Ganska lätt sitter med muttrar, men du måste stänga allt vad ventiler /kranar heter, sitter kanske avstängare före och efter
C-pumpen för värme med, annars rinner allt vatten ut från elementen, det blir även blött på golvet, töm systemet till tryck noll innan du börjar
 
  • Gilla
karinemil
  • Laddar…
Ok tack!
Då förstår jag mer vad de olika pumparna gör och hur den ”inre” varma pumpen jobbar. Finns det någon anledning att tro att den inre pumpen inte går som den ska? Eller hade jag då inte haft något varmt vatten över huvud taget?

Tror du/ni att ev igensatta flexslangarna kan vara så utslagsgivande att de minimerar flödet så att varmvattnet inte kommer ut i huset? Vilken av föreslagna teorier stämmer bäst med att det med att det bara är varmt på ovanvåningen?
 
Tack för uppslag.

Den inre pumpen har alltid stått i neutralt läge så inget nytt där. Just denna pump går att styra tre steg framåt eller tre steg ”bakåt” .

Mao inga justeringar har gjorts på pumparna
 
Redigerat:
K karinemil skrev:
Ok tack!
Då förstår jag mer vad de olika pumparna gör och hur den ”inre” varma pumpen jobbar. Finns det någon anledning att tro att den inre pumpen inte går som den ska? Eller hade jag då inte haft något varmt vatten över huvud taget?

Tror du/ni att ev igensatta flexslangarna kan vara så utslagsgivande att de minimerar flödet så att varmvattnet inte kommer ut i huset? Vilken av föreslagna teorier stämmer bäst med att det med att det bara är varmt på ovanvåningen?
Om den inre pumpen inte hade fungerat så hade du inte haft varmvatten, för det är den som cirkulerar flödet igenom varmvattenberedaren när växelventilen växlar över.
Du kan prova att sänka den externa pumpen ett snäpp och se vad som händer. Flödet får inte vara för högt i förhållande till vad den interna pumpen levererar.

Kan du ta en bild på dina pumpar?
 
  • Gilla
karinemil
  • Laddar…
Installation av en motoriserad ventil på en vattenledning med elektriska kablar anslutna.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Cirkulationspump av märket Wilo installerad på kopparrör i ett värmesystem.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Tror någon att det kan vara skräp från elementen som fastnat och stoppar upp systemet? Finns det behov av spolning?
 
K karinemil skrev:
[bild]
Den yttre cirkulationspumpen står på läge 3 av 3
 
K karinemil skrev:
Tror någon att det kan vara skräp från elementen som fastnat och stoppar upp systemet? Finns det behov av spolning?
Bra. Den interna ska stå som den gör, för då styrs varvtalet av värmepumpen.
Du kan prova att sätta den andra i läge 2 istället för 3.

Om det är skräp från radiatorerna, så borde det ha fastnat i filtret som du kollade tidigare.
 
Ok!
Testar det och flexslangarna till att börja med.
 
  • Gilla
lordi
  • Laddar…
K karinemil skrev:
Ok!
Testar det och flexslangarna till att börja med.
Ja, om inget i övrigt är ändrat i värmesystemet, och växelventilen funkar som den ska, så är slangarna nästa steg.
Det är därför som jag ville du skulle testa att sänka den andra pumpen, för om det är ett stort flödesmotstånd där, så orkar den inte trycka ut flödet i värmesystemet.

Flexslangarna brukar oftast kännas hårda och stela om de är dåliga. Vid byte av slangar, bör man spola igenom kondensorväxlaren baklänges för att få ut ev gummirester.
 
Tusen tack för all support!

Problemet har löst sig under dagen. Det visade sig att det var den yttre cirkulationspumpen trots allt. Den var superhet och dömdes ut av rörmokaren som jag fick ringa in. En lärdom vi gör är att cirkulationspumpen trots vibration och enklare funktionstester kan vara trasig. Vår bedömning när vi öppnade den var att den också roterade bra invändigt men detta motsades av rörmokaren som förtydligande att ett skruvtest i cirkulationspumpens mitt ska avge ett tydligare livstecken från den. Exvis ett motstånd i form av ett dörrande ljud.

Åter stort tack för allt engagemang.
 
  • Gilla
mattiplutt och 1 till
  • Laddar…
vårat filter var igensatt och Batan värmepump har fått gå hårt varav dyr räkning .
K karinemil skrev:
Tack för snabba svar, tittade med en gång men den var ren.

Problemet med de kalla elementen fanns redan innan bytet av expansionskärl men blev gradvis sämre strax före och efter. Just nu behöver jag mata ut 75-100 l via elementen för att få igång systemet.
 
M mattiplutt skrev:
vårat filter var igensatt och värmepump har fått gå hårt varav dyr räkning .
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.