Hej! Har läst och läst på flertal angående den ”korrekta” väggkonstruktionen för en fristående Bastu men finner ingen klarhet alls.

Har en nybyggd friggebod som är uppdelad i en bastudel och en förrådsdel. Men nu har jag börjat närma mig att börja invändigt i bastun.

Men, finns det någon som vet vad som är bäst? Kanske av egen erfarenhet också?

I dagsläget har friggeboden panel, luftspalt, vindduk, stomme 45x95. Vad skall komma sedan? Bastun kommer inte vara uppvärmd, och ett vedeldat aggregat kommer att installeras.

Hjälp mig att få lite klarhet i detta!
 
Bastufolie (aluminium), läkt, bastupanel på det du har så blir det bra.
 
Folie kan du använda, går säkert bra utan också. Du har ju planktimmervägg med vindduk utanpå så det är redan dragfritt. Läkt ut med 22x48 och så bastupanel.
Mvh
Sakke
 
Det jag saknar i mitt eget motsvarande bygge är isolering. Jag vet inte hur mycket snabbare uppvärmningen skulle gå eller hur mycket längre värmen skulle hängt i om jag isolerat, men jag tror det hade påverkat. Kommer nog isolera taket i efterhand.

Annars har du redan en fungerande konstruktion. Är ju bara att elda lite mer för att hålla igång värmen.
 
Byggde en liten bastu med relax utanför i somras.
Efter mycket undersökning om bästa väggkonstruktion så valde jag panel- luftspalt-vindduk- 95 regel med isolering sen liggande bastupnel direkt på reglarna. Som golv är det vanlig trall.

Bastun kommer att användas några få gånger under sommaren och kommer att stå kall den större delen av året.

Tror det bästa är för en kall stuga om det inte är något som kan stänga inne fukten i väggen.
Lägger in en extra laddning med ved när man bastat klart så det får torka ur.

Så får återkomma om några år och se om jag har en fuktskadad byggnad eller om den klarat sig.

(Tar inget ansvar om någon bygger sin bastu lika som mig och får problem)
 
Jag skulle bygge med en bastufolie, det brukar ju bli ordentligt fuktigt och vill inte trycka in fukt i isoleringen. Se till att det finns ventilation så insidan torkar ut mellan användningarna.
 
Glömde kanske nämna att jag tänkt isolera med 95mm isolering. Men läste på en guide av Bolist att man helst inte skall ha bastufolie eftersom på vår och sommar kommer uteluften/solen lätt att skapa kondens på fel sida av folien. Något ni vet något om?

Min tanke var först att bara isolera och sedan sätta liggande bastupanel rakt på reglarna.

Men man kanske behöver ha luftspalt åtminstone?
 
Nej. Du har redan den luftspalt du behöver iom ventilerad ytterpanel. Kondens blir det när en kal yta möter varm fuktig luft och det problemet får du inte av solen.
 
  • Gilla
Frekvens
  • Laddar…
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Nej. Du har redan den luftspalt du behöver iom ventilerad ytterpanel. Kondens blir det när en kal yta möter varm fuktig luft och det problemet får du inte av solen.
Då förespråkar du alltså isolering - bastufolie och panel rakt på reglarna?
 
  • Gilla
Johannes Carlsson
  • Laddar…
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Jag skulle bygge med en bastufolie, det brukar ju bli ordentligt fuktigt och vill inte trycka in fukt i isoleringen. Se till att det finns ventilation så insidan torkar ut mellan användningarna.
Du trycket inte in någon fukt i väggar och isolering, utan den ventileras ut och sedan torkar bastun upp av restvärmen.
Det är ju en fristående bastu dessutom så det räcker bra med bastupanelen på väggarna.
Och att du ventilerar den efter badet då den varma luften tar med sig sista av fukten och torkar bastun, du tillför ju inget nytt vatten efter det sista badet.
 
Missuppfattade väggens konstruktion.
Det är altså vanlig stomme med 95mm isolation.
Oavsett hur man bygger så är det väl en kompromiss.
Bastu har en stor värmegradient i väggen-speciellt på vintern, tvivlar på att man klarar torka alla väggar med eftervärmen, sannolikt ligger duggpunktet på innsidan av vindduken och med gradient på mot 100grader så är det oundvikligt med någon grad av fuktansamling i vägg
Med bastufolie i vägg (då måste panel monteras med spalt mot folien) minskar man denna risken.
Det som nog är mer kännbart i ett fristående bastu, är att man sannolikt får en bastu som blir fortare varm(folie är tätt-oppvärmd luftvolum går ned-annars måste man nog räkna med iaf delar av volumet för isolation) + värmereflektion.
Med folie så är det en viss risk för omvänd prosess när bastun har lägre innetemperatur är vad som som tempen ute,(snabb väderomslag)
Rent praktiskt mtp fuktskador etc så tror jag att att det är ganska likagyldigt hur man gör-bägge sätt har sina för- och nackdelar.
Mvh
Sakke
 
TS får välja själv men jag skulle aldrig hålla på med bastufolie, plast eller andra specialkonstruktioner i en fristående friggebod där en del är en vedeldad bastu. Den torkar ut med restvärmen, inget man behöver tvivla på.
Att inreda en bastu i bostadsutrymme är en annan femma beroende av förutsättningar.
Googla lite på hur de flesta fristående bastubyggsatser/tunnor är konstruerade.
 
  • Gilla
Barcia92
  • Laddar…
Att väggen torkar helt av värmen inne I - grader (på trots av lav relativ luftfuktighet så är fuktinnehållet i luft på 80grader mkt högre än vad den kan hålla när den kyls ned med 60-100grader) väggen torkar ju inte "inåt" mot basturum utan värmegradienten driver fukt/luft utåt. När bastun gradvis blir kallare så är det oundvikligt att duggpunktet hamnar mitt i väggen under en period i nedkylningen.

De flesta fristående bastubyggena är väl av planktimmer eller timrade av en god grund- massivt trä tål denna transporten väl och bjuder inte på några konstruktionsmässigä risker.

Vi har flera frittstående bastubyggen i familjen, alla byggd med folie. Den äldsta är nu mellan 55 och 60 år gammal, den sistbyggda ca 30år. Tvivlar på att dessa byggen hadde överlevd bättre utan folie. (Sannolikt inte dåligare heller)

största problemet är just att de står kalla mestaparten av året , detta är ju ett problematisk bygge pga just stora tempvariationer och att det står kallt.

det bästa är att bygga i massivt trä så begöver man inte tänka på sånt.

mvh
Sakke
 
  • Gilla
JRMKJRM
  • Laddar…
D drsakke skrev:
Vi har flera frittstående bastubyggen i familjen, alla byggd med folie. Den äldsta är nu mellan 55 och 60 år gammal, den sistbyggda ca 30år. Tvivlar på att dessa byggen hadde överlevd bättre utan folie. (Sannolikt inte dåligare heller)

största problemet är just att de står kalla mestaparten av året , detta är ju ett problematisk bygge pga just stora tempvariationer och att det står kallt.
Men då är vi överens, I TS fall tillför inte folie, plast, etc, något mera än en extra kostnad utifrån "Tvivlar på att dessa byggen hadde överlevd bättre utan folie. (Sannolikt inte dåligare heller)".;)
 
De är byggda med timmer, alltså utan isolering. Kanske skulle funka med cellulosa
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.