Jag skall skarva på ett gammalt rör i vårt hus som är byggt 1971, som är ett kopparrör med den gamla standarden Dia 16 mm.
Jag har lyckats få tag i 16 mm halvkopplingar med skärringar för skarvning till en klämringskoppling 15 mm, men jag har inte hittat några stödhylsor för 16 mm rör. Finns detta?
Jag vet inte vilken typ av kopparrör det är (hårt, halvhårt eller mjukt) och har inte kapat röret ännu.

I änden på röret kommer en Ballofixventil och sedan en Tvättmaskin att anslutas med Pex slang.

Är det någon som har någon erfarenhet av liknande och vet vad man bör göra? Jag vill inte riskera läckage genom att kopplingen kryper ur på sikt.

M.v.h.
/Henrik
 
Du kanske kan använda artikelnr 3692 på www.rinkabyror.se, det är en övergång (LÖD) från 15 till 16.
 
Det finns stödhylsor att köpa


Edit:skrev lite fel
 
Rinkabyrör art.nr 3692
Det är precis en sådan koppling jag har fått tag på, men jag har inte fått tag på stödhylsor för 16 mm, som det alltid står att man ska använda.
 
hoss mig skarva dom 16 till 15 med presskoppling, vet inte om dom hade stödhylsa tyver.
 
LK-rör kör 16mm i sitt PEX-system. De flesta kopparkoppling-tillverkarna har nog en stödhylsa för LK-PEX 16mm. Jag såg en senast häromdagen på Ahlsell, men jag kommer inte ihåg vad tillverkaren hette.

Tillverkaren var inte LK, men artikelnamnet på hylsan var ungefär "Stödhylsa LK-PEX16"

LK har även egna kopplingar för övergång från 16mm PEX till koppar.

/Micke
 
Jag tror PEX rör har större godstjocklek än kopparrör så 16 mm PEX passar nog inte.
 
Hej
16 mm cu rör är gammal standard
Under mina 30 år i branschen har jag aldrig sett något
16mm rör som har varit glödgat röret är också lite
tjockare i godset än ett 15mm rör

så kör du med en förstoringshylsa och en mutter för 16mm rör
Glöm ej att smörja konan och muttern med lite kokt linolja
MVh L-Å

 
Tack för svaret "kake". Jag såg att konan och gängan var smörjd med någon grå smörja, antar att det var Molykote eller liknande. Som du säger verkar också godset på röret vara lite grövre.
 
Jag tror PEX rör har större godstjocklek än kopparrör så 16 mm PEX passar nog inte.
Visst ja, tänkte inte på det.
Hur tjockt är godset? PEX:en är 2.2mm.
 
MathiasS skrev:
Du kanske kan använda artikelnr 3692 på www.rinkabyror.se, det är en övergång (LÖD) från 15 till 16.

www.sigro.se finns klämkopplingar för 16-rör också så det kan inte vara svårt att få ihop det.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.