Åsa Lund Åsa Lund skrev:
Min erfarenhet från allmännyttan är att grattis är gott.
Om värme och vatten ingår i hyran så slösar folk nåt oerhört.
Jag var med i ett projekt där vi skulle börja ta betalt för varmvatten, alltså bara kostnaden för att värma vattnet då, 50 kr per m3.
När vi skickade ut första informationsbrevet om att debitering skulle införas gick totala vattenförbrukningen ner med 15%. När sedan arbetena i husen påbörjades gick det ner 15% till och när debitering väl började sjönk det 15% till. Sedan gick förbrukningen upp lite efter ett tag när folk märkte att det inte var så dyrt med 50 kr per m3. Men fortfarande ca 40% lägre total vattenbrukning efter två år.

Så debitering är bästa sättet att få folk att sluta slösa!
Nya smarta lägenheter har en grundinställning på värmen. Där man kan få ökad värme för högre kostnad. Och som mäter och debiterar för både el och vattenförbrukning. Det har uppmärksammats mer nu då vissa lever ca 6-8 personer ihop i en lägenhet. Där givetvis el och vattenförbrukningen ökar per lägenhet. Det blir då även ett rättvisare system. Men givetvis något dyrare med all mätning.
 
  • Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
En liten del i att minska förbrukningen är att se till att du har duschmunstycken eller kanske bara brickor för 12L/min. Med 9L/min märker man en stor skillnad. Men inte så trevligt att duscha i. Så det kan jag inte rekommendera.
10 min x 3L=30L blandat varmvatten som spolas bort i onödan. Har du långduschare på 20 min blir det 60L i besparing. Räknat per person och antalet dagar. Så blir det ganska mycket. Samtidigt som du minskar på vattenmängden.
 
Redigerat:
  • Gilla
MrMinkhe
  • Laddar…
Borra för bergvärme pratar man ofta om "aktivt hål" dvs EFTER man kommit ner till berget. Tror många jämför äpplen och päron.

Det är fordringen av borrhålet ner till berget som är den dyra biten i det här fallet PLUS att man behöver TVÅ hål =fordra två hål ner till berget. Enligt TS så var det 90m ner till berget på en närliggande anläggning. Dvs egentligen 90 +6m (+6m var tidigare så långt röret enligt norm skulle drivas ner i berget =96m fordringsrör per hål.) Så närmare 200m fordring a 600-800kr. Plus att man sen ska borra vidare den aktiva delen som kostar kanske 250-350kr/m + etablering och grävning in i huset mm.

Den kompressor som bergborrningsfirman har klarar oftast bara att borra ner till ett visst djup (=högre mottryck kräver allt större kompressor). Så därför ser man sällan att de borrar så mycket djupare än 200-220 på ett enskilt hål till en normal villainstallation.

Två hål kräver ju också lite mer ihopkopplande, en större bergvärmepump, lite mer grävning mm.

Så därav att kostnaden för installationen sticker iväg och inte ska jämföras med vad de priser de flesta sett på mer "normala installationer". Där en typisk befintlig bergvärmeinstallation för en normalstor villa på 130-180kvm kanske har ett aktivt borrdjup på 100-160m och brukar kosta i trakten av 130 000-170 000kr.

Förr borrade man betydligt mindre djupt, ofta 70-110m. Sen för ungefär 10 år sedan började man öka på borrdjupet till 120-180. Idag vet jag inte riktigt vad beräkningsprogrammen säger.
 
  • Gilla
MrMinkhe och 1 till
  • Laddar…
M Villa Minkhe skrev:
Hej !

Vi håller nu på att se över energiåtgången i vår fastighet. Vi har en total elförbrukning på ca 65000 kWh/år och kan utläsa via separata mätare vad var och en av de två lägenheterna i huset drar, vi har även en undermätare installerad på matningen till vår elpanna i huvudbostaden men sen finns det tyvärr inte fler möjligheter till avläsning av storförbrukare i fastigheten.
Jag kan ringa in vad som bidrar till ca 4-5000 kWh per månad av totalt 9000 men vill gärna få en klarhet i var resten kommer ifrån.

Finns det någon på forumet som har förslag till hur vi kan spåra elförbrukningen bättre än idag ? Kan man koppla på tillfälliga mätare på faserna i automatsäkringsskåpet eller på något annat vis komma fram till vad det är som drar så in i helsike med el ?

Tacksam för alla tips och trix.
Kolla Tibber dom har idéer kring att analysera elförbrukning och liknande
 
  • Gilla
MrMinkhe
  • Laddar…
Cheesen
Igen Igen skrev:
Kontakta KTH.
Jag deltog i en studie för några år sedan. Den hette Watty.
Edit:
Oj, verkar vara en etablerad och vanligt förekommande mätprodukt idag.
Jag såg i KTH-studien att vattenkokaren drog mest av alla prylar vi har.
Watty rekommenderas varmt[länk]
Du mätte alltså aldrig spisen?
Vattenkokaren har ofta hög effekt, men man har ju inte igång den många minuter om dagen... Den är ju ofta dessutom gratis vintertid då energin används sekundärt till uppvärmning, precis som dina övriga saker i huset såsom tv, belysning, mikrovågsugn, rakapparat och så vidare.

S slurppe99 skrev:
En liten del i att minska förbrukningen är att se till att du har duschmunstycken eller kanske bara brickor för 12L/min. Med 9L/min märker man en stor skillnad. Men inte så trevligt att duscha i. Så det kan jag inte rekommendera.
10 min x 3L=30L blandat varmvatten som spolas bort i onödan. Har du långduschare på 20 min blir det 60L i besparing. Räknat per person och antalet dagar. Så blir det ganska mycket. Samtidigt som du minskar på vattenmängden.
Det funkar inte hos oss... När jag testade så gick det mera vatten då tiden för duschandet ökade dramatiskt...
 
Redigerat:
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
Cheesen Cheesen skrev:
Du mätte alltså aldrig spisen?
Vattenkokaren har ofta hög effekt, men man har ju inte igång den många minuter om dagen... Den är ju ofta dessutom gratis vintertid då energin används sekundärt till uppvärmning, precis som dina övriga saker i huset såsom tv, belysning, mikrovågsugn, rakapparat och så vidare.


Det funkar inte hos oss... När jag testade så gick det mera vatten då tiden för duschandet ökade dramatiskt...
Ungefär den känslan jag fick med 9liter/min. Då man upplevde att man fick för lite vatten vid duschningen. Har man eget hushåll så finns det olika lösningar för att minska duschtiden.

Det är allmänt känt att det är mer energibesparande att använda vattenkokaren mot att koka på spisen.(y)
 
Tack för ett bra och givande svar ! Har dock en fråga till dig. Efter vilken förbrukning /
eller kvadratmeter på fastighet behöver man vanligtvis borra två hål istället för ett ?
Jag funderar nämligen på om det är bättre ekonomi att installera bergvärme för uppvärmning av huvudfastigheten (ca 200 kvm) samt för tappvarmvatten i de två lägenheterna. För att slippa gå för två hål och en superstor pump så kunde man sköta uppvärmningen av lägenheterna med mindre luft/luft-värmepumpar som redan finns i fastigheten.

Detta skulle då innebära att vi behövde borra enbart 1 djupt hål samt installera en pump med VVB för beredning av ca 300l varmvatten.

Tror du detta skulle vara en gångbar och vettig lösning jämfört med luft/vatten-värmepump för tappvarmvatten och värme i alla tre bostäderna ?

S skogstomten skrev:
Borra för bergvärme pratar man ofta om "aktivt hål" dvs EFTER man kommit ner till berget. Tror många jämför äpplen och päron.

Det är fordringen av borrhålet ner till berget som är den dyra biten i det här fallet PLUS att man behöver TVÅ hål =fordra två hål ner till berget. Enligt TS så var det 90m ner till berget på en närliggande anläggning. Dvs egentligen 90 +6m (+6m var tidigare så långt röret enligt norm skulle drivas ner i berget =96m fordringsrör per hål.) Så närmare 200m fordring a 600-800kr. Plus att man sen ska borra vidare den aktiva delen som kostar kanske 250-350kr/m + etablering och grävning in i huset mm.

Den kompressor som bergborrningsfirman har klarar oftast bara att borra ner till ett visst djup (=högre mottryck kräver allt större kompressor). Så därför ser man sällan att de borrar så mycket djupare än 200-220 på ett enskilt hål till en normal villainstallation.

Två hål kräver ju också lite mer ihopkopplande, en större bergvärmepump, lite mer grävning mm.

Så därav att kostnaden för installationen sticker iväg och inte ska jämföras med vad de priser de flesta sett på mer "normala installationer". Där en typisk befintlig bergvärmeinstallation för en normalstor villa på 130-180kvm kanske har ett aktivt borrdjup på 100-160m och brukar kosta i trakten av 130 000-170 000kr.

Förr borrade man betydligt mindre djupt, ofta 70-110m. Sen för ungefär 10 år sedan började man öka på borrdjupet till 120-180. Idag vet jag inte riktigt vad beräkningsprogrammen säger.
 
Tack !

Cheesen Cheesen skrev:
Du mätte alltså aldrig spisen?
Vattenkokaren har ofta hög effekt, men man har ju inte igång den många minuter om dagen... Den är ju ofta dessutom gratis vintertid då energin används sekundärt till uppvärmning, precis som dina övriga saker i huset såsom tv, belysning, mikrovågsugn, rakapparat och så vidare.


Det funkar inte hos oss... När jag testade så gick det mera vatten då tiden för duschandet ökade dramatiskt...
B byggarätt skrev:
Kolla Tibber dom har idéer kring att analysera elförbrukning och liknande
 
S skogstomten skrev:
Borra för bergvärme pratar man ofta om "aktivt hål" dvs EFTER man kommit ner till berget. Tror många jämför äpplen och päron.

Det är fordringen av borrhålet ner till berget som är den dyra biten i det här fallet PLUS att man behöver TVÅ hål =fordra två hål ner till berget. Enligt TS så var det 90m ner till berget på en närliggande anläggning. Dvs egentligen 90 +6m (+6m var tidigare så långt röret enligt norm skulle drivas ner i berget =96m fordringsrör per hål.) Så närmare 200m fordring a 600-800kr. Plus att man sen ska borra vidare den aktiva delen som kostar kanske 250-350kr/m + etablering och grävning in i huset mm.

Den kompressor som bergborrningsfirman har klarar oftast bara att borra ner till ett visst djup (=högre mottryck kräver allt större kompressor). Så därför ser man sällan att de borrar så mycket djupare än 200-220 på ett enskilt hål till en normal villainstallation.

Två hål kräver ju också lite mer ihopkopplande, en större bergvärmepump, lite mer grävning mm.

Så därav att kostnaden för installationen sticker iväg och inte ska jämföras med vad de priser de flesta sett på mer "normala installationer". Där en typisk befintlig bergvärmeinstallation för en normalstor villa på 130-180kvm kanske har ett aktivt borrdjup på 100-160m och brukar kosta i trakten av 130 000-170 000kr.

Förr borrade man betydligt mindre djupt, ofta 70-110m. Sen för ungefär 10 år sedan började man öka på borrdjupet till 120-180. Idag vet jag inte riktigt vad beräkningsprogrammen säger.
Man borde anlita en borrare som kan klara 280-300m djup, så kan det bli bara ett hål och 90 m rör istället för 180m.
 
  • Gilla
MrMinkhe
  • Laddar…
M Villa Minkhe skrev:
Tack för ett bra och givande svar ! Har dock en fråga till dig. Efter vilken förbrukning /
eller kvadratmeter på fastighet behöver man vanligtvis borra två hål istället för ett ?
Jag funderar nämligen på om det är bättre ekonomi att installera bergvärme för uppvärmning av huvudfastigheten (ca 200 kvm) samt för tappvarmvatten i de två lägenheterna. För att slippa gå för två hål och en superstor pump så kunde man sköta uppvärmningen av lägenheterna med mindre luft/luft-värmepumpar som redan finns i fastigheten.

Detta skulle då innebära att vi behövde borra enbart 1 djupt hål samt installera en pump med VVB för beredning av ca 300l varmvatten.

Tror du detta skulle vara en gångbar och vettig lösning jämfört med luft/vatten-värmepump för tappvarmvatten och värme i alla tre bostäderna ?
Att värma varmvatten med bergvärme eller frånluftsvärme system etc ger jag ett varningens finger för. När man räknar på energieffektivitet så anser jag att man luras lite för att ge bra siffror. Då varmvattnet som regel ligger på 40-42 grader. För att sedan vara inställt på en dags höjning varannan eller varje vecka till 55-60 grader för att förhindra legionella bakterier i ledningarna.

Med ett nytt system så kan man oftast välja valfri konstant högre temp på varmvatten. Då rekommendationerna är att det ska vara 60 grader numera. Det var tidigare problem med bergvärmesystem som hade inbyggd tank på 120-160 liter med den låga varmvatten temperaturen inte räcke till.

Så även om du skulle höja tempen på 300l varmvatten så är jag tveksam att det ska räcka till. Beroende på hur många som bor där.
 
  • Gilla
MrMinkhe
  • Laddar…
Ok, tack för input. Det är ca 6-8 st som bor samtidigt

S slurppe99 skrev:
Att värma varmvatten med bergvärme eller frånluftsvärme system etc ger jag ett varningens finger för. När man räknar på energieffektivitet så anser jag att man luras lite för att ge bra siffror. Då varmvattnet som regel ligger på 40-42 grader. För att sedan vara inställt på en dags höjning varannan eller varje vecka till 55-60 grader för att förhindra legionella bakterier i ledningarna.

Med ett nytt system så kan man oftast välja valfri konstant högre temp på varmvatten. Då rekommendationerna är att det ska vara 60 grader numera. Det var tidigare problem med bergvärmesystem som hade inbyggd tank på 120-160 liter med den låga varmvatten temperaturen inte räcke till.

Så även om du skulle höja tempen på 300l varmvatten så är jag tveksam att det ska räcka till. Beroende på hur många som bor där.
 
Finns dessa ?

K karlmb skrev:
Man borde anlita en borrare som kan klara 280-300m djup, så kan det bli bara ett hål och 90 m rör istället för 180m.
 
M Villa Minkhe skrev:
Finns dessa ?
Ja. De som installerade min pump har ett testhål åt KTH som är typ 400m djupt.
 
  • Gilla
MrMinkhe
  • Laddar…
S slurppe99 skrev:
Att värma varmvatten med bergvärme eller frånluftsvärme system etc ger jag ett varningens finger för. När man räknar på energieffektivitet så anser jag att man luras lite för att ge bra siffror. Då varmvattnet som regel ligger på 40-42 grader. För att sedan vara inställt på en dags höjning varannan eller varje vecka till 55-60 grader för att förhindra legionella bakterier i ledningarna.

Med ett nytt system så kan man oftast välja valfri konstant högre temp på varmvatten. Då rekommendationerna är att det ska vara 60 grader numera. Det var tidigare problem med bergvärmesystem som hade inbyggd tank på 120-160 liter med den låga varmvatten temperaturen inte räcke till.

Så även om du skulle höja tempen på 300l varmvatten så är jag tveksam att det ska räcka till. Beroende på hur många som bor där.
En fundering om det: det kanske kan vara bättre att ha en stor tank med 40° som förvärme och sen spetsvärma tappvattnet i en mindre el-VVB?

Min tanke är att då får BVP jobba med en mottemperatur som den klarar bra, och som passar för vattenburen värme, och VVB behöver inte värma 4° vatten med el.
 
  • Gilla
kest och 1 till
  • Laddar…
@Villa Minkhe: du har ju redan en värmekälla i vardagsrummet. En riktigt snygg en. Kicka igång den
 
  • Gilla
MrMinkhe
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.