Hur lång tid brukar det ta innan ändring av lagfart utfärdats och efter hur många dagar skall man erlägga lagfarten?
 
Lagfartsavgiften brukar oftast betalas på tillträdesdagen om banken ska hjälpa dig med ansökan. Lagfart har du inom en vecka.
 
Lite förtydligande kan vara på sin plats. :)

Det är enklarare att söka lagfart på en fastighet än att besiktiga en bil. Det är svårare att skriva ett vykort på semestern än att söka lagfart. ;D ;D ;D Om det finns något som man kan spara pengar på är att inte låta banken söka lagfart utan göra det själv.


Inskrivningen i fastighetsregistret av förvärvet sker mellan dagen efter kl. 12 och påföljande dag till kl. 12. Om du alltså lämnar in ansökan om inskrivning av förvärvet kl. 14 kommer inskrivning att ske per påföljande vardags datum. Beviset om att inskrivning skett och att lagfart beviljats skickas sedan ut beroende på vilken inskrivningsdag som är för dagen. Har inskrivningsmyndigheten IM lite handläggningstid så att de behandlar förra veckans inskrivningsdagar idag så dröjer det alltså en stund innan du får beviset. Oftast har IM inte längre än någon dags fördröjning varför med postgång du kan räkna med att få ditt bevis en eller två veckor efter ansökan.
 
  • Gilla
Tohn70
  • Laddar…
OK. Banken nämnde inte att jag skulle betala lagfartskostnaden till dem. Läste på någon tingsrättshemsida att dom skickade inbetalningskort på lagfartskostnaden.

Det dumma är att min bankkontakt är borta ett par dagar nu så jag kan inte kolla med henne. Min föräldrar flyttade in i juni och betalade inte sin lagfart förräns i februari året därpå, snacka om fördröjning!
 
Lagfartskostnaden betalas INTE till banken, det betalar du till Inskrivningsmyndigheten typ Norrtälje, när du får ditt bevis.

För oss tog det över 1 mån.
 
Bob_the_builder
Vi betalade till banken, för de sökte lagfarten åt oss.
 
Vi betalade också banken.

Det var struligt då en av oss inte hade svenskt personnummer och inte kunde få fram personbevis. Diverse brev som intygade att vederbörande inte var gift löste det efter mycket om och men. Banken fixade en hel del av breven och kontakter med ambassad mm.

Annars är det nog lika lätt att söka själv.

Berit
 
Hmm det var som attan för oss så sökte banken lagfarten men pappret och fakturan kom direkt från Inskrivningsmyndigheten i Norrtälje.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.