Vi funderar att installera en varmvatten värmepump på en oisolerad vind. Finns det isolerade skåp som man kan ställa värmepumpen i så att inte temperaturen är för låg för att värmepumpen ska fungera ordentligt?
 
Varför ha den på vinden?
 
Ja, varför vinden? Det måste ju bli krångligt med anslutningar till värmesystemet mm. Vad är det för värmepump?
 
jag skrev fel term, vill vi installera en värmepumpsberedaren.

vi har köpt ett gammalt hus och har kastat ut varmvatten beredaren som fanns. källartrappan är för smal för att få in en värmepumpsberedare. och pga av platsbrist är vinden ett alternativ. badrummet (där den gamla varmvattenberedaren stod i en hörna) är precis under vinden.
 
Vad har ni för värmesystem i övrigt? Jag är inte så imponerad av dom där värmepumpsberedarna...
 
  • Gilla
Johannes Carlsson
  • Laddar…
Dom går dessutom på inneluft. Det är egentligen bara en liten frånluftsvärmepump. Om det är någon av typ Indol modellerna.

Bättre att satsa på en luft-vatten värmepump och värma huset med den också
 
Huset har ett speciellt värmesystem, därav behöver vi bara värma vatten till kranarna.

Finns det isoleradeskåp att ställa den i?
 
A Anders B. skrev:
Huset har ett speciellt värmesystem, därav behöver vi bara värma vatten till kranarna.

Finns det isoleradeskåp att ställa den i?
En värmepumpsberedare måste ha ordentligt med luft att jobba med. Ställer du den i ett isolerat skåp så har du i praktiken byggt ett kylskåp.
 
Du ska väl inte ha ett isolerat skåp, bättre utan, men det kommer bli kallt på vinden och det kanske inte blir så bra verkningsgrad på vintern då kommer den nog gå på elpatron, om det finns en sådan.

Vad är det så special med värmesystemet, tror jag läst om de flesta system här på BH.

Protte
 
  • Gilla
Johannes Carlsson
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.