Lät installera en luft vatten värmepump från Nibe (VVM500 samt F2120-20) i mitten på oktober. Har sedan dess gått runt och kikat på mätaren på expansionskärlet då den sjunker sakta men säkert.
Anläggningen som sådan fungerar bra.

Leverantören menade att jag skulle ha 1 bar tryck på expansionskärlet. Den glider dock sakta ner till 0,5 på någon dag eller två. Då tar jag och fyller på igen upp till 1 bar.

Frågan är varför det blir så här. Är det normalt i ett nytt system eller har jag något problem någonstans?
Har luftat allt vad jag kan. Upplever det inte som det kommer luft längre.
Upplever inte heller att jag skulle ha en läcka någonstans golvvärme slingorna.

ibland så är det blött på golvet höger om innerdelen. Är det normalt eller när det något med min innerdel som är kass och som läcker vatten och därmed tappar tryck?
 
Klart en läcka någonstans, kolla alla kopplingar som finns, torka av med trasa och efter ca 0,5 tim så kollar du med ett hushållspapper, syns direkt om det läcker, klart en åtgärd för installatören, bara ringa och säga till kraftfullt
 
Kolla så att ditt expansionskärl fungerar(skruva av bilventilen, ska komma luft). Tejpa fast en plastpåse på skvallerröret från samma kärl. (Inte det från varmvattenberedaren). Får du vatten i påsen så kolla säkerhetsventilen och expkärlet. Detta är det vanligaste felet (till 80%) på "fallande tryck" på systemsidan.
 
  • Gilla
Lanto
  • Laddar…
hittade att det läcker ytterst lite från laddkretsens inkommande röranslutning. Vattnet samlas på taket av innerdelen och när det når kanten så rinner det ner på innersidan längs höger plåtvägg och skapar en liten pöl på golvet.
Har torkat upp allt vatten och fyllt på till 1,5 bar. Sedan är det bara att vänta och se hur snabbt trycket sjunker och hur mycket vatten som läcker ut.

hur mycket vatten kan egentligen 0,5 bar motsvara? Är detta tillräckligt för att minska trycket så mycket eller kan det vara mer läckage?

Vattenläckage vid kopparledningar samlas som pölar på en vit yttersida.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vattenläckage vid kopparledningens anslutning som samlar vatten på innerdelens tak.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Kopparröranslutning med läckage, vattenansamling på tak av innerdel, indikation på potentiellt reklamationsärende.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Röranslutningar med lätt fukt på en innerdel av en laddkrets, tecken på läckage längs höger sida.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vattenpöl på blått underlag med reflektion, indikation på läckage i byggprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Borde bli ett reklamationsärende...
 
Jepp, det med att trycket sjunker så snabbt beror nog på att det är fel förtryck i exspantionskärlet, ska vara 0,6 bar vid absolut tomt kärl , vatten går inte att komprimera så det behövs inte mycket läck för att trycket ska sjunka dramatiskt
 
S spacemoose skrev:
hittade att det läcker ytterst lite från laddkretsens inkommande röranslutning. Vattnet samlas på taket av innerdelen och när det når kanten så rinner det ner på innersidan längs höger plåtvägg och skapar en liten pöl på golvet.
Har torkat upp allt vatten och fyllt på till 1,5 bar. Sedan är det bara att vänta och se hur snabbt trycket sjunker och hur mycket vatten som läcker ut.

hur mycket vatten kan egentligen 0,5 bar motsvara? Är detta tillräckligt för att minska trycket så mycket eller kan det vara mer läckage?

[bild] [bild] [bild] [bild]
[bild]

Borde bli ett reklamationsärende...
Det där är ju ingen liten läcka. Det är ju en hel del vatten.
Jag skulle definitivt se till att de skickar ut en jourmontör som åtgärdar det.
 
  • Gilla
jonaserik
  • Laddar…
S spacemoose skrev:
Är detta tillräckligt för att minska trycket så mycket eller kan det vara mer läckage?
Har dom inte provtryckt anläggning, den del som dom jobbat med, ser dåligt ut med ventiler för att stänga in VP, bör vara det,sen det med ska är en fråga, normalt sätts ventiler
 
Vet ej om de provtryckte faktiskt. Allt tog tre dagar. Kom en kille och koppla ihop innerdelen med mina befintliga golvvärme och radiatorer. Andra dagen anslöts utedelen och tredje dagen elen. Därefter har ingen varit hos mig. Det var elektrikern som startade upp systemet.

Jag har avstängningsventiler till golvvärmen och radiatorerna så det bör vara lugnt. Hur ska jag göra för att kontrollera grundtrycket i expansionskärlet? Antar att jag behöver börja med att stänga ventilerna till golvvärmen och radiatorer och sedan tappa ur systemet.
 
S spacemoose skrev:
sedan tappa ur systemet.
Du ska inte göra något alls just nu, det är firman som gjort jobbet som ska rätta till det, ser ut som att det är en gängmuff på VP och iskruvat in koppling,för lite lin på plats,ordenligt med lin så blir det tätt. Det med provtryckning ska ske med i ditt fall stängda ventiler mot VP;s alla kopplingar,fylla upp till 1,5 bar minst och stå några timmar,helst 1 dygn,lysa runt på allt så ingen läcka är.
Bara stå på dig mot firman, dom har bolllen
 
Tack för hjälpen. Mailade dem ang att trycket sjunker för dryga månaden sedan men fick inget svar tillbaka. Hade inte tid att följa upp det då.
Nu vet jag iaf var problemet troligen är och då är det ju lättare att hävda att fel föreligger och se till att de agerar.
 
  • Gilla
jonaserik
  • Laddar…
S spacemoose skrev:
Därefter har ingen varit hos mig. Det var elektrikern som startade upp systemet.
Gjordes ingen injustering ellerööverlämning av en vvs'are över huvud taget? Det låter som att installationen inte är klar.
 
Nej! Ingen injustering är gjord av någon vvsare.
Elektrikern satte igång systemet och luftade av på luftarna. Därefter var det klart

3h sedan jag torkade av allt vatten och fyllde på till 1,5 bar. Nu ser det ut så här.

Kopparledning med läckande vatten vid en mässingskoppling och vattenansamling på grå yta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Kopparledningar och ventil på ett vattenfyllt värmesystem, lite spill på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
VVS-installation med kopparledningar och vattenläckage på ett grått golv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Manometer visande 1,5 bar på en expanderkärl bakgrund i en VVS-installation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Ta dit firman igen och be dom göra klar installationen.
 
S spacemoose skrev:
Lät installera en luft vatten värmepump från Nibe (VVM500 samt F2120-20) i mitten på oktober. Har sedan dess gått runt och kikat på mätaren på expansionskärlet då den sjunker sakta men säkert.
Anläggningen som sådan fungerar bra.

Leverantören menade att jag skulle ha 1 bar tryck på expansionskärlet. Den glider dock sakta ner till 0,5 på någon dag eller två. Då tar jag och fyller på igen upp till 1 bar.

Frågan är varför det blir så här. Är det normalt i ett nytt system eller har jag något problem någonstans?
Har luftat allt vad jag kan. Upplever det inte som det kommer luft längre.
Upplever inte heller att jag skulle ha en läcka någonstans golvvärme slingorna.

ibland så är det blött på golvet höger om innerdelen. Är det normalt eller när det något med min innerdel som är kass och som läcker vatten och därmed tappar tryck?
Hej!
Löste du problemet med värmepumpen?
Vi har samma problem:(
 
Dadaeva Dadaeva skrev:
Hej!
Löste du problemet med värmepumpen?
Vi har samma problem:(
Ja. Två av anslutningarna på ovansidan av innerdelen var inte tillräckligt hårt åtdragna så det läckte lite vatten hela tiden. Såg det inte eftersom innerdelen är något högre än jag själv, men en stege senare så kunde jag se var det läckte. Installatören fick komma tillbaka och dra åt, så det blev rätt.

Om du inte hittar några läckor så kolla expansionskärlet om luftbälgen är trasig.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.