Renoverar just nu badrummet och kommer att hugga upp diken i spontväggen som är klädd med board för att elektrikern ska kunna lägga sina VP-rör infällt. Sidan vill jag spackla igen dikena igen innan jag sätter tätskiktet på boarden.

Jag söker alltså ett spackel som har bra vidhäftning på trä och som funkar i skikttjocklek på upp till 10 mm minst. Spacklet behöver inte gå att slipa.

Vanligt snickeripackel skulle krympa och spricka, och jag vill helst undvika att behöva lägga flera omgångar spackel för att fylla ut hålen.

Vilket spackel funkar bra till detta?

Ser fram emot era synpunkter!
 

Bästa svaret

Gipsputs/Gypsum eller något cementbaserat typ husfix, kakelfix eller liknande.
 
  • Gilla
muppenx och 4 till
  • Laddar…
Fyllspackel är en helt sanslös produkt. Väger nada, lättjobbat, sjunker inget och torkar snabbt. När jag köpte den för nåt år sen stod det förvisso Byggmax på burken, så jag kan ju inte säkert veta att detta är exakt samma produkt.

Edit: Snyggade till språket lite bara.
 
Redigerat:
Kan du berätta mer om din board du har och ditt kommande tätskikt? Det känns lite svajigt.
 
  • Gilla
kulle
  • Laddar…
Det kanske låter lite udda i era öron, men ett spackel som är lättarbetat, härdar snabbt, lättslipat och inte krymper är Plastic Padding Elastic.
Men då får ju inte volymerna som behöver spacklas vara för stora förstås.
 
Inte så prisvärt kanske jämfört med en säck torrt gips- eller cementbruk som man blandar med vatten hemma?
 
useless useless skrev:
Inte så prisvärt kanske jämfört med en säck torrt gips- eller cementbruk som man blandar med vatten hemma?
Krymper inte gips när det stelnar?
 
Nej, den är stabil.
 
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Krymper inte gips när det stelnar?
Gipsputs/Gypsum krymper inte, nej... Coloramas väggspackel krymper inte heller...
 
Stefan N Stefan N skrev:
Kan du berätta mer om din board du har och ditt kommande tätskikt? Det känns lite svajigt.
Hej, ja gärna: Det är en bärande vägg av ~50 mm spont och utanpå detta en 5 mm board.
 
useless useless skrev:
Gipsputs/Gypsum eller något cementbaserat typ husfix, kakelfix eller liknande.
Ja, gips låter ju jättebra till detta! Bra tips!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.