Undrar om det är rimligt, säkert och rätt att dra fram ett nytt uttag under en brytare så här:

Brytaren sitter i en panel som är uppsatt på en betongvägg. Därför har dosan en förhöjningsring om ca 45 mm. Får man borra ett hål i förhöjningsringen, laska i en EKK bakom panelen, sätta en ROT-dosa under och sätta ett uttag? Dragavlasnining både uppe och nere.

Jag vet att forumet brukar vara negativt till lös kabel i vägg, men i det här fallet är det svårt att se hur man skulle göra annars.
 
C camelspin skrev:
Undrar om det är rimligt, säkert och rätt att dra fram ett nytt uttag under en brytare så här:

Brytaren sitter i en panel som är uppsatt på en betongvägg. Därför har dosan en förhöjningsring om ca 45 mm. Får man borra ett hål i förhöjningsringen, laska i en EKK bakom panelen, sätta en ROT-dosa under och sätta ett uttag? Dragavlasnining både uppe och nere.

Jag vet att forumet brukar vara negativt till lös kabel i vägg, men i det här fallet är det svårt att se hur man skulle göra annars.
C camelspin skrev:
Undrar om det är rimligt, säkert och rätt att dra fram ett nytt uttag under en brytare så här:

Brytaren sitter i en panel som är uppsatt på en betongvägg. Därför har dosan en förhöjningsring om ca 45 mm. Får man borra ett hål i förhöjningsringen, laska i en EKK bakom panelen, sätta en ROT-dosa under och sätta ett uttag? Dragavlasnining både uppe och nere.

Jag vet att forumet brukar vara negativt till lös kabel i vägg, men i det här fallet är det svårt att se hur man skulle göra annars.
Är det inte snyggare att riva den befintliga ramen och sätta en 2facks förhöjningsram istället? Se bild
 
  • Vit 2-facks förhöjningsram för elinstallationer, Schneider Exxact, på en webbsidas produktvisning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
B Berrabus123 skrev:
Är det inte snyggare att riva den befintliga ramen och sätta en 2facks förhöjningsram istället? Se bild
B Berrabus123 skrev:
Är det inte snyggare att riva den befintliga ramen och sätta en 2facks förhöjningsram istället? Se bild
Eller menar du att den befintliga brytaren redan sitter infällt? Om så är fallet och du vill fräsa in en senildosa under och sätta ett VU så kan du göra som du beskrivit. Jag personligen hade fiskar fram lite flexrör men ditt sätt funkar alldeles utmärkt också (y)
 
Hej

Tack för svar, ja, brytaren sitter infälld, och jag tänker mig ett uttag någon meter under. Det kan gå att trä i ett flexrör, men jag tror utrymmet mellan panel och betong är ganska litet. Det går bara att använda en riktigt grund rotdosa.
 
C camelspin skrev:
Hej

Tack för svar, ja, brytaren sitter infälld, och jag tänker mig ett uttag någon meter under. Det kan gå att trä i ett flexrör, men jag tror utrymmet mellan panel och betong är ganska litet. Det går bara att använda en riktigt grund rotdosa.
Ok, men eftersom det sitter infällt så behöver du inte överarbeta dragavlastningen heller då det inte går att rycka i kabeln, gör ett litet hål i dosan så kabeln går igenom precis sen räcker det med att du sätter en stripe runt höjet på kabeln i dosan (y)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.