kashieda kashieda skrev:
En fundering om det: det kanske kan vara bättre att ha en stor tank med 40° som förvärme och sen spetsvärma tappvattnet i en mindre el-VVB?

Min tanke är att då får BVP jobba med en mottemperatur som den klarar bra, och som passar för vattenburen värme, och VVB behöver inte värma 4° vatten med el.
Visst kan man göra så.
Tror att liknande lösning finns redan. Har för mig att den energieffektivaste Luftvärmepumpen NIbe F750 som installeras i många nybyggnationer. Har en extra varmvattenberedare på 50 liter som tillbehör. För att kompensera för de som inte tycker att varmvattnet räcker. Hittar den inte nu på nätet. Men jag tror den drivs med en elpatron.
 
  • Gilla
MrMinkhe
  • Laddar…
M Villa Minkhe skrev:
Ok, tack för input. Det är ca 6-8 st som bor samtidigt
Välj separat VVB med elpatroner så ställer ni dessa på att med fördröjning värma spetsen ...

VP bör ha ett hål som är så djupt som cirkulationspumpen klarar bra... detta då det aktiva hålet ligger i berg i ert fall med 90 meter rör blir det aktiva hålet allt efter 90 m
 
  • Gilla
MrMinkhe
  • Laddar…
Tack ! Du menar att den VVB vi ska kunna spetsa med elpatron då värmepumpen inte räcker till eller ?

B byggarätt skrev:
Välj separat VVB med elpatroner så ställer ni dessa på att med fördröjning värma spetsen ...

VP bör ha ett hål som är så djupt som cirkulationspumpen klarar bra... detta då det aktiva hålet ligger i berg i ert fall med 90 meter rör blir det aktiva hålet allt efter 90 m
 
Får man fråga vilka det är ?

R Robert-san01 skrev:
Ja. De som installerade min pump har ett testhål åt KTH som är typ 400m djupt.
 
Den använder vi

W wsp skrev:
@Villa Minkhe: du har ju redan en värmekälla i vardagsrummet. En riktigt snygg en. Kicka igång den
 
Vi har ett FTX-aggregat från Systemair installerat så en frånluftsvärmepump blir dessvärre svårt.

S slurppe99 skrev:
Visst kan man göra så.
Tror att liknande lösning finns redan. Har för mig att den energieffektivaste Luftvärmepumpen NIbe F750 som installeras i många nybyggnationer. Har en extra varmvattenberedare på 50 liter som tillbehör. För att kompensera för de som inte tycker att varmvattnet räcker. Hittar den inte nu på nätet. Men jag tror den drivs med en elpatron.
 
M Villa Minkhe skrev:
Får man fråga vilka det är ?
Team Wåhlin i Vallentuna. Vet dock inte vilka som borrade deras hål.
 
  • Gilla
MrMinkhe
  • Laddar…
Tack !

R Robert-san01 skrev:
Team Wåhlin i Vallentuna. Vet dock inte vilka som borrade deras hål.
 
Grymt bra betyg och kundutlåtanden !

R Robert-san01 skrev:
Team Wåhlin i Vallentuna. Vet dock inte vilka som borrade deras hål.
 
M Villa Minkhe skrev:
Vi har ett FTX-aggregat från Systemair installerat så en frånluftsvärmepump blir dessvärre svårt.
Ja tog bara Nibe F750 som ett exempel. Hur de har löst problemet när folk tycker att de får ut för lite med varmvatten. Så jag tror att du kan behöva spetsa med en extra varmvatten beredare. Då 300l inte kommer att räcka för 8 personer även om du har varmvattnet på.
 
  • Gilla
MrMinkhe
  • Laddar…
Nu har jag loggat dygnsförbrukningen under 5 dygn med en temp mellan -5 till -10 gradC. Har stängt av elvärmaren i FTX-aggregatet och har nu en snittförbrukning på 260kW per dygn med följande installationer:

- 3 luftvärmepumpar (Bosch Compress 5000 5.0)

- 1 st elpanna (Nibe EVC13) för värmning av golvvärmeslingor i två badrum och en hall samt 3st radiatorer. För låg framledningstemp till radiatorerna, ca 30 gradC som den är justerad nu för golvvärmen.

- 1 st elpanna (värmebaronen VE4 4,5kW) för värmning av golvvärmeslingor ca 30 kvm.

- 2 st VVBer (Nibe Compact 100l)

- 1 st VVB (Nibe Compact 200l)

- FTX-aggregat (SystemAir VR400) med avaktiverad elvärme.

Ska fortsätta logga under januari.
 
Ok då ska jag läsa på lite. Tack !

S slurppe99 skrev:
Ja tog bara Nibe F750 som ett exempel. Hur de har löst problemet när folk tycker att de får ut för lite med varmvatten. Så jag tror att du kan behöva spetsa med en extra varmvatten beredare. Då 300l inte kommer att räcka för 8 personer även om du har varmvattnet på.
 
M Villa Minkhe skrev:
Grymt bra betyg och kundutlåtanden !
Jag är mycket nöjd med dem.

Inte billigast per timme, men pålitliga och effektiva är min uppfattning.
 
  • Gilla
MrMinkhe
  • Laddar…
Igen Igen skrev:
Kontakta KTH.
Jag deltog i en studie för några år sedan. Den hette Watty.
Edit:
Oj, verkar vara en etablerad och vanligt förekommande mätprodukt idag.
Jag såg i KTH-studien att vattenkokaren drog mest av alla prylar vi har.
Watty rekommenderas varmt[länk]
Det var en usel hemsida... Ingen förklaring om vad den gör mer exakt, eller vad som ingår.
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
GoC GoC skrev:
Det är väl bergvärme som kommer att göra någon verkan. Finns ingen trollformel som kan förädla ”värme” ur luft som är -20 med bra verkningsgrad.
Priset du skrev tidigare verkar ju vara abnormt i överkant
Moderna värmepumoar har en alldeles utmärkt verkningsgrad vid -20, dessutom så är det inte så ofta det är -20 i dalarna.
 
  • Gilla
slurppe99 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.