Jag vill byta nuvarande gamla lysrör under köksskåpen till ett gäng led-spots. Tittade på Ikea som har platta och rätt billiga spots, rätt fula, men man är ju inte där och tittar. Tyvärr finns dom bara med batteridriven fjärrkontroll, vilket jag absolut inte vill ha. Jag vill inte ha någon dimmer eller anslutning till smarta hem eller annat jox heller, bara av och på med strömbrytare. Var hittar jag det jag söker? Köket är från 60-talet så silverfärgade grejor funkar inte.
En led driver med strömbrytare på sladden kanske hade funkat? Bara den slår på varje gång den får ström och inte väntar på signal från nån app.
 
Värt att begrunda är att strömbrytaren bara sänder när den sänder. Dvs batteriet håller lääääänge. Har en schneider-sändare som hållit minst tre år med många cykler per dag.
 
T
Jag har Ikeas Vaxmyra med tillhörande driver Trådfri, direkt kopplad till vanlig väggströmbrytare, använder inte tillhörande fjärr med andra ord, funkar kanon.
 
  • Gilla
KungAnka
  • Laddar…
Ok, så om man kopplar Ikeas driver
T Thullen skrev:
Jag har Ikeas Vaxmyra med tillhörande driver Trådfri, direkt kopplad till vanlig väggströmbrytare, använder inte tillhörande fjärr med andra ord, funkar kanon.
Det låter bra. Man kan alltså skippa fjärrkontroll och bara slå på drivern. Vet du om man behöver fjärrkontrollen för att starta upp den eller ställa in styrkan?

Det är inte batteritid jag är orolig för, grejen är att jag vill hålla det enkelt och gärna snyggt (Ikeas brytare är ful). Skönt att minimera digitalt jox hemma, har nog av det på jobbet.
 
T
Jag har ingen fjärr, och har aldrig haft av samma skäl som du, det är bara koppla ihop driver och led så är det klart, och den kör full styrka direkt.
 
Slår ett slag för LED-list istället för spot så länge det finns en list framför som döljer den. Ger mycket jämnare ljus utan massa skuggor.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Vi har en infräst ledlist som sitter i en ram, den runda ”pricken” på den första bilden är en touchbrytare som också är infälld.
Har inte en blekaste vad för saker som är monterade då det var installerat när vi köpte huset.

Ett tips hur du kan göra iaf :)
 
  • Infräst LED-list i tak med infälld touchbrytare ovanför köksskåp.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Infräst LED-belysningslist med touchbrytare ovan kökets kakelvägg och knivset.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
F Flummox skrev:
Slår ett slag för LED-list istället för spot så länge det finns en list framför som döljer den. Ger mycket jämnare ljus utan massa skuggor.
Det håller jag med om. Tyvärr finns det andra i hushållet som har ett ord med i designen som uppfattar spottar som modernt och mysigt. Själv tycker jag det känns lite år 2000 och det blir alltid mörkt nånstans så fort man går ivägen för en lampa. Tänk på alla som sänkte taket för att få in halogenspottar på den tiden....
Så jag gör nog en kompromiss och bombar på med väldigt många spotar, det kommer inte att märkas så stor skillnad.

(Det var ju nån här på bygga hus som tyckte att spottar var det enda som var nog mysigt även i ekonomibyggnader, så det är nog inte helt ovanligt att tycka så.)
 
BirgitS
Spottar under överskåp känns ju omodernt, det är ju skillnad på det och spottar i taket.

Men om du sätter in väldigt många spottar så behöver du nog ha en dimmer och möjlighet att ställa in en lämplig ljusstyrka för det blir ju inte så trevligt om det blir starka reflexer av spottarna.
 
T Thullen skrev:
Jag har ingen fjärr, och har aldrig haft av samma skäl som du, det är bara koppla ihop driver och led så är det klart, och den kör full styrka direkt.
Hej, jag håller på att sätta upp ett nytt Ikea kök men deras belysning till. Jag känner precis som er att jag inte vill använda deras trådfria brytare, jag har en tändtråd som går till en brytare som sitter bra på väggen. Undrar bara om du har push funktion på din brytare, att du kan dimma den? Tacksam för svar
 
Skip6711 Skip6711 skrev:
Har du kollat på Malmbergs LED-skenor Zeta. Finns på Hornbach.
[länk]
Tyvärr så köpte jag med Ikeas ledlist/driver när jag köpte köket. Tänkte om det gick att styra/dimma deras driver från ”vanlig brytar”
 
P PhilipJ95 skrev:
Hej, jag håller på att sätta upp ett nytt Ikea kök men deras belysning till. Jag känner precis som er att jag inte vill använda deras trådfria brytare, jag har en tändtråd som går till en brytare som sitter bra på väggen. Undrar bara om du har push funktion på din brytare, att du kan dimma den? Tacksam för svar
Det finns ingen ingång för tändträd/signaltråd på ikeas drivers.
Däremot kan du ju skapa dig ett smart hem (i så stor omfattning du vill). T.ex Homey är kamptibelt med ikea trådfri (som bygger på zigbee om jag minns rätt) Då kan du montera trådlösa sändare bakom brytarna på väggen som skickar signal till Homey som sen styr dina ikea-lampor. Sen är du fast i hemautomationsträsket och vill koppla upp resten av hemmet med :p
Homey är bara ett exempel på Controller. Det finns säkert flera andra som också är kompatibla med ikea trådfri
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.