Status
Inte öppen för fler kommentarer.
De av våra grannar som inte har katt har flera gånger tackat oss för att vår katt håller rent från råttor och möss även på deras tomt. Kan vara värt att tänka på när man planerar att nacka katterna i grannskapet. Råttor gör långt värre skada och är mycket svårare att få bukt med.
 
Håller också med Solana och för mig är katter vilda tamdjur alt tama vildjur. Har ingen egen men tycker det är sköna djur och även om jag inte skulle tycka det så skulle jag inte irritera mig mer på dem än jag gör på tex fåglar som skiter på utedynorna, rådjur som lägger sina högar under mina äppelträd och äter upp mina tulpanknoppar.... vi är alla levande varelser och hör hemma på detta klot!
 
Var sak på sin plats. Katter hör hemma på landet ( utanför stadsplanerat område) eller inomhus. Bryr man sig inte mer om sin katt än att man lämnar den vind för våg i ett tätbebyggt samhälle skall man inte ha katt. Däremot har kattägare i allmänhet en väldigt konstig uppfattning om ansvar. Jag har själv inget emot katter på rätt plats och det är inte i min trädgård.
 
Nu måste jag ha missat något.... Var står det att man bara får äga katt om man bor utanför stadsplanerat område?
 
Vad du får och bör är en väldig skillnad. Det är lika stor skillnad som på moral och juridik. Det har inget med varandra att göra.
 
Tyvärr tar katterna inte bara skadedjur såsom råttor och möss. Hur många kaninungar, harungar och småfåglar blir inte hemsläpade? De är ju faktiskt rovdjur...
 
Jag är inte katthatare men ibland blir man så jävla förbannad på dessa kattägare som inte bryr sig om att deras gullegull pissar på mina dynor till utemöblerna, mina skor som jag lämnat utanför dörren, skiter i barnens sandlåda osv......påtalar man detta för ägarna så svär de sig fria med:

NÄÄÄÄÄ, det kan INTE ha varit Lille Kattgubben våran för han går minsann bara på sin kattlåda inomhus och kissar inte på dina dynor och han bajsar inte heller i barnens sandlåda.....
Detta trots att man med egna ögon nyss sett hur han strilat dynorna.....

Lite mer ansvar från vissa kattägare skulle inte skada.

 
Tja du gadda, tätheten mellan trädgårdarna kan väl vara en avgörande faktor.Risken att de pissar ner dynorna på uteplatsen borde minska linjärt med antalet djur/uteplats.Folk borde börja bry sig om sina medmänniskor istället för om djur.
 
Gaddan skrev:
Slaskman, Så då e det helt ok att katterna vistas i trädgårdar på landet men inte i trädgårdar i stan ???Vad är skillnaden om jag får fråga?

"Trädgårdarna" på landet brukar vara lite större samt glesare placerade än de i stan ;) och katterna stannar ju aldrig i den egna trädgården, så om det då är en kilometer till grannens "trädgård" är det ju betydligt bättre än när det är 4-6m som i stan (för grannen alltså) ;)

Detta är ett ämne som verkligen brukar kunna locka fram två läger, djurvännerna och de "eländiga djurplågarna/hatarna".
Om kattägarna skulle ta större ansvar för den olägenhet som deras husdjur ställer till för grannarna så skulle det inte behöva vara ett verkligt problem.
Det borde rimligen anses som en mänsklig rättighet att slippa katter på den egna tomten, med allt vad det där pinkandet för med sig, för dem som valt att själv inte ha katt.

Jag tror allvarligt att de flesta människor inte är några hatare av katter i största allmännhet, däremot är det ett irritationsmoment av sällan skådat slag att ständigt behöva ta reda på följderna av katternas framfart bland de egna tillhörigheterna.
Om kattägare tycker det är mysigt med kattpiss lite här och där på de egna domänerna så struntar jag blankt i det, det är bara att skura och se glad ut, MEN varför jag som valt att inte ha katt ska behöva både skura och dessutom se glad ut, för att inte kallas katthatare eller andra okvädningsord, övergår mitt förstånd.

MVH/Christina, som inte ogillar katter så länge de, av sina ägare, hålls borta från mina stolsdynor, skor, barnens sandlåda osv osv.
 
Gaddan skrev:
Och jag tycker folk borde ha mer respekt för djuren och naturens gång så kanske även medmänniskorna får respekt från djurägarna. Vi har haft katter som fiskat upp våra guldfiskar ur dammen, pissat på dynor mm men vi har gjort något åt saken istället för att gnälla.
Man kan ju faktist prova olika medel(ja det finns bra medel som funkar o vissa är redan nämda)innan man gnäller sig sönder o samman. Men det e klart, det e lättare att gnälla än att göra något åt saken
Gaddan (Hoffsan?), det där tycker jag visar prov på höjden av ansvarslöshet, ovanstående resonemang är den verkliga grunden till att folk ogillar katter, vilket är helt fel, det är faktiskt kattägarna och deras inställning som är det riktigt stora problemet.
Naturens gång tror jag de flesta begriper och iom. det knappast lägger katten till last för att den är dålig på geografi, men att man som ägare till djuret inte förstår bättre är ju mer bekymmersamt.
Hur man sen kan kalla gannar eller andra människor, som inte gillar att få sina utemöbler eller skor nerkissade eller lacken på bilen repad (och allt detta på sin egen tomt), för gnälliga är då fullständigt obegripligt för mig :-/

Det är ditt ansvar som kattägare att se till att din katt inte ställer till olägenhet för mig som granne, inte tvärtom.

//Christina.
 
Gaddan, jag garanterar att den dan katterna pissar på mina dynor kommer jag också göra något åt saken. Och jag kommer inte att gnälla. Som kuriosa kan jag nämna att det finns ett tusental förvildade katter i Malmö. Anledningen var att det blev gnäll från "djurvänner" när dessa fångade/avlivades av kommunala jägare så det har man slutat med. Följden har blivit att riktiga djurvänner har börjat fånga katterna med fälla för att placera om dem och i de fall det krävs skicka dem till katt himlen
 
Såja, eget nick igen....
Jo kanske skrev lite konstigt men jag tycker faktist att det gnälls lite väl mycket ibland. Katter är igentligen inte innedjur från början och det finns ju som någon skrev så många andra djur som skiter o pissar o käkar sönder växter mm än just katten.
Det e ju inte bara negativt utan de håller ju möss o andra odågor borta också som förstör betydligt mer.
Ibland undrar man även hur folk vill ha det.
Jag går med min katt i koppel, hon får inte gå fritt pga att jag inte vill ha en katt som kommer hem pepprad med luftgevärskott eller insmetad i tjära eller andra grymma matcho påhitt.
Men ett par ggr har jag fått höra att det är plågeri, en katt ska springa fritt osv så man undrar hur folk vill ha det igentligen.
 
Hoffsan skrev:
Kan det möjligen vara därför att många är rädda för lösspringande hundar ::)
Ganska många gånger har det ju även hänt att lösa hundar bitit både barn och vuxna.

Och jag har tio fina färska klomärken på mina ben efter att en av trapphusets katter tydligen tyckte att jag liknade något av ett klösträd där jag stod och tog ut min post :-/

Vi älskar båda katter men kan inte ha katt för att sambon är allergisk, men visst fansiken blir man lite less att områdets katter alltid skall ligga med sina smutisiga tassar på den nytvättade bilen (det är ju så skönt med en varm motorhuv). Eller som när grannmamman hörde sin nykläckta dotter illskrika och hittar en katt i barnvagnen, tillsammans med barnet :surprised:
 
Vår lilla (stora) misse Ramses connery.jpg (ser cirka ut så här) är en innekatt och går ut i koppel när han så önskar( vi vill). Det är en raskatt (Brittisk Korthår)  så han har ju kostat en slant. Vi vill inte att han ska hamna i slagsmål, bli överkörd eller kastad sten på eller andra allehanda "terroratacker" ,mord eller bli inlämnad til polis av/från sura grannar. Därför är han inne. VATTEN ÄR DEN BÄSTA LÖSNINGEN, vi har uppfostrat vår med vattenspruta inne, funkar utmärkt. Ute på andras katter gäller ju förstås spänner eller slangen...
 
Tycker det är mer intressant med alla lösa hundar som springer överallt. I min kommun är nio av tio hundar okopplade. Rottweiler som pudel. Ingen har tydligen begripit att det är olagligt. Har råkat ut för att de gräver upp halva trädgården för sina grannar, biter ihjäl kaninungar, hoppar på folk osv. Själv har jag blivit attackerad av ett antal hundar helt oprovocerat när jag varit ute på promenad (utan hund eller katt). Det är heller inte särskilt roligt när oansvariga föräldrar släpper ut sin femåring på promenad med en stor okopplad Rottweiler som de inte har någon som helst koll på. Det är inte särskilt trevligt att bli biten av en sådan hund... det kan jag intyga.

Att folk inte tycker att det är särskilt trevligt med katter som gör sina behov i sandlådor och på trädgårdsdynor kan jag förstå. Däremot har jag sett många hundägare rasta sina hundar på lekplatsen utanför huset där jag bor. De hundarna gör sina behov i sandlådan de med...

Jenny-som haft BÅDE katt och hund hela sitt liv...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.