Är på gång att ansöka om en avstyckning/förrättning från en större bit mark jag har. Min mark är lite konstigt utformad och i detta hörn är det bara en "tarm" som håller ihop fastigheten.

Syftet är att fastigheterna i norr skall få köpa loss varsin bit för att utöka sina tomter.

Frågan är var jag skall lägga nya tomtgränsen. Antingen vid den gula linjen, så att min mark hålls samman med en ca 10m remsa. Eller vid gröna linjen, som skulle dela min fastighet i två halvor

Är ej detaljplanerat utan ett gammalt område med mest sommarstugor. Handlar om 6-8000 m2 som skall styckas av. Vill ju helst skicka in en ansökan med bra chans att godtas av Lantmäteriet utan att det blir för mycket justeringar

Tacksam för alla tips
//Larsa

Kartbild med markerad fastighet och två potentiella nya tomtgränser, gul och grön linje, för avstyckning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Ingen som har input? Vet ngn om det är problem att dela en fastighet i två delar? Är annars 10m för smalt för att hålla ihop det?

För info består fastigheten av fyra delar idag, själva skogsfastigheten, två vattenområden och en lite ruta mitt i en annan skog som jag tror varit för tillgång till torv
 
Att stycka av övre delen för att sen dela den borde ju bara ökade kostnaderna. Är det inte bättre att göra allt jobb på en gång?
 
Jo allt skall ske samtidigt, det är 3 eller 4 tomter som skall utökas (hoppas kunna bli av tarmen åt väster åt ngn av de fastigheterna åt det hållet). De övriga tre fastigheterna är redan med på att köpa, men det är ju upp till mig och lantmäteriet att avgöra hur gränserna skall dras.

Så den stora frågan är om jag skall försöka hålla ihop min fastighet till en sammanhängande del, eller om jag kan dela den i två.

Vi kommer ju behöva skriva ett kontrakt på fastighetsregleringen innan vi ansöker hos LM, och blir jobbigt att göra större förändringar på ytor och gränser i efterhand.
 
Hur ser hela din fastighet ut och hur stor är den? Är mottagande fastigheter bostadsfastigheter och hur stora är de isf idag respektive hur stora kommer de att bli? Är din fastighet en aktiv skogsbruksfastighet? Vad är det för typ av mark som ska överföras? Tolkar det också som att det inte alls rör sig om avstyckning utan endast fastighetsregleringar?
 
Frågor som dessa brukar man kunna kostnadsfritt kunna diskutera allmänt hos lantmätaren för en idebildning. Om man ber om lite råd och köper några kopior så får man en bild av deras tankar om vad som ur deras perspektiv kan vara rätt.
 
  • Gilla
Larsa
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.