Har läst om att kulvertslinga att det är/blir som RK skrev svårt med bra skiktning o trögladdad tank med höga kulvert förluster som följd genom att man får pumpa länge innan tekniktanken är laddad..
kulvertförlusterna kan man räkna på
ett fall jag räknade på så länade det sig att stötköra 90 C jämfört med att liga och varmhålla kulverten kontinuerligt
orkar ej kolla villkoren nu

vid stötkörning så kommer det att komma en kall skvätt först
denna stör skiktningen lite
men det går rel enkelt att vinkla av denna skvätt (= kulvertlängden* dia) till returen tills temp är uppe

laddar man med 95 C så behöver man inte pumpa "så länge"
man kan räkna ut antal fyllningar per år utifrån husets energibehov och då ser man också att 95 eller 70 C laddtemp har inverkan och även inverkan på kulvertförlusten

lungt o sakta flöde är bra för skiktningen
laddningen hinner "alltid" med
 
Yondalar skrev:
kulvertförlusterna kan man räkna på
ett fall jag räknade på så länade det sig att stötköra 90 C jämfört med att liga och varmhålla kulverten kontinuerligt
orkar ej kolla villkoren nu

vid stötkörning så kommer det att komma en kall skvätt först
denna stör skiktningen lite
men det går rel enkelt att vinkla av denna skvätt (= kulvertlängden* dia) till returen tills temp är uppe

laddar man med 95 C så behöver man inte pumpa "så länge"
man kan räkna ut antal fyllningar per år utifrån husets energibehov och då ser man också att 95 eller 70 C laddtemp har inverkan och även inverkan på kulvertförlusten

lungt o sakta flöde är bra för skiktningen
laddningen hinner "alltid" med
Yondalar, det handlar här om att pann/acc vattnet (4,5m3) cirkulerar i en slinga (kamflänsrör) i tekniktanken som i sin tur ska värma vattnet i tekniktanken i huset (en växling).Det är alltså slingan som ligger och värmer tanken. det är därför jag tror att det blir ett segt sätt att ladda tekniktanken.
 
Robert - håller med, såg inte det

vid varje växling så tappar man alltid temperatur
och jag ser inte heller någon vinning med denna extra slinga (och det kräver mera kringutrustning)
om ej därtill nödd och tvungen av höjdskillnad
 
tack för alla tips å råd, låter vettigt att inte ha en laddslinga i tekniktanken. tänkte använda kulvert med 22/28 kopparrör, om nu inte 22 är för klen dimension?själva kulverten blir cirka 30 meter lång. Det där med att ladda baklänges på sommaren när solpanelerna ger mycket borde väl kunna lösas med att ha 2 paralellkopplade cirkpumpar med avstängning så styrsystemet får välja åt vilket håll vattnet åker och vilka kranar som skall vara öppna? någon som gjort egna slingor för varmvatten med ett glödgade släta kopparrör, ett 22s i ett 28as som sedan lindats till en spiral? månntro hur mycket sämre det blir än ett köpes kamfläns?
 
Putte, du skrev att man vid nybyggnad så får man 15000 kr i bidrag i fall att man sätter in en förnyelsebar energikälla som uppvärmning. Är det "skattereduktion vid miljövänlig biobränsleanläggning" du menar?? (Max 15000:- om anläggningen uppfyller kravet ack.volym min 18xeldstadsvolymen) Eller är det något nytt bidrag jag missat?
 
månntro hur mycket sämre det blir än ett köpes kamfläns
det går att se det på tillverkarens, Outukumpu Västerås, hemsida
har kollat detta en gång i tiden, hittar ej papperen just nu
men jag har för mig att en slät slinga måste vara ca 30% längre, obs siffran osäker, ngn kolla!
nu gäller det nya o rena rör

ta gärna till lite på längden för "försmutsning" vilket alltid tillkommer med tiden
 
hade lite hjärnsläpp, tänkte på värmeväxelslingor men menade slingor i tanken.... så om jag gör en förvärmningsslinga o en varmvattenslinga på vardera ca 15-22 meter dia 22 så skulle det förhoppningsvis räcka till? och kostnaden skulle bli kring 60% billigare än kamfläns. är det bättre/sämre med cylindriskt eller flatrullade slingor för värmeutbyte o skiktning?
 
Jag har en 10m förvärmningsslinga och en 15 varmvattens slinga. Tror det är vanliga slingor. Inte kamfläns. Jag har mycket varmvatten! Både jag och frugan kan lång ducsha när tanken är i 50grader i toppen och 30 i botten
 
"cylindriska"
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.