P
FTX-systemet ska kompletteras med ett vattenbatteri för kyla och värme men i dagsläget är det oisolerat.

Jag har att välja på 100mm stenullsskivor toppat med 30mm gullfiber med kondens spärr, och att klistra på 26mm armaflex.

Har båda alternativen hemma och av utrymmesskäl skulle jag själv föredra Armaflexen. Men jag är osäker på om det räcker med 26mm på en kallvind om det ska flöda ca 5-7 gradigt vatten på sommaren och ca 30-50 gradigt på vintern?
 
Armaflex förefaller ha Lambda 0.036, dvs i princip likvärdigt med glas-/stenull.
Armaflex är primärt till för att förhindra kondens, inte att minimera värmeläckage. Därav den klena tjockleken.
Sedan hur stora förluster det ger i praktiken vet jag ej, men beror naturligtvis på rörlängden.

Vet inte om det är en relevant jämförelse, men rören mellan utedel (kompressor) och innedel hos en LLVP är ju löjligt klent isolerade. 3/8 rör med en rörisolering som endast är ett par mm tjock. Vet dock inte vilken temp vätska/gas i de rören håller. Oavsett så tolkar jag det som att den klena isoleringen endast är till för att förhindra kondens. De där klena rören kan ju dessutom gå uppåt 10 m på utsidan.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.