GoC GoC skrev:
står nere i ett stort grundvattenflöde och är fyllt med vatten
Vatten rör sig inte runt foderrören.
 
M Villa Minkhe skrev:
Ok då ska jag läsa på lite. Tack !
Du har själv visat att det blir svårt att sänka till 300 liter. Där befintligt varmvatten är 100 liter mer. Och förmodligen inte med en sänkt temperatur på varmvattnet.
 
Tack !

B Boan skrev:
vi har 180m borrat utanför Göteborg, gör av med ca 5000 kwh på värme o VVB per år.

Borrningen var inte så märkvärdigt dyr, 38000 kr för tio år sen
 
  • Gilla
kest
  • Laddar…
Då ska jag lyssna med de som borrade på grannens mark

K karlmb skrev:
Är det gott om grundvatten så är effektiviteten överlägsen även om det är ngt mer pumparbete. Du behöver dessutom inte borra så djupt.
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
K kest skrev:
Vatten rör sig inte runt foderrören.
Jo med ett högt grundvattenflöde som det verkar vara hos Minkhe. Skulle tro det är älvavlagringar från Österdalälven som ger detta stora flöde och mäktiga jordlager.
Men i ett annat läge så kan jag hålla med.
En lösning med ett par brunnar i grusmassorna med slingor i borde funka ypperligt.
Gäller att tänka på hydrologin i området också, dom vanligaste lösningarna är inte alltid dom bästa.
Så en lösning med, plastfilterrör som är genomsläppliga, med slingor i borde faktiskt kunna funka väldigt bra. Är ju ingen skillnad på grundvattenflöde i berg eller jord, det är vattnet som transporterar värmen bäst.
Jag skulle heller inte fundera på att installera 180m täta foderrör.
Men frågan är om man får installera detta, då återstår att faktiskt pumpa upp vatten och köra genom värmeväxlare ovan jord.
Troligen en väldigt enkel och prisvärd lösning med det enorma grundvattenflöde som verkar finnas.
 
  • Gilla
karlmb och 1 till
  • Laddar…
Sedan gäller det att skilja på om vattnet rör sig i "sidled" eller om det är hög tillrinning. Hög tillrinning kan man ha utan att vattnet rör sig "förbi" hålet. I ett flackt landskap är vattnet ofta i stort stillastående medans det i landskap där marken faller undan i lite längre sträckor kan man ha mycket högt flöde "förbi" hålet vilket kan vara gynnsamt ur energisynpunkt.
 
  • Gilla
MrMinkhe och 1 till
  • Laddar…
Bra tankar ! Jag ska höra med brunnsborrarna ang vilken nivå de stötte på de stora flödena.

GoC GoC skrev:
Jo med ett högt grundvattenflöde som det verkar vara hos Minkhe. Skulle tro det är älvavlagringar från Österdalälven som ger detta stora flöde och mäktiga jordlager.
Men i ett annat läge så kan jag hålla med.
En lösning med ett par brunnar i grusmassorna med slingor i borde funka ypperligt.
Gäller att tänka på hydrologin i området också, dom vanligaste lösningarna är inte alltid dom bästa.
Så en lösning med, plastfilterrör som är genomsläppliga, med slingor i borde faktiskt kunna funka väldigt bra. Är ju ingen skillnad på grundvattenflöde i berg eller jord, det är vattnet som transporterar värmen bäst.
Jag skulle heller inte fundera på att installera 180m täta foderrör.
Men frågan är om man får installera detta, då återstår att faktiskt pumpa upp vatten och köra genom värmeväxlare ovan jord.
Troligen en väldigt enkel och prisvärd lösning med det enorma grundvattenflöde som verkar finnas.
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
Maila till brunnsborrare om offerter på borrning
Kolla med grannar om djup till berg. Foderrör till större djup kan vara olönsamt.
Ta till på rekommenderat djup. en grad varmare brinevätska kan ge en 5% effektivare pump
Det går att krama ur värme även ur ett fruset hål, men det är dyrare.
 
  • Gilla
MrMinkhe
  • Laddar…
Magnus E K
Rent fysikaliskt finns det fortfarande enorma mängder värmeenergi i luften vid -20 grader, även om man inte upplever det så när man själv går utanför dörren (särskilt inte om det blåser lite också). Minus 20 grader är 253 Kelvin och plus 20 är 293 Kelvin, dvs en skillnad på bara ca 15 %. (Sen förstår jag att det finns praktiska svårigheter med att få en värmepump att fungera bra i stark kyla.)
 
  • Gilla
kest
  • Laddar…
Magnus E K Magnus E K skrev:
Rent fysikaliskt finns det fortfarande enorma mängder värmeenergi i luften vid -20 grader, även om man inte upplever det så när man själv går utanför dörren (särskilt inte om det blåser lite också). Minus 20 grader är 253 Kelvin och plus 20 är 293 Kelvin, dvs en skillnad på bara ca 15 %. (Sen förstår jag att det finns praktiska svårigheter med att få en värmepump att fungera bra i stark kyla.)
Jag citerar föregående inlägg:
" en grad varmare brinevätska kan ge en 5% effektivare pump"
Det är därför en luftvp är kass på vintern när den behövs.
 
K karlmb skrev:
därför en luftvp är kass på vintern när den behövs.
Kass är den inte det är inte så många dagar beroende på var man bor som är smällkalla, men då går det förbenat mycket energi. Man sparar oerhört mycket övriga delen av året även med en luftvärmepump
Kolla medeltempen där du bor. Det är inte så många dagar smällkallt
https://www.temperatur.nu/
 
  • Gilla
MrMinkhe
  • Laddar…
K kest skrev:
Kass är den inte det är inte så många dagar beroende på var man bor som är smällkalla, men då går det förbenat mycket energi. Man sparar oerhört mycket övriga delen av året även med en luftvärmepump
Kolla medeltempen där du bor. Det är inte så många dagar smällkallt
[länk]
Det är iaf ett stort effektproblem för nätet, vilket vi diskuterar i Ringhalstråden.
 
  • Gilla
kest
  • Laddar…
tack

grannen på 5:85 hade 90m till berg och ett extremt grundvattenflöde

Ska höra med brunnsborraren idag.

K kest skrev:
Maila till brunnsborrare om offerter på borrning
Kolla med grannar om djup till berg. Foderrör till större djup kan vara olönsamt.
Ta till på rekommenderat djup. en grad varmare brinevätska kan ge en 5% effektivare pump
Det går att krama ur värme även ur ett fruset hål, men det är dyrare.
 
Flödet i ett hål kan man inte veta genom att borra ett hål, däremot tillrinningen kan man mäta med ett enda hål men det är en ointressant fråga när det gäller en värmepump OM man inte tänker skaffa en grundvatten pump. Dvs en anläggning där man pumpar upp grundvattnet och sedan man tagit vara på värmen dumpar vattnet i ett annat hål.
 
  • Gilla
Mr_kyl och 1 till
  • Laddar…
E elmont skrev:
Flödet i ett hål kan man inte veta genom att borra ett hål, däremot tillrinningen kan man mäta med ett enda hål men det är en ointressant fråga när det gäller en värmepump OM man inte tänker skaffa en grundvatten pump. Dvs en anläggning där man pumpar upp grundvattnet och sedan man tagit vara på värmen dumpar vattnet i ett annat hål.
Det går ju ev att dumpa i samma hål på annat djup.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.