Hej !
Vi köpte ett radhus för ca 1år sedan. Dessa hus var lägenheter fram till 1979 då de byggdes om av HSB till radhus, två våningar med halv sutteräng källare 54kvm/våning ( i källaren finns tvättstuga, dusch, bastu, två förråd, allrum och stort hobbyrum på 23kvm. Flera av väggarna i källaren lutar åt konstiga håll och alla väggar (förrutom den som ligger helt under mark) både ytter och innerväggar låter ihåliga när vi knackar på dem.
Hur kan vi ta reda på om det är som vi befarar att det inte finns någon bärande vägg, och vems ansvar är det i så fall? Mvh Carola
 
Har du några ritningar?
 
JanneJanne123
Har ni pratat med grannarna och kanske rent av har bett att få se hur det ser ut hos någon av dem?
 
Ditt.

Bevisligen har ni bärande väggar eftersom huset står upp...

Oroar ni er för att det har rört sig eller att de är feldimensionerade?

Jag tror inte ljudet när man knackar på väggen är en bra indikator om väggen är bärande eller inte.

Leta konstruktionsritningar.
Leta sättningar.
Ta in en "expert".

/ATW
 
JanneJanne123 JanneJanne123 skrev:
Har ni pratat med grannarna och kanske rent av har bett att få se hur det ser ut hos någon av dem?

Hej, vi har inte varit in hos de närmaste grannarna men i ett likadant hus längre ner på gatan och där finns det helt andra väggar.

Ska ta ditt råd och prata med en av de som bor vägg i vägg. Tack
 
Staffans2000
Minnea09. Minnea09. skrev:
Hur kan vi ta reda på om det är som vi befarar att det inte finns någon bärande vägg, och vems ansvar är det i så fall? Mvh Carola
Vari ligger faran?
Som ägare är du ansvarig (men för vad?).
 
A ArneTW skrev:
Ditt.

Bevisligen har ni bärande väggar eftersom huset står upp...

Oroar ni er för att det har rört sig eller att de är feldimensionerade?

Jag tror inte ljudet när man knackar på väggen är en bra indikator om väggen är bärande eller inte.

Leta konstruktionsritningar.
Leta sättningar.
Ta in en "expert".

/ATW
A ArneTW skrev:
Ditt.

Bevisligen har ni bärande väggar eftersom huset står upp...

Oroar ni er för att det har rört sig eller att de är feldimensionerade?

Jag tror inte ljudet när man knackar på väggen är en bra indikator om väggen är bärande eller inte.

Leta konstruktionsritningar.
Leta sättningar.
Ta in en "expert".

/ATW

Huset har ju stått så här i 40 år så jag är inte så orolig, men mer fundersam eftersom minst 4 olika väggar lutar synligt. Kan inte se någon synlig sättning men allt ät nymålat av tidigare ägaren innan vi flyttade in.
 
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Vari ligger faran?
Som ägare är du ansvarig (men för vad?).
Eftersom vi inte har några ritningar och minst 4 olika väggar lutar synligt och några bågnar så blir jag lite fundersam på vad som händer och varför.
Tack för ditt svar.
 
Lutar/bågnar väggarna inåt?

Hur såg det ut när ni flyttade in för 1 år sedan? Dvs, är det något som har börjat röra på sig i nutid?

Murade väggar som bågnar innåt av marktryck är ju ingen bra sak. Att huset stått där i 40 år spelar ingen roll.
 
BirgitS
Är det radhus där var och en äger sitt hus eller är det i bostadsrättsform?
Om du äger huset så bör kommunen ha ritningar till det och är det bostadsrätt så bör styrelsen ha tillgång till ritningar. Med hjälp av ritningarna så går det ju att ta reda på om radhusen byggdes med några bärande innerväggar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.