Är det någon som kopplat in telefon/bredband i ett område där telia dragit egna rör för fiber? ej koppar kabel (nybyggnation)

Jag har inte kunnat få någon seriös information av telias kundtjänst.......en kille på kundtjänst menade helt seriöst att det bara skulle gå att få det han kallade bredbands telefon utan att få uppkoppling till internet!!!!! och han hävdaded att det inte skulle gå att ens få adsl eller surfa med modem!!!!! så dumt kan det bara inte vara......

Men som tur är har vi också en fiber till stadsnätet att ansluta oss till :cool:

Är det någon som fått telias fiber inkopplad och vet hur det funkar om det funkar?

vi bygger i Luleå kronan
 
Vi har nybyggt hus med Telia-fiber. Det går bara att få IP-telefoni ("bredbandstelefoni"), inte "vanlig" telefoni. IP-telefonin kräver två burkar hemma hos oss: Först en fiberkonverter, som gör om ljussignalerna i fibern till en elektrisk signal i en nätverkskabel, och sedan en andra burk, som via bredbandsanslutningen i nätverkskabeln sköter IP-telefonin. Till denna andra burk ansluter man telefoner (ett eller flera jack) precis som vanligt. Men det finns även en LAN-kontakt, där jag kopplar in datorn och får bredband.

IP-telefonin fungerar precis som en vanlig telefon när man ringer. Vi kunde behålla vårt gamla telefonnummer när vi flyttade. En skillnad är förstås att om det blir strömavbrott så funkar inte telefonen, eftersom "burkarna" blir strömlösa.

Man abonnerar på ip-telefoni och bredband var för sig, och man kan ha den ena, den andra eller båda tjänsterna. Den tekniska utrustningen (de två burkarna) är samma hela tiden.

Det går inte att få adsl, eftersom det är en teknik som bygger på elektrisk överföring i koppartrådar. Däremot går det att surfa via vanligt modem via ip-telefonanslutningen, det vet jag för jag har provat. Men om jag bara betalade för ip-telefoni och inte för bredband, skulle jag alltså ha ungefär det som killen på kundtjänst sa till dig: ip-telefoni men inte bredband för dator (burk nr 2 skulle iofs ha tillgång till bredband, men den skulle inte "dela med sig" till din dator).

 
IoI har ni TV också via fiber LAN?
Om, hur fungerar det?
Är det analogt sen ut till varje TV uttag eller?

Göran
 
Nix, ingen TV. Har hört från en granne att "det skall komma så småningom", men jag vet inget om hur det kommer att fungera. Vi kör med vanlig antenn och box tills vidare.
 
IoI vilken hastighet har du på internet? och vad kostade det att installera telefon och bredbandet?
 
Vi har 10 Mbit i båda riktningarna. Det kom häromdagen ett meddelande från Telia att det ska bli möjligt att få upp till 100 Mbit. Kostnaden för det vet jag inte ännu.

Installationskostnaden var inbakad i huspriset för oss, så jag har ingen aning. Vad jag vet så skrev vi iallafall kontraktet med Myresjöhus innan Telia bestämde sig för att dra fiber istället för kabel, så det blev ingen merkostnad för fibern.
 
Det verkar som om Telia inte tänker dra in koppar till vårt område, jag börjar bli lite smått nervös, de kan väl inte göra så att de endast erbjuder oss ip-telefoni utan att samtidigt erbjuda oss bredband?
Jag är den förste att erkänna att jag är "lätt" internetberoende. Avvänjning är inte ett allternativ!

IoI, vad betalar ni för ert bredband 10/10mbit per månad?
 
Vi betalar 275 kr/mån. Anslutning 495 kr.
Ip-telefoni kostar 99 kr/mån om man även har bredband, annars 125 kr/mån.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.