Hej
Jag ska till att öppna upp mellan två rum. För att göra detta måste jag ta bort en vägg men undrar nu om den är bärande?

Någon som är mer kunnig om detta än jag kanske kan se det bara genom att granska de bifogade bilderna...

Tack på förhand!
 
  • Vägg öppnas mellan två rum, delvis exponerad trästruktur och bärande element synliga.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ritning av en husplan med markerad vägg, möjlig fråga om bärighet vid renovering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det mesta talar för att väggen inte är bärande. Den är helt klart inte byggd som en sådan. Helt säker kan man dock inte vara utan ytterligare info. Det verkar vara ett hus med plankstomme. Byggnadsåret säger mycket.
 
Okej. Tack för svaret!
Byggnadsåret är 1937 och är ett så kallat egna-hem hus.
 
Troligen har det funnits en vägg där (eller i närheten) tidigare, men denna är definitivt inte bärande. Bärningen ligger på hjärtväggarna som går i rät vinkel med den aktuella väggen. Tittar man noga på planritningen kan man läsa ut den informationen med vetskap om att byggåret är 1937.
 
Varför skulle de ha så grovt virke och dessutom med ett fackverk ovanför öppningen om den inte är bärande?

I vilken riktning går nocken på huset?
Hur ser planlösningen ut på ovanvåningen?
 
Man byggde inte så 1937. Väggen är tillkommen senare.
 
Tack för era svar.
Nocken går höger-vänster i bilderna.
Bifogar bilder på källar- och övre plan.
(Ursäkta den dåliga kvaliteten på bilderna)
 
  • Ritning av övre våningsplan, skadat hörn, text och mått synliga.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Skadad och delvis sönderriven ritning av källarplan med markerade rum som garage, tvättstuga och pannrum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
En gammal tumregel, särskilt för äldre hus, är att bärande väggar går längs med nocken, därav @Per_Eriksson s fråga.
 
Trappans placering på den första planritningen skvallrar om nockens riktning. I hus med plankstommar bör alla mellanväggar som är byggda av plank betraktas om bärande. Golvbjälkarnas riktning är ofta inkonsekvent just för att det är gott om väggar som kan vara bärande. Detta hus erbjuder genom sina små mått inga större spännviddsproblem.
 
Verkar vara en kallvind uppe? Jag skulle nog tro att kallvindens golvbjälkar ligger skarvade över den väggen, då kan du inte ta bort den utan att sätta dit en balk. Innertaket är antagligen spikat rakt i golvbjälkarna av bilden att döma. Du har nog inga regelrätta takstolar i det där huset utan två genomgående stockar uppe i taket som går efter dom halvstreckade linjerna?
 
Det är ett 1 1/2 plans hus med inredd källare. Det är en kallvind men den är minimal med anledning av antalet våningar. Övervåningen har sluttande tak.
Har inte möjlighet att ta mig upp på vinden just nu men kan kolla imorgon.
Ovanför den tänkta öppningen så är ”halvplanet” med sovrum...
Det är som sagt ett egnahemshus i Norra Ängby med byggår 1937 med en rökkanal mitt i huset.
Som sagt, tack för engagemanget.
 
Husen i Norra Ängby är ganska väldokumenterade. Se t.ex. denna länk. http://lnu.diva-portal.org/smash/get/diva2:206879/FULLTEXT01 TS hus verkar tillhöra det som kallas för hustyp IV. Där var den aktuella väggen från början försedd med skjutdörrar så att man kunde öppna upp rejält. Det kan förklara varför den är ombyggd. Övervåningen har förhöjt väggliv och ett ganska flackt yttertak.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.