Tänkte ev gräva ner en betong ring, som man kan lägga lock över när man inte använder....men har någon en bättre idé som ni använder.....
 
På landet har vi en vintergrillplats vi använder när vi bara gör dagsutflykter dit.

Jag har kapat av övre tredjedelen av ett oljefat och grovskurit av locket så det är en kant kvar.
Där passar perfekt att lägga ett grillgaller till 57cm weber.
Funkar även bra att ställa murrikkan på.
Detta står på några stora platta stenar.

Sen ligger det barkade trädstammar runt om att sitta på.

Man får dock elda korta grenar där :)
 
  • Gilla
tarsson
  • Laddar…
Betongring är nog bra men jag tror det är bättre att få upp den så man kan få in luft under. Hård yta så man kan skapa rent under också.


Handritad jämförelse av två brasanordningar, en med och en utan luftflöde under bränslet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Ja det kan säkert vara vettigt att få in luft under...! Kan ju kanske dra in ett rör för att få lite botten drag...
 
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Betongring är nog bra men jag tror det är bättre att få upp den så man kan få in luft under. Hård yta så man kan skapa rent under också.


[bild]
Det klart att det är en god idé att kunna rensa eld "kärlet" ......
 
T tgr_se skrev:
På landet har vi en vintergrillplats vi använder när vi bara gör dagsutflykter dit.

Jag har kapat av övre tredjedelen av ett oljefat och grovskurit av locket så det är en kant kvar.
Där passar perfekt att lägga ett grillgaller till 57cm weber.
Funkar även bra att ställa murrikkan på.
Detta står på några stora platta stenar.

Sen ligger det barkade trädstammar runt om att sitta på.

Man får dock elda korta grenar där :)
Tänkte oljefat först....känns som en ganska smidig lösning.... Borde väl gå att få tag på någonstans fortfarande....haha hade varit gött med sånna där oljefat av äldre modell med lite gods i...!
 
Köp ett oljefat på blocket, finns färdiga för eldning
 
  • Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
Se upp för gamla galvade tunnor, dels är galv inte nyttigt och dels så släpper galvet och kan sprätta iväg som små projektiler
 
Bor du inom detaljplanerat område, så är det ofta inte tillåtet att elda i trädgården.
 
Jag har ett gammalt oljefat som jag monterat armeringsnät i botten och "lucka" för luft och tändning. När det väl börjar bli varmt i det brinner även blöta/nykapade grenar/ris upp direkt.
Att elda med hög temperatur kräver mycket luft så att gräva ner något kommer att kräva luftkanal!
 
  • Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Bor du inom detaljplanerat område, så är det ofta inte tillåtet att elda i trädgården.
Ok....kollar man detta med kommunen?
 
Det är förbud under halva året...vad jag kan. Utläsa ...! Så det är ju positivt!
 
Inte direkt svar på frågan, men det bästa är att flisa upp och återvinna som material till trädgården, täckmaterial och näringstillförsel. Är det så grovt att en normal flistugg för hemmabruk inte tar det har det en dimension som går att elda med i t.ex. en kamin.
 
AXS
Vi har en tunna. Eldar två gånger per år och det fungerar perfekt.

Tog upp ganska många hål i nederkant, ger extremt varm eld.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.