L
Vi ska bygga fjällhus och funderar nu på val av golv i huset samt ytskikt i badrummen. Eftersom vi som barnfamilj kommer bo där längre perioder samt hyra ut i övrigt kommer det bli mycket slitage gissar jag. Det kommer säkert även hända att nån går in på toaletten med pjäxor på. Ska man tänka praktiskt har jag förstått att vinylgolv är både slitstarkt och lätt att lägga, och i badrummen är en våtrumsmatta av bättre kvalitet kanske ett bra val.
Men, vi måste få en bra värdering av huset för att inte belåna oss för högt, så hur står sig de valen där? Sänker det värdet rejält att tänka praktiskt i ett fjällhus med slask och slitage?
Tar även emot input på val av golvytor generellt.
 
BirgitS
Om någon går med pjäxor eller grova skor i badrummet så tror jag att klinker är mer hållbart än våtrumsmatta.
 
L
BirgitS BirgitS skrev:
Om någon går med pjäxor eller grova skor i badrummet så tror jag att klinker är mer hållbart än våtrumsmatta.
Aha, ja då är ju klinker klart bättre.
 
Hemmakatten
Ska ni ha golvvärme? I så fall är klinker ett bra val för hela huset. I annat fall klinker i håll, badrum, bastu och i köksvrån. Ekparkett i övriga huset, furugolv är väldigt mjuka och får lätt märken.
 
L
Hemmakatten Hemmakatten skrev:
Ska ni ha golvvärme? I så fall är klinker ett bra val för hela huset. I annat fall klinker i håll, badrum, bastu och i köksvrån. Ekparkett i övriga huset, furugolv är väldigt mjuka och får lätt märken.
Det blir golvvärme ingjuten i plattan och sen vet jag inte om vi borde komplettera med extra värme i hall och badrum. Det lär bli mkt slask i hallen även om man har mattor utanför och innanför entrén.
Klinker i hela huset går inte då vi måste hålla nere budgeten och lägga golv själva förutom i våtrummen. Ekparkett har jag funderat på men läste sen att vinylgolv är mer slitstarkt och ändå mjukt och skönt att gå på. Men det kanske inte stämmer? Finns många snygga att köpa nu iaf! Men drar det ner värdet för mkt är det förstås inte bra. :)
 
BirgitS
Vinylgolv är mjukt i förhållande till klinker men det är lite kallare jämfört med parkettgolv. Men har man en budget så har man. När det gäller värderingar så måste du nog prata med en lokal mäklare för det varierar beroende på ort, läge på orten, stil på huset osv.
 
  • Gilla
Lovih
  • Laddar…
Hemmakatten
Ekparkettgolv kan man köpa för knappa 300:-/kvm. Billigaste priset för vinylgolv är också 300:-. Som köpare skulle jag anse att parkettgolv är mer värdehöjande än vinyl.

Klinker kan du hitta för under 100:- kvm om du handlar på Byggmax eller Bauhaus.
 
  • Gilla
Lovih
  • Laddar…
L
Tack för svar!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.