Har ett litet dilemma med placeringen av huset lite och önskar lite råd.
Vi snöade in tidigt att vi skulle ha ett enplans hus så det har vi fått färdig ritat nu och vi efterfrågade samtidigt att få huset placerat på tomt vilket vi fick men inte förrns nu när att i princip är klart, den första bilden är hur arkitekten har ritat in huset och där saknas dubbelgaraget vilket känns svårt att få in men det går.
Andra bilden är hur jag flyttat huset samt lite ur skala ritat in garaget.

Rent spontat så blir ju huset rätt stort på liten tomt men det är ju vad det är så inte mycket att göra än att i så fall byta hus givetvis...
Bild 3 är ett klipp ur detaljplanen.
Hur skulle ni gjort?

Edit: Husen ska byggas enligt P1 i detaljplan.

Mvh
 
  • Arkitektritning av enplanshus placerat på en tomt utan angivet garage, markerat med mått och yta.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Kartläggning och måttplan för en nybyggnad på en tomt, med tillgänglig yta utmärkt för dubbelgarage.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Utdrag ur detaljplan med regler för byggande, inklusive placering, utformning och markanvändning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Åsa Lund
Du måste hålla måttet 4,5 m från tomtgränsen fram till garaget
Både framför och på sidan
 
Åsa Lund Åsa Lund skrev:
Du måste hålla måttet 4,5 m från tomtgränsen fram till garaget
Både framför och på sidan
Menar du att detaljplanen inte stämmer? Den säger ju 4m för huvudbyggnad och 2m för komplementbyggnad?


Mvh
 
Stora enplanshus på små tomter är svårt, jag har kompisar som byggt liknande och mitt råd är att försöka behålla så mycket sammanhängande tomt som möjligt mot syd och väst.

"atriet" du har mot nordost kommer vara ganska mörkt och tråkigt...
 
  • Gilla
Henric H
  • Laddar…
P PurreP skrev:
Stora enplanshus på små tomter är svårt, jag har kompisar som byggt liknande och mitt råd är att försöka behålla så mycket sammanhängande tomt som möjligt mot syd och väst.

"atriet" du har mot nordost kommer vara ganska mörkt och tråkigt...
Då borde jag med andra ord lägga huset som bild nr2?
I den delen där det står Nybyggnad kommer det ligga badrum
P PurreP skrev:
Stora enplanshus på små tomter är svårt, jag har kompisar som byggt liknande och mitt råd är att försöka behålla så mycket sammanhängande tomt som möjligt mot syd och väst.

"atriet" du har mot nordost kommer vara ganska mörkt och tråkigt...
Borde bli bra med bild nr 2 då kanske?

Det som ligger mot nordost dvs där det står Nybyggnad kommer innehålla, tvätt,badrum och 3st sovrum, och den nedre flygeln vardagsrum,sovrum osv.

Mvh
 
Åsa Lund
H Henric H skrev:
Menar du att detaljplanen inte stämmer? Den säger ju 4m för huvudbyggnad och 2m för komplementbyggnad?


Mvh
Läste faktiskt inte detaljer på ritningen. Sorry
 
H Henric H skrev:
Menar du att detaljplanen inte stämmer? Den säger ju 4m för huvudbyggnad och 2m för komplementbyggnad?


Mvh
Det ska väl vara 6 meter från gatan? Om man vrider garaget så att infarten inte är direkt från gatan så är 2 meter ok enligt detaljplan. Så tolkar jag det.
 
Hej

Det jag funderar över är om du verkligen vill ha garaget så nära gatan? 2 m innebär att du i stort sätt inte kan ha en bil parkerad framför garaget, infarten blir väldigt "kort". Har man besök eller om man bara vill parkera bilen på sin egen tomt utan att behöva köra in i garaget blir det problematiskt. Era besökare måste i detta läge parkera på allmän gata.

Det andra jag funderar över är en förbindelse mellan huset och garaget. Tycker att det bör vara möjligt att gå in i garaget direkt från huset utan att behöva gå utomhus. Det vore kanske bättre att placera garaget i det nordvästra hörnet, svårt att hitta en bra placering utan en planlösning, tänker att man kanske kan utnyttja den delen där tvättstugan är för att skapa en förbindelse mellan huset och garaget.

Om det skulle vara möjligt att rita om huset så skulle jag nog placerat det så långt västerut som möjligt för att kunna utnyttja tomten optimalt, 11m framför entrén kommer förmodligen inte nyttjas så mycket, hade man kunnat flytta huset västerut blir trädgården i öst större. Just nu har ni större yta framför entrén.
 
Det kanske helt enkelt är så att ett hus med denna speciella utformning inte passar på en sådan liten tomt... :thinking:
 
  • Gilla
MetteKson
  • Laddar…
Huset passar väl inte tomten superbra. 2m från garage till tomtgräns gäller så länge det är fristående garage.

Jag skulle föreslå att du bygger ihop hus och garage samt ritar om huset så att det passar tomten och väderstreck bra.
Som det ser ut nu får ni baksidan på nord öst och det blir väldigt skuggigt där så kvällshäng på altan blir lite trist
 
Hur stor är byggrätten på fastigheten?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.