Var god, tre års energidatq på min avfuktare. 60m2 dubbelgarage.
2019 har båda bilarna stått ute i princip alltid.
2019 februari innehåller ett mätfel om 75kWh som skall bort. Histogram över månatlig energianvändning för en avfuktare i ett dubbelgarage under 2019.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Stapeldiagram som visar energianvändningen per månad för en avfuktare i ett garage under 2017.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Skärmavbild av energiförbrukningsdata från en avfuktare, visar månadsvisa kWh-värden i stapeldiagram och tabellformat.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Som synes väldigt lite energi, betydligt billigare än att värma+ventilera. Men nu är ju mitt garage fristående så det får ju ingen hjälp av huset så att säga.
 
  • Gilla
Ozzman och 1 till
  • Laddar…
martin43 martin43 skrev:
Om du bor i snöfritt Sverige med ständigt höstklimat istället för vinter borde den visa minst 80% fukt ute mest hela tiden, över 90% ibland.
Vi här alldeles norr om Hallandsåsen har mycket sällan haft lägre fuktighet ute än 95% RH denna höst och vinter. Vår mätare står för det mesta på HI = > 95% RH.

O Ozzman skrev:
Det var 19 grader i garaget fastän golvvärmen inte hade kommit igång ännu. Vi har tidigare haft golvvärmen avstängd i garaget och trots det så visade tempmätaren 19 grader,
Men visst ser det ut på ritningsskissen i inlägg #10 som att garaget sitter ihop med bostaden i övrigt.
Och då får det väl en hel del värme från den övriga uppvärmningen.
Hur mycket beror ju på isoleringen mellan de olika delarna.
 
Redigerat:
  • Gilla
Ozzman och 1 till
  • Laddar…
Ska man ofta köra in en blöt bil tycker jag det är bra att ha en avfuktare där kopplad till avloppet
 
  • Gilla
Ozzman
  • Laddar…
Hej Martin och allihop,

Stort tack för svaren!

Jag har insett nu att garaget hade 19 grader då det troligtvis blir en del spillvärme från värmepump etc då de står i det lilla förrådet som ni kan se på planskissen ovan. Utöver detta så är huset välisolerat och vintern har varit väldigt mild detta år. Kan nog räkna på mina fem fingrar de få ggr vi har haft minusgrader detta år. Överlag så är jag rätt nojjig för fukt och vill trots allt ta det säkra före det osäkra. Därmed så ska en avfuktare inskaffas. Martin, såg ditt inlägg att avfuktare är rätt klena och antar att woods mrd-14 är troligtvis för klen enligt ditt tycke? Jag tänker dock att med en temp på runt 20 grader + avfuktare så bör det rimligtvis vara ok?

Nu när det blev varmare i garaget efter att golvvärmen kom igång så märkte jag att det blev en mer distinkt däcklukt också. Antar att däcken inte är så glada av alltför mycket golvvärme.

Martin, du verkar rätt insatt i detta. En blöt bil som körs in i garaget vid ca 17:00-18:00, hinner den torka upp till nästa morgon (ca 07:00)? Eller det är för kort tid? Jag har börjat fundera på detta med rost efter att ha läst dina inlägg en gång till.

Gott nytt år på er mina vänner! Hoppas 2020 blir ett fantastiskt år för er allihop! :):beer:
 
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Vi här alldeles norr om Hallandsåsen har mycket sällan haft lägre fuktighet ute än 95% RH denna höst och vinter. Vår mätare står för det mesta på HI = > 95% RH.


Men visst ser det ut på ritningsskissen i inlägg #10 som att garaget sitter ihop med bostaden i övrigt.
Och då får det väl en hel del värme från den övriga uppvärmningen.
Hur mycket beror ju på isoleringen mellan de olika delarna.
Helt rätt - garaget sitter ihop med övriga bostaden. Garaget angränsar även till ett rum där ena golvvärmefördelaren finns och där är det alltid varmt. Plus allt skit som finns i förrådsdelen av garaget (värmepump, varmvattenberedare, aggregatet till ftx etc) så man får rätt mycket värme på köpet. Garaget är faktiskt rätt behagligt (läs: varmt) utan att golvvärmen är igång där. Frun tycker att jag är tokig som har dragit igång golvvärmen i garaget. :rofl:
 
Rickard.
Jag med :) jag hade gärna haft 8-10° och kört med lilla avfuktaren som sommartid kämpar på nere i tvättstugan då vi snarare har motsatt problem där vintertid. Men eftersom jag 10 gånger i veckan byter om i garaget till arbetskläder så behöver jag minst 14-15° för klara av att stå i bara kortkallingar en stund. (ja jag vet att jag är en vekling)

Jag vill gärna arbeta i långärmat och tycker inte om att svettas när jag jävlas med en fastrostad bult eller sågar/slipar/hyvlar något tidsfördriv(projekt)
 
Redigerat:
O Ozzman skrev:
Helt rätt - garaget sitter ihop med övriga bostaden. Garaget angränsar även till ett rum där ena golvvärmefördelaren finns och där är det alltid varmt. Plus allt skit som finns i förrådsdelen av garaget (värmepump, varmvattenberedare, aggregatet till ftx etc) så man får rätt mycket värme på köpet. Garaget är faktiskt rätt behagligt (läs: varmt) utan att golvvärmen är igång där. Frun tycker att jag är tokig som har dragit igång golvvärmen i garaget. :rofl:
Missade att nämna det. Garaget angränsar även till tvättstugan. Med småbarn hemma så går tvättmaskin/torktumlare/torkskåp hela tiden. Blir nog en hel del värme från tvättstugan som sprids vidare till garaget...
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.