Jag har hittills använt linoljesåpa till mitt furugolv och trätrall på balkongen. Blev nu nyfiken på Hälsingesåpan. Någon som använt båda som kan jämföra? Linoljesåpa känns som ett mer beprövat koncept än tallsåpa när det gäller rengöring som samtidigt blir behandling. Men båda kanske fungerar lika bra?
 
Claes Sörmland
B Bostadsrätt skrev:
Jag har hittills använt linoljesåpa till mitt furugolv och trätrall på balkongen. Blev nu nyfiken på Hälsingesåpan. Någon som använt båda som kan jämföra? Linoljesåpa känns som ett mer beprövat koncept än tallsåpa när det gäller rengöring som samtidigt blir behandling. Men båda kanske fungerar lika bra?
Linoljesåpan är ju fetare och baserad på torkande olja så den är att föredra.
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Linoljesåpan är ju fetare och baserad på torkande olja så den är att föredra.
Blandar du inte ihop Hälsingesåpan med Grumme såpa (också tallsåpa)? Grumme är en torr såpa men Hälsingesåpan är fet.
 
Vad menar du med fet?
 
Claes Sörmland
D Daniel 109 skrev:
Vad menar du med fet?
Att linoljan främst ger förtvålade fettsyror med 18 kolatomer som är fleromättade och gärna polymeriserar (torkar). Medan talloljan domineras av palmitat med 16 kolatomer som är mättade och därmed inte polymeriserar.
 
  • Gilla
guggen och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
B Bostadsrätt skrev:
Blandar du inte ihop Hälsingesåpan med Grumme såpa (också tallsåpa)? Grumme är en torr såpa men Hälsingesåpan är fet.
Tallsåpa som tallsåpa tänker jag. Såpatillverkning är ju väldigt enkel; koka en olja eller ett fett med kaliumlut. Eller särskiljer sig Hälsingesåpans produktion på något sätt?
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Tallsåpa som tallsåpa tänker jag. Såpatillverkning är ju väldigt enkel; koka en olja eller ett fett med kaliumlut. Eller särskiljer sig Hälsingesåpans produktion på något sätt?
Ok, men har du någon erfarenhet av Hälsingesåpan? Men fråga var ifall någon har testat både Hälsingesåpa och linoljesåpa och därefter kunnat jämföra.
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Att linoljan främst ger förtvålade fettsyror med 18 kolatomer som är fleromättade och gärna polymeriserar (torkar). Medan talloljan domineras av palmitat med 16 kolatomer som är mättade och därmed inte polymeriserar.
D Daniel 109 skrev:
Vad menar du med fet?
D Daniel 109 skrev:
Vad menar du med fet?
Har inte koll på kemin men en fet såpa innehåller överskottsolja som gör att såpan inte bara rengör utan även impregnerar träet. Det finns ju också tvål som både rengör och återfettar, och så finns det ”torr” tvål som torkar ut huden.
 
  • Gilla
Freddihanis och 1 till
  • Laddar…
Staffans2000
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Att linoljan främst ger förtvålade fettsyror med 18 kolatomer som är fleromättade och gärna polymeriserar (torkar). Medan talloljan domineras av palmitat med 16 kolatomer som är mättade och därmed inte polymeriserar.
Där fick du allt till det.

Men vad är det du försöker förklara?
 
Claes Sörmland
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Där fick du allt till det.

Men vad är det du försöker förklara?
Jag försökte svara på vad jag menade med att linoljesåpa är en fetare produkt än talloljesåpa.

Sen kan man ju åsyfta överfettning också när man talar om "fetare" såpa (precis som @Bostadsrätt gör). D v s att det finns icke förtvålad olja kvar i produkten (eller att olja har tillsats efteråt).
 
Hälsingesåpan saluförs just som en överfettad såpa som lämpar sig till behandling av trägolv, till skillnad från vanlig såpa som finns i livsmedelsaffärer (tycker att Grumme såpa är en riktigt dålig produkt). Därför var jag nyfiken på om någon här hade provat och kunnat jämföra med linoljesåpa.
 
Har köpt linoljesåpa i år istället för vanlig grönsåpa, nån som kan ge lite tips för behandling av altanen? Brukar tvätta av sen köra 50/50 såpa vatten, är det samma förfarande?
 
B Bostadsrätt2 skrev:
Hälsingesåpan saluförs just som en överfettad såpa som lämpar sig till behandling av trägolv, till skillnad från vanlig såpa som finns i livsmedelsaffärer (tycker att Grumme såpa är en riktigt dålig produkt). Därför var jag nyfiken på om någon här hade provat och kunnat jämföra med linoljesåpa.
Jag är också nyfiken - har du testat nu och vill dela med dig av erfarenheterna?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.