Peter2400 Peter2400 skrev:
Ja, som jag har förstått det behöver man på något sätt informera personer om att de blir övervakade, muntligt eller med skyltar.
Jag tycker skyltar är enklare, och har en god avskräckande effekt på vanligt bus.
Skylta är bra för att avskräcka. Men omfattas du inte av lagen så behöver du inte skylta. Fakta
 
  • Gilla
Peter2400
  • Laddar…
T tompaah7503 skrev:
Det där sista är en knäckfråga.
Se detta svar från Lawline. Har du en inhängnad tomt med låst grind så räknas det som att allmänheten inte har tillträde till platsen. Om grind saknas eller är inte låst så räknar lagen den som en plats dit allmänheten har tillträde. Även om det är din egen bakgård på din egen tomt.



[länk]

Där har du nog fel. Bara för att allmänheten teoretiskt kan gå till min baksida så har dom inte tillträde till platsen. Dit allmänheten har tillträde är t.ex ett Apotek, Torg, Myndighet etc.
 
R Robin_ skrev:
Där har du nog fel. Bara för att allmänheten teoretiskt kan gå till min baksida så har dom inte tillträde till platsen. Dit allmänheten har tillträde är t.ex ett Apotek, Torg, Myndighet etc.
Precis, men det behöver tydligt framgå att det är en privat tomt, med någon typ av avgränsning.
Området utanför sin häck eller staket, även om det är ens egna mark, får man inte övervaka.
 
Totte_S
I citatet från Lawline står faktiskt entre till flerfamiljshus, och det är en väsentlig skillnad på flerfamiljshus och enfamiljshus.
 
D djac skrev:
Har du dessa utomhus, hur pass bra är de på att sortera bort falsklarm?
Har inomhus i dagsläget, men en kamera som jag experimenterar med utomhus. Kan återkomma när jag monterat den lite bättre och se om jag får mycket falska rörelser.
 
Lucky2015
4 4fun skrev:
Hej,

Jag har ett Ajax alarm, som jag tänkte komplettera med ca 4 kameror (3 ute, 1 inne) och undrar vilket kamera övervakningssystem som rekommenderas.

Krav:
Jag undviker gärna månadskostnader.
Systemet ska vara ganska enkelt att sätta upp då jag har dåligt med tid.
Systemet ska gärna lagra videon lokalt på en servern (nvr) eller central enhet.

Mvh
4fun
Jag kör med Nest cam iq. Har ansiktsigenkänning, mikrofon m.m. Grundversionen är gratis. Inspelning i mobiltjänst 5-30 dagars historik kostar men är ju en trygghet då man kommer åt materialet även om inbrottstjuven skulle förstöra/stjäla kameran eller den lokala lagringsenheten.
 
Det finns ju en uppsjö med kameror och många är på ett ungefär lika smarta. Jag vill dock lätt kunna få upp kamerorna på tv skärmen hemma så man på ett enkelt sätt kan kolla in vad det var man precis hörde utan att slippa gå och hämta telefonen.
 
4
Totte_S Totte_S skrev:
I citatet från Lawline står faktiskt entre till flerfamiljshus, och det är en väsentlig skillnad på flerfamiljshus och enfamiljshus.
Lucky2015 Lucky2015 skrev:
Jag kör med Nest cam iq. Har ansiktsigenkänning, mikrofon m.m. Grundversionen är gratis. Inspelning i mobiltjänst 5-30 dagars historik kostar men är ju en trygghet då man kommer åt materialet även om inbrottstjuven skulle förstöra/stjäla kameran eller den lokala lagringsenheten.
Hej,

Jag har noterat att Nest cam iq är lite för dyr för mig. Strax över 2 000 kroner tycker jag är lite väl dyrt för en kamera.
 
4
Jag har funderat på IMOU LOOC, någon som har testat den ?
På hemsidan står det att man kan spara den på en NVR. Hur funkar det, vad för sorts hårdvara ska man ha?
 
Satte nyligen upp kameror från Dahua, med deras Starlight-teknologi som ger betydligt bättre bild under dåliga ljusförhållanden. Blev grymt imponerad av vad den ger för skillnad. Till vänster är en bild från mobilkameran och faktiskt lite ljusare än vad ögat uppfattade. Till höger en bild från Dahua under samma ljusförhållanden samma tidpunkt.

Jämförelse av två bilder på en lantgård vid skymning, vänster från en mobilkamera, höger med Dahua Starlight-kamera som visar klarare bild.

Här är en spanjor som ettrigt förklarar något men man kan se den stora skillnaden på en 2 MP-kamera med Starlight och en 4 MP utan. Motsvarande teknologi finns hos andra tillverkare men det kostar i samtliga fall en del extra. Mina kostade runt 2.500 kr/st men då är de med variabel optisk zoom. Fixa linser är betydligt billigare.
 
  • Gilla
Härryda2015 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.