S Sigward skrev:
Aha. Efter att han lagt manschetten i filmen så skriver de att man ska mäta ut för duken, vid 1:46 cirka, sen börjar han mäta längre ut i golvet. Detta gjorde att jag trodde det var ytterligare en större duk dom skulle på. Bifogar en bild.
Så efter att manschetten är påklistrad så lägger man fix, klinker och ram, eller nåt mer först?
Efter manschetten lägger man dit fuktspärren/tätskiktet (det gröna ”mattan” som de lägger på golv och vägg). Men i ditt fall när du inte ska ta upp med klinkerplattor blir det såklart svårt med fuktspärr. Om jag ska vara ärlig är jag lite osäker på om det blir tillräckligt tätt runt brunnen med bara manschett. Ngn annan som vet?

Man ska iof inte ha fuktspärr i oisolerade källarutrymmen förutom zon 1 men din lösning är ju lite special.
 
Jag hade struntat i att lägga den där manschetten. Du lär aldrig ha nån nytta av den och det kommer inte bli nån fuktskada som kan bli ett försäkringsärende ändå med den golvkonstruktionen. Sen att det är branschregler är nått annat. Förstår faktiskt inte vilken funktion den skall fylla mer än att det skall kryssas för i en kontrollplanen när en hantverkare utför jobbet.
 
GoC GoC skrev:
Jag hade struntat i att lägga den där manschetten. Du lär aldrig ha nån nytta av den och det kommer inte bli nån fuktskada som kan bli ett försäkringsärende ändå med den golvkonstruktionen. Sen att det är branschregler är nått annat. Förstår faktiskt inte vilken funktion den skall fylla mer än att det skall kryssas för i en kontrollplanen när en hantverkare utför jobbet.
Ja då låter det ju som att jag kanske ska skippa den då i alla fall. :)
Golvplattan har legat sen 1956, gamla avloppsstammen från kök o tvättstuga hade hål så det har runnit vatten under stammen och ut. Vi hade tur som inte hade fuktskador, sa rörspolaren. Jag tycker plattan verkar lite skör på sina ställen nu när jag tagit bort klinkers o skrapat, kanske det är en följd av det? Min lekmannagissning är alltså att plattan inte är i toppskick, men jag hoppas och tror att det inte gör så mycket. Det är mer illa om fukten går i syllarna och upp i väggen tänker jag. Men manschetten gör kanske varken från eller till när det kommer till att skydda golvet, som du skriver.
 
Försöker få klarhet i om de andra golvbrunnen är ok eller inte. Håltagaren som var här mätte o menade att den var ok och att man kan bygga med ok fall mot liggande klinkers. Jag är tveksam. Man bör väl ha ett par mm fix mellan klinkerram och golvbrunn? Sen är den inte i våg heller, men detta är kanske inom felmarginalen?
 
  • Vattenpass visar att golvbrunnen inte är i våg, omgiven av vit klinkerram och byggdamm.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Brunnen ska sitta rakt hur mycket fall har du mot brunnen nu?
 
Manschetten är till för att täta mellan brunn och betong. Även om man inte har tätskikt i övrigt så gör den nytta.
Dessutom så är det bara några minuters jobb att sätta dit den, och den kostar inte många kronor heller, så jag ser ingen anledning att skippa den.
 
  • Gilla
Henkan Sundberg
  • Laddar…
När man inte förstår något själv hur det skall göras. Varför inte ta in någon kunnig, lär inte kosta så mycket att få det ordentligt gjort.
 
  • Wow
kulle
  • Laddar…
Andreas_kalmar Andreas_kalmar skrev:
Brunnen ska sitta rakt hur mycket fall har du mot brunnen nu?
Ok. Ja det går troligen att få ganska bra fall på tre sidor så att säga. På en sida går det att få det i våg, det är till vänster om brunnen, ca 15 cm golv, sen det står en tvättmaskin på upphöjt fundament där. Men om ramen ska upp några mm från brunnen så går det inte att bygga mot liggande klinker utan att fallet blir mindre och kanske på fel håll på vänstersidan. Svårt att förklara...
 
R RoBo skrev:
När man inte förstår något själv hur det skall göras. Varför inte ta in någon kunnig, lär inte kosta så mycket att få det ordentligt gjort.
Ja det är tyvärr inte lätt att få fatt på golvläggare där vi bor och de som har tittat ville ha 25000 för att lägga klinker på kanske 15 kvadrat vilket kändes omotiverat dyrt. Sen är väl detta forum lite till för att ge råd och tips tänker jag, men jag kanske har missuppfattat :)
 
  • Gilla
JA”Snabbe”
  • Laddar…
S Sigward skrev:
Ok. Ja det går troligen att få ganska bra fall på tre sidor så att säga. På en sida går det att få det i våg, det är till vänster om brunnen, ca 15 cm golv, sen det står en tvättmaskin på upphöjt fundament där. Men om ramen ska upp några mm från brunnen så går det inte att bygga mot liggande klinker utan att fallet blir mindre och kanske på fel håll på vänstersidan. Svårt att förklara...
S Sigward skrev:
Ok. Ja det går troligen att få ganska bra fall på tre sidor så att säga. På en sida går det att få det i våg, det är till vänster om brunnen, ca 15 cm golv, sen det står en tvättmaskin på upphöjt fundament där. Men om ramen ska upp några mm från brunnen så går det inte att bygga mot liggande klinker utan att fallet blir mindre och kanske på fel håll på vänstersidan. Svårt att förklara...
Nu gissar jag lite eftersom jag inte vet exakt hur det ser ut hos dig men högsta punk på brunnen som den sitter idag bör vara ca 15 mm lägre är det klinker som ligger ca 50 cm runt om. Då får du plats med fix, klinker och korrekt fall. Vad tror ni andra om detta antagande?
 
  • Gilla
Sigward och 1 till
  • Laddar…
Henkan Sundberg Henkan Sundberg skrev:
Nu gissar jag lite eftersom jag inte vet exakt hur det ser ut hos dig men högsta punk på brunnen som den sitter idag bör vara ca 15 mm lägre är det klinker som ligger ca 50 cm runt om. Då får du plats med fix, klinker och korrekt fall. Vad tror ni andra om detta antagande?
Ok tack, då är denna brunn troligen också för högt monterad. Får kontakta rörisen igen verkar det som...
 
S Sigward skrev:
Ok tack, då är denna brunn troligen också för högt monterad. Får kontakta rörisen igen verkar det som...
Vänta lite och se vad fler säger men om du kollar denna länk så ser du hur mkt golvet ska luta. Ditt klinker och fix bygget väl runt en cm?

https://www.gvk.se/branschregler/golv/golvlutning/
 
  • Gilla
Sigward
  • Laddar…
R RoBo skrev:
När man inte förstår något själv hur det skall göras. Varför inte ta in någon kunnig, lär inte kosta så mycket att få det ordentligt gjort.
Annars lär man sig inget, om alla ska ta in hantverkare kan vi lägga ner detta forumet.
 
  • Gilla
Sigward och 1 till
  • Laddar…
JA”Snabbe” Jonas ”Snabbe” Andersson skrev:
Annars lär man sig inget, om alla ska ta in hantverkare kan vi lägga ner detta forumet.
Jo jag tycker det funkar jättebra med goda råd och hjälp här på forumet. Men om man ändå inte förstår trotts goda råd kanske man inte skall göra det själv.
 
R RoBo skrev:
Jo jag tycker det funkar jättebra med goda råd och hjälp här på forumet. Men om man ändå inte förstår trotts goda råd kanske man inte skall göra det själv.
Nu vet jag inte vilka goda råd det är som jag inte förstår, du kanske kan ge mig lite hjälp och visa var jag missade hjälpen som visar mig hur jag ska göra?
 
  • Gilla
GoC
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.