämligen hjälp mig bygga så för deras del är allt ok.
det handlar inte om att de tar det hårt eller ej. De är tvungna att ge dig en sanktionsavgift så om du nu har det lugnt med grannarna så låtsas som att det inte finns. Sök bygglov, betala ord taxa och slipp sanktionsavgiften.

här kan du räkna ut vad du kommer få i sanktionsavgift för att byggt utan lov och startbesked. Räknat på 20kvadratmeter så är straffet ca 47 000kr. Sen tillkommer ju själva bygglovsavgiften också på det.
https://www.boverket.se/sv/PBL-kuns...tionsavgifter/berakning-av-sanktionsavgifter/

Skärmdump av Boverkets webbsida för beräkning av sanktionsavgifter för byggprojekt utan lov.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Edit:såg att du hade skrivit att tillbyggnaden var 9m2. Det blir tyvärr samma summa ändå
 
Enligt ovan så är ju 47000 basbeloppet, uträkningen under ger ju ca hälften i avgift...
 
tveksamt tveksamt skrev:
Enligt ovan så är ju 47000 basbeloppet, uträkningen under ger ju ca hälften i avgift...
ah, jag som var för snabb. Tråkig utgift ändå... lite samvetsfråga såklart men jag hade mörkat existerande bygge och sökt bygglov som om det inte fanns något där. Sen tar ju iof de flesta kommuner flygfoton regelbundet så om de vill kan de säkert se att uterummet finns och kräva rivningslov men sällan de gör extrakontroller på det sättet vid vanligt bygglovsförfarande. I vart fall i den kommun jag har kontakter i.
 
O olofh skrev:
ah, jag som var för snabb. Tråkig utgift ändå... lite samvetsfråga såklart men jag hade mörkat existerande bygge och sökt bygglov som om det inte fanns något där. Sen tar ju iof de flesta kommuner flygfoton regelbundet så om de vill kan de säkert se att uterummet finns och kräva rivningslov men sällan de gör extrakontroller på det sättet vid vanligt bygglovsförfarande. I vart fall i den kommun jag har kontakter i.

Om jag söker bygglov nu, det är inte så att de kommer ut och kollar först? Är det svårt att få igenom ett bygglov?

Jag är tacksam för alla svar jag får av er,tack!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.