JA”Snabbe” Jonas ”Snabbe” Andersson skrev:
Jag är ingen expert, men man kommer ju inte åt alla kablar som finns inmurade heller. Huvudsaken måste väl vara att man kan komma åt att koppla?
Fast inmurade kablar är väl ofta(st) i rör så att man dra ut/byta/komplettera och laga om det behövs.
/LOB
 
  • Gilla
Kpsundgren
  • Laddar…

Bästa svaret

I miljontals hus i Europa är kablarna inmurade utan rör och det är även tillåtet i Sverige att ha elkablarna inbyggda utan rör. Det finns ytterst få tillfällen där man behöva ersätta gamla kablar. Om man vill gardera sig så kan du ju lägga in ett gäng tomrör från platsen ovanför centralen till strategiska ställen, och sedan är det bara att regla upp det med gipsskivor. Blir snyggast!
 
  • Gilla
Kpsundgren
  • Laddar…
L lob skrev:
Fast inmurade kablar är väl ofta(st) i rör så att man dra ut/byta/komplettera och laga om det behövs.
/LOB
I vårt radhus byggt -79 är det draget kulo-kabel löst i väggarna på många ställen, förmodligen nån form av prefab-konstruktion.
 
  • Gilla
Kpsundgren
  • Laddar…
JA”Snabbe” Jonas ”Snabbe” Andersson skrev:
I vårt radhus byggt -79 är det draget kulo-kabel löst i väggarna på många ställen, förmodligen nån form av prefab-konstruktion.
Okej. Jaha låter spännande. Är de fixerade på något sätt eller glider de undan om man skulle borra eller spika i dem? I mitt murade hus är det inbilade pansarrör som elen är dragen i. Tydligen inte så bra ur säkerhetssynpunkt men jag har låtit elektriker jorda två rum genom att dra i nya trådar.

/LOB
 
  • Gilla
Kpsundgren
  • Laddar…
L lob skrev:
Okej. Jaha låter spännande. Är de fixerade på något sätt eller glider de undan om man skulle borra eller spika i dem? I mitt murade hus är det inbilade pansarrör som elen är dragen i. Tydligen inte så bra ur säkerhetssynpunkt men jag har låtit elektriker jorda två rum genom att dra i nya trådar.

/LOB
Bä de är inte fixerade utan tittar ut där det sitter strömbrytare osv. I köket kommer det ut en kabel som går till uttag och micro. Det måste ha varit godkänt vid tidpunkten då husen byggdes.
 
  • Gilla
Kpsundgren och 1 till
  • Laddar…
Sänk taket med stålreglar och gipsa
 
  • Gilla
Kpsundgren
  • Laddar…
Dra om all kabel i rör innan du sänker. Komplettera med rör och dosor för dina spottar. Skulle kört typ läkt eller något som bygger litegrann för att maxa takhöjden och sedan kört ex Huntonit Symfoni eller bara gips
 
  • Gilla
Kpsundgren
  • Laddar…
Staffans2000
P pennybridge skrev:
Dra om all kabel i rör innan du sänker
Men snälla nån!

Det blir väldigt mycket enklare att ta ner taket den dagen något inträffar, OM det inträffar vill säga.
TS. Om du promt vill sätta innertak, smäcka upp sådana skivor du länkat till, så blir det bra. Passa på att köpa lite extra skivor att ha i reserv IFALL du någon gång behöver bryta upp en del av taket.

Man skall inte joxa till det i onödan.

Staffan
 
  • Gilla
Kpsundgren och 2 till
  • Laddar…
T Thomas_Blekinge skrev:
I miljontals hus i Europa är kablarna inmurade utan rör och det är även tillåtet i Sverige att ha elkablarna inbyggda utan rör. Det finns ytterst få tillfällen där man behöva ersätta gamla kablar. Om man vill gardera sig så kan du ju lägga in ett gäng tomrör från platsen ovanför centralen till strategiska ställen, och sedan är det bara att regla upp det med gipsskivor. Blir snyggast!
Ja det var ju en jättebra lösning! Om jag då behöver komma åt och ta bort kablar så går ju det, likaså om jag behöver dra nya kablar så ligger det redan rör för enkel kabeldragning! Kanon ju!
 
Tack för alla svar hörni! Oerhört hjälpsamt! Nu kommer jag vidare! Blir så att jag sätter gips eller takpanel (ska räkna och mätta lotr mer vad som blir mest smidigt) Doslock på alla kopplingspunkter så man kommer åt dom sedan spika fast några VP-rör i gamla taket jämte elkablarna som löper mellan kopplingsdosor och elcentral omjag skulle behöva dra om kablar och så.
 
Problemet med rör för framtida bruk är bara det att i framtiden så går dom mest troligt till fel ställe, det är nästan helt omöjligt att veta hur det blir i framtiden. Oftast blir det inte alls som man har trott.
 
  • Gilla
Kpsundgren
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.