Väggpanel med profilerad tredimensionell dekor i ett äldre hus från 1950-talet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Huset är från 1950. Jag är inte så förtjust i panelen, men känner att jag ska ge den en till chans om den är ursprunglig och inte ditsnickrad i efterhand...
 
  • Gilla
Pappa1986
  • Laddar…
Tvivlar starkt på att de är original. Ser inget som påminner om femtiotal
Är nog någon som "pimpat" senare.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Min känsla är att de är fake, men jag skulle gärna vilja vara mer säker innan jag lobbar för rivning. Hur skulle jag kunna hitta ledtrådar? Finns det någon sida som inte bara listar det uppenbart typiska för 40- 50-talet (där det ju inte ingår). Kanske kan vara den dåtida byggherren som tyckte att det var jättefint - även om det inte var trendigt.
 
A Annananna skrev:
Min känsla är att de är fake, men jag skulle gärna vilja vara mer säker innan jag lobbar för rivning. Hur skulle jag kunna hitta ledtrådar? Finns det någon sida som inte bara listar det uppenbart typiska för 40- 50-talet (där det ju inte ingår). Kanske kan vara den dåtida byggherren som tyckte att det var jättefint - även om det inte var trendigt.
Om de är original måste huset i sig också vara av en äldre still. Är det ett vanligt 50-talshus är det garanterat senare
 
Anser att du ska lita på din känsla. Dra dig inte för att åtminstone avlägsna de klumpiga anordningarna i mitten av speglarna. De verkar vara gjorda av någon utan större form och stilkänsla. Har inte sett någon motsvarighet tidigare. Tycker de är ”too much". Går de att avlägsna blir det mycket snyggare enligt min mening.
 
Tryck med en nål tex så kanske du kan avgöra om det är trä, gips eller frigolit.
 
De är av trä. En del kvistar har blödit igenom. Syns om man tittar närmare. Ännu ett tecken....
 
BirgitS
Kring 1980 var det ju många som satte dit fuskspeglar på dörrar och gjorde annat för att få sina funkishus att se ut som sekelskifteshus.
 
Trä är ju en tung kvalitetsindikator, oavsett om det är potemkinkulisser eller inte. :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.