Skall riva upp köksgolvet för att bygga på det ca 2,5 cm. Iaf då jag har det uppe tänkte jag ta motorsågen och kapa upp ett kvadratiskt hål på 1 x 1 meter.. bygga en låda i golvet, ca 35 cm djup.. den fyller man botten med sån fin öken/strand sand och lägger minnesvärda saker i..

Givetvis belyst med "osynlig armatur" och en glasskiva ovanpå.. MEN hur tjockt glas bör man ha?
 
Det bästa är nog att prata med en glasmästare, för du vill väl kunna gå på glasskivan? De borde ha förslag på rätt tjocklek och typ av glas.

/ama
 
Får en känsla av att min plånbok kommer att bli VÄLDIGT TUNN... :surprised:
 
Mmm, min är tunn sedan bastuväggen kom på plats, 8 mm säkerhetsglas+mätning+håltagning+uppsättning= drygt 21000 kr...

Jag sitter och funderar på vad det är för glas som tål att gås på, jag tror jag har sett någon typ av metalltrådsarmerat tjockt glas någon gång. Har ingen aning om pris.

/ama

*EDIT* Jag googlade för skojs skull på glasgolv och hittade ett hus som heter Villa Näckrosen. De har ett tjusigt entregolv med en del i glas så att man ser våningen under. Glaset ser tjockt ut och huset ser dyrt ut... http://villanackrosen.se/bilder/bil.../pages/Entr%E9hallen%20med%20glasgolv%202.htm
 
Jösses :cool:

Vilken entré och resten ser ju inte heller så dumt ut.... MEN varför i jösse namn livar inte glasgolvet med det övriga golvet, är det för att man skall snubbla och bli skitskraj när man tror att man skall falla ner en våning :-? ::)
 
I butiker kan man se detta ibland, HellyHansens concept store i STHLM har det i sina trappsteg och vad jag minna var det tre glasskivor på varandra, om det var för hållbarhet eller för att det såg snyggt ut vet jag inte... Ett alternativ för att stadga glaset vore väl att göra som en ram i järn som glaset vilar i och sen kanske ett kryss från hörn till hörn. Behöver inte se konstigt ut, utan i stället tillföra något! Eftersom du inte behöver så stor skiva borde du inte behöva betala skjortan... tänk oxå på att det finns andra material som ser ut som glas med heter annat (plast?...). Tänk oxå på att du vill kunna få upp skivan ibland utan att svära allt för mycket...
 
"Upp och nervända" huset på Liseberg, hade i alla fall förr en glasskiva i golvet som var ca 70 x 120cm med "ormar" under glaset. Skivan satt endast i en ram i kanterna utan kryssförstärkning. Svårt att säga hur tjock den var, men ca 10mm härdat glas borde hålla för hemmabruk.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.