GoC GoC skrev:
Montage och gjutning verkar ju ha gått helt åt skogen.
Betongen är ju högre än omkringliggande befintliga betong och brunnen sticker upp över det.
Så enda vettiga verkar vara att reklamera det där jobbet, det är onekligen oproffisigt utfört.
Gott nytt och god fortsättning.

Pratade med röris, håltagarna kom ganska omgående och sänkte brunnen. Vi kollade tillsammans på den andra och den verkar ok.

Nu försöker jag bli klok på detta med manschett och klämring. Har sett ett par videor och läst instruktionerna från Purus.

Om jag förstår rätt ska jag först spackla så att vi har en jämn yta med fall mot brunnen. Sen är jag lite oklar över ordningen. Är det först klämring och sist manschett eller tvärtom? Bifogar bilder från Purus installationsinstruktion.
 
  • Illustration av installation av golvbrunn med anvisningar för fixering, höjdjustering och avstånd till vägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Instruktionsbilder för installation av golvbrunn med visas delar som klämring och manschett.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Manschett först, sen klämring. Se till att skär manschetten med puruskniven och inte på fri hand.
 
  • Gilla
Sigward
  • Laddar…
Hej,

Se här:

ca 1h och 20 min in i filmen får du svar.

Edit, skrev fel tid i tidigare inlägg
 
Redigerat:
  • Gilla
Sigward
  • Laddar…
Ska bara kolla igen så att jag inte gör nåt onödigt när jag monterar manschett o tätring. Min röris verkar tycka att det är onödigt mycket arbete.
Golvet är oisolerad betongplatta med tillskjutande fukt i källare. Klinkers som ligger på är lite halvdant lagda och flera har bomljud. Kommer att lappa liggande klinkers o har inte hittat samma platta, bara liknande. Utrymmena ifråga är ett hobbyrum där fjärrvärmecentral finns samt tvättstuga. Är manschett o tätring nödvändigt anser ni? Min fru vill nog gärna att jag hoppar momentet, jag är tveksam.
 
Inget är nödvändigt men det ska vara en manchett där om du ska följa gällande regler
 
  • Gilla
Sigward och 1 till
  • Laddar…
Jag antar att det handlar om försäkring vid vattenskador och liknande? Själva golvet är vi inte så rädda om med tanke på skicket men det är ju värre om fukt går upp i väggar eller om själva plattan kan skadas tänker jag?
 
Precis så för den sakens skull är det bäst att följa kraven för tätning runt brunn
 
  • Gilla
Sigward
  • Laddar…
Det är ett jobb som inte tar många minuter alls att genomföra när du väl har köpt materialet så du vinner inte så mkt på att strunta i det.
 
  • Gilla
Sigward
  • Laddar…
Tänker likadant, material är väl några hundralappar bara
 
Ytterligare frågetecken.
1: Brunnen kommer med grå tätningsring. Den funkar för mitt golv?
2. Jag ska lossa denna på nåt sätt ur golvbrunnen. Nåt knep där eller bara våld?
2: Har sett att golvläggare lägger nån gummimatta ovanpå manschetten. Sådan ska jag väl inte använda?
 
S Sigward skrev:
Ytterligare frågetecken.
1: Brunnen kommer med grå tätningsring. Den funkar för mitt golv?
2. Jag ska lossa denna på nåt sätt ur golvbrunnen. Nåt knep där eller bara våld?
2: Har sett att golvläggare lägger nån gummimatta ovanpå manschetten. Sådan ska jag väl inte använda?
1. våld eller en liten tång, akta så du inte skadar ringen
2. Så här ska du göra:

Var det svar på frågorna?
 
Tack, det var en av de filmerna jag sett innan :) så svaret är alltså att det ska ut en gummiduk ovanpå manschetten också? Troligen behöver jag ta bort fler klinkers för att få ut en duk i det format de använder i filmen..
 
  • Gilla
Andreas_kalmar och 1 till
  • Laddar…
Aha. Efter att han lagt manschetten i filmen så skriver de att man ska mäta ut för duken, vid 1:46 cirka, sen börjar han mäta längre ut i golvet. Detta gjorde att jag trodde det var ytterligare en större duk dom skulle på. Bifogar en bild.
Så efter att manschetten är påklistrad så lägger man fix, klinker och ram, eller nåt mer först?
 
  • Skärmbild av instruktionsvideo för fastsättning av gummiduk i byggprojekt vid tidsstämpel 1:46.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ďuken han skriver om är tätskiktet så det behöver du inte bry dej om
 
  • Gilla
Sigward
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.