Har en fjällstuga utan el som vi skulle vilja ha belysning och möjlighet att ladda mobil, dator, batterier till verktyg m.m.

Kylskåp vore trevligt men gissar att det kräver mycket dyrare paket.

Så vilket paket ska jag köpa?
 
  • Gilla
Messier1994
  • Laddar…
Billigast blir nog elverk eller en kombination med batteribank
 
  • Gilla
Messier1994
  • Laddar…
Andreas_kalmar Andreas_kalmar skrev:
Billigast blir nog elverk eller en kombination med batteribank
Vi vill hålla på slabba med bränsle och batteribankar varför solceller är det vi är mest intresserad av. Ett elverk kommer visserligen behöva införskaffas för renoveringen men långsiktigt känns det inte optimalt.
 
  • Gilla
Messier1994
  • Laddar…
  • Gilla
Messier1994 och 1 till
  • Laddar…
Jag skulle hellre satsa på att plocka ihop lösa delar. Köp en riktig mppt laddningsregulator som kan hantera solceller tänkta för nätanslutning. Köp sedan lämpligt antal solceller och batterier utifrån dimensionering. När under året planerar ni använda stugan? Var i Sverige finns den och vad finns det för lämpliga platser att placera solcellerna på?
All lägga solceller på ett tak för en stuga som används under vintern är inte bra då det kan bli snö på panelerna (beroende på var i landet) och då ger de ingen ström alls.
 
  • Gilla
Messier1994
  • Laddar…
Jula har billiga solcellspaket. 100w runt 1000kr. Sen behöver du bra batteri, helst deepcycle och 200ah. Räcker gott till bärbar dator och telefoner + lyse.så länge de är sommar dvs. Om ni är där mer på vintern så är elverk tyvärr den enda billiga lösningen.
 
T Torpmästaren skrev:
Jula har billiga solcellspaket. 100w runt 1000kr. Sen behöver du bra batteri, helst deepcycle och 200ah. Räcker gott till bärbar dator och telefoner + lyse.så länge de är sommar dvs. Om ni är där mer på vintern så är elverk tyvärr den enda billiga lösningen.

Långsiktigt är tanken att kunna bara där på vintern också men behöver förbättra isolering och värmekällan.

Varför påverkar vintern så mycket? När jag säger billigt hade jag hoppats på 15-20 k med installation.
 
  • Gilla
Messier1994
  • Laddar…
M Minkqvist skrev:
Långsiktigt är tanken att kunna bara där på vintern också men behöver förbättra isolering och värmekällan.

Varför påverkar vintern så mycket? När jag säger billigt hade jag hoppats på 15-20 k med installation.
På vintern skiner inte solen och du får ingen laddning. Om stugan dessutom befinner sig norr om mälardalen så är det sannolikt såpass mycket snö på solcellerna att de inte får något av det lilla solljus som trots allt kommer.

På sommarhalvåret är det dock inga problem att klara sig på solceller. Mina föräldrar har en stuga med knappt 200W solceller och 2st fritidsbatterier. Det räcker för belysning, TV och laddning av telefoner och liknande. Matlagning och kylskåp drivs av gasol. Men de skulle lätt kunna byta ut kylskåpet till ett elektriskt om de bara skaffade 100-200W mer solceller.
 
  • Gilla
Jan Itor
  • Laddar…
Andreas_kalmar Andreas_kalmar skrev:
[länk]

Då slipper du batterier och behöver du el efter skymning så finns det möjlighet att koppla in en batteribank oxå
Solceller i ödrift utan batteribank? Glöm det.
 
  • Gilla
Patrik440 och 2 till
  • Laddar…
Vad du behöver ts är två st. 60cells solpaneler, mest watt för pengarna. De mest prisvärda ligger för tillfället på ca 275-285W. Du behöver en 40Amp MPPT laddregulator. Dessa hittar du för ca 1500kr. EPever Tracer är välbeprövade och fungerande kineser. Vill du köpa europeiskt är det Victron som gäller, kostar tre gånger mer. Victron är inte bättre än en EPever när det gäller kvalitet och hållbarhet enligt mig. Du vill ha två AGM batterier 180-220Ah, i serie. Och en 24V ren sinus inverter på runt 1500W.

Plockar du ihop komponenterna själv så kommer dom att kosta 12-14K kronor. Köper du ett motsvarande färdigt butikssystem så blir det runt 25K kronor för samma. Systemet räcker till belysning+elektronik, mindre kylskåp med liten frys/frysfack (eller fullstor kyl utan frys), kaffekokare, mikro, dammsugare.
 
  • Gilla
klaskarlsson och 1 till
  • Laddar…
Skulle vilja ha ett off grid system för en idrottsanläggning som saknar el. Finns ett oisolerat förråd. Det som behöver drivas är övervakning samt belysning.

Kanske 3x25W led för fast ljus när
någon är där (någon timme åt gången) en 4G router, en extra accesspunkt, två ip kameror, ett antal led spots med pir. Är det överhuvudtaget görbart med solceller plus batteribank? Tänker att man på vintern har en isolerad låda med ventilation till batteribank som värms passivt av inverter och annan elektronik?

Har också funderat på om man vid besök kunde ladda upp batteribanken med generator som medförs. Har en Honda EU22i men den tar jag alltid med mig hem. Kan också tänka mig någon slags variant där man tar med batterier hem och byter.

Viktigast är att få till övervakningen då det har skett stölder under hösten.
 
  • Gilla
Messier1994
  • Laddar…
F fredl skrev:
Skulle vilja ha ett off grid system för en idrottsanläggning som saknar el. Finns ett oisolerat förråd. Det som behöver drivas är övervakning samt belysning.

Kanske 3x25W led för fast ljus när
någon är där (någon timme åt gången) en 4G router, en extra accesspunkt, två ip kameror, ett antal led spots med pir. Är det överhuvudtaget görbart med solceller plus batteribank? Tänker att man på vintern har en isolerad låda med ventilation till batteribank som värms passivt av inverter och annan elektronik?

Har också funderat på om man vid besök kunde ladda upp batteribanken med generator som medförs. Har en Honda EU22i men den tar jag alltid med mig hem. Kan också tänka mig någon slags variant där man tar med batterier hem och byter.

Viktigast är att få till övervakningen då det har skett stölder under hösten.
Finns tydligen färdiga batterier med inbyggd värme som möjliggör laddning i -20C.
https://relionbattery.com/products/lithium/rb100-lt
 
  • Gilla
Messier1994
  • Laddar…
Kylskåp behövs det i en fjällstuga på vintern?
Kör solceller och mini vindkraftverk så laddar det även nattetid så länge vinden ligger på.
 
  • Gilla
kest
  • Laddar…
A Andy78 skrev:
Kylskåp behövs det i en fjällstuga på vintern?
Kör solceller och mini vindkraftverk så laddar det även nattetid så länge vinden ligger på.
Behovet av kylskåp är tveksamt men bekvämt. Stugan används året runt.
 
  • Gilla
Messier1994
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.