Hej! Vi planerar att bygga en stuga med följande planlösning och det har uppkommit diskussioner över vart den bästa placeringen av luftvärmepumpen är?
Röd markering är hallen och blå är i vardagsrummet eller finns det något bättre tredje ställe?

Vad tror ni?
 
  • Planlösning av stuga med röd markering i hallen och blå i vardagsrummet för positionering av luftvärmepump.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Krokben
Hade det inte varit rutor vid altanen hade jag satt den där för att täcka hela våningen. Sovrummen och badrummet kommer förmodligen inte få lika mycket värme till sig som t ex köket (förmodar att det är en köksdel?). Luften ska ha så mycket utrymme som möjligt framför sig för att kunna sprida sig på ett effektivt sätt!

Av de alternativen du angett skulle jag placerat den vid blå markering.
 
Hur ska du möblera? Man vill inte sitta i blåsten, så jag hade valt röd markering, slipper även ljudet ifrån den då i vardagsrummet
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Mmm, det skulle ju kunna funka ovanför fönstren mot altanen då det kommer att vara ”vanliga” fönster och inte gå från golv till tak.

Under blå markering ska det stå en soffa är det tänkt!
 
Röd
 
Röd! (Vi har också vår i hallen)
Men hur är ventilationen ordnad i stugan? Var i landet ligger den?
 
Stugan kommer att ligga i södra sverige fast den är inte byggd än.
 
A Annwal skrev:
Stugan kommer att ligga i södra sverige fast den är inte byggd än.
Södra Sverige = söder om Östersund?
Du kan inte vara lite mer precis? (Eller är det känsligt :thinking: )
 
Den kommer att ligga strax utanför Alingsås.
 
Nu vet jag inte måtten på huset, men jag gissar att man inte vill ha den alltför nära köket iom ev överblivet matos som den kanske suger i sig lättare i filtren och sen sprider. Gissar mest men en tanke bara.
 
Tack alla för era åsikter!
 
Röd placering alla dagar i veckan.
Absolut inte blå placering pga ljud utseende och drag i nacken.
Välj den tystaste som finns.
 
Workingclasshero Workingclasshero skrev:
Välj den tystaste som finns.
Bra tanke!
När vi köpte vår LLVP år 2013 valde vi Mitsubishi, som hade 19 dB vid tystaste läget.
Och den hör inte alls i vardagsrummet alldeles bredvid hallen där innerdelen sitter.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.