Hur ska du byta brunn? jag tror inte du kan värma mattan så mycket att det går att byta brunnen.
Du får förklara lite mer hur du ska göra om hela brunnen ska bytas och varför?
Har det för osannolikt att det ska gå och få det tätt i efterhand
 
Vårt hus är byggt 1987 och tvättstugan som är 3x4 meter har vi inte rört sedan dess. Våtrumsmattan skall bytas och samtidigt golvbrunnen. Allt i tvättstugan skall bytas. Vi har hittat en våtrumsmatta som är 3 meter bred och slipper då någon skarv/fog. För att få ner våtrumsmattan i ytterkanterna måste den värmas och likaså hålet för golvbrunnen. Min fråga är vilken temperatur varmluftpistolen måste klara för att värma våtrumsmattan tillräckligt. Golvfirmorna som finns i närheten där vi bor har fullbokat hela vintern/våren och är inte intresserade av jobbet.
 

Bästa svaret

det räcker med en vanlig, det behövs inte mycket för att det ska gå att montera matten
 
Då förstår jag!
Jag tolkade ditt första inlägg så som att du skulle byta brunn men inte matta, och det hade inte gått!
Du kommer ändå att behöva svetsa mattan för att få hörnen täta!
Även om du har en matta som är tillräckligt stor så du slipper en långskarv så kommer det bli matta över i innerhörnen som du måste snitta upp och skära bort, och den skarven som då blir måste svetsas.
Men för att värma till mattan så den blir medgörlig och går att klämma ner i brunnen räcker det med en vanlig varmluftspistol.
Det kan hända att du kan hyra en svets hos någon av din stads golvfirmor eller om det fins nått hyrföretag...
Lycka till
 
Rickard.
Som tidigare skrev finns det inget godkänt sätt att göra innerhörn utan att svetsa vilket kräver en leister (vilket egentligen är ett märke och inte en verktygssort men det namn som används oavsätt här omkring)

Men det hindrade inte mig från att göra detta jobb i ett duschrum i en stuga som används~40-50gånger per år. Då använde jag kontaktlim, tätningsmedel till våtrumstapet (typ av kemisk svetsning) och rikligt med silikon. Duschrummet byggdes också med löjligt fall för att slippa problem.

Detta är såklart inget som jag egentligen rekomenderar men jag bedömde i mitt fall att det var den minst dåliga lösningen.
 
Jag förstår att hörnen skall svetsas men det finns inga hantverkare som kan bistå med hjälp under det närmaste halvåret minst.
Slutet nästa sommar 2020 får jag som svar.
Tvättstugan har fungerat klanderfritt i 32 år men nu vill vi snygga upp och organisera om utrymmet för att det skall passa två blivande pensionärer med barnbarn som kommer på besök emellanåt.
vi har en tvättmaskin som står rakt ovanför golvbrunnen och det har aldrig varit några problem med detta,
En plåtho som vi lägger kläder i blöt om det behövs. Inget vatten på golvet överhuvudtaget alls. Längst ut i hörnen har det aldrig varit vatten p.g.a. golvlutningen som lutar till golvbrunnen. Jag kommer täta med konstruktionslim Tec7 Clear (ofärgad elastisk) bakom matthörnet och klämma ut mattan mot väggen. Vi har använt Tec7 konstruktionslim i 30 år och det har aldrig varit läckage.
Det finns heller inte något vatten som kommer ut i något hörn. Verkligheten ser ut på detta sätt och vi måste få ordning på rummet innan våren så man får vara hantverkare själv. Det finns så många tjänstemän som klurar ut lagar och rekommendationer men för gemene man måste man improvisera för att det skall fungera. Priset är också lite avgörande. Vi fick en preliminär offert på 34.000:- som startpris för inläggning av 12m² våtrumsmatta. Då ingick inget material alls. Bara jobbet. Själv skall jag riva ut allt och flytta varmvattenberedaren, torktumlaren,tvättmaskin, riva skåp och gamla golvmattan, måla lister o kakla bakom tvättbänken. Tapetsera väggarna. sätta upp nya skåp och bänkskivor. Elen låter vi vara orörd, den fungerar där den sitter. Hjälper föga med ROT-avdrag när man får göra jobbet själv.
 
  • Gilla
Kurtivan och 1 till
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.