Vad kan man räkna med, mellan tummen och pekfingret, att värdesänkningen blir vid en försäljning av en totalinrökt äldre fastighet (under 20-30 år)?

Finns det bättre saneringsmöjligheter idag än tidigare?
 
S
yonna yonna skrev:
Vad kan man räkna med, mellan tummen och pekfingret, att värdesänkningen blir vid en försäljning av en totalinrökt äldre fastighet (under 20-30 år)?

Finns det bättre saneringsmöjligheter idag än tidigare?
Riv ut samtliga ytskikt och oljemåla allt du kan. Du kommer annars bara få låga skambud på objektet
 
Jag tänker främst på värdeminskningen (gäller inte mitt hus).
 
BirgitS
Det beror på läget, är det ett toppenläge och huset i övrigt behöver renoveras i hög utsträckning så påverkar det inte så mycket men är det ett dåligt läge där det är låg efterfrågan kan det göra att huset inte går att sälja över huvud taget. Prata med en lokal mäklare.
 
Om huset ligger på attraktivt område spelar det nog ingen roll för värdet.
 
Jag tror man tappar ganska många spekulanter och därigenom kanske inte lika bra fart på budgivningen.

Jag hade inte budat på ett hus som luktade mycket rök. Det finns för många hus utan lukt att välja istället. Sen tänker inte alla som jag.
 
Håller med, är det inte nåt extra med huset som läge eller extra bra planlösning hade jag nog hoppat ett inrökt hus.
 
V Villa1949 skrev:
Jag tror man tappar ganska många spekulanter och därigenom kanske inte lika bra fart på budgivningen.


Jag hade inte budat på ett hus som luktade mycket rök. Det finns för många hus utan lukt att välja istället. Sen tänker inte alla som jag.
Det beror ju på hur många hus som säljs i det specifika området. Vill jag bo på läge A, köper jag ju inte på läge B.

Läget, prisblif, och typ av hus tror jag är mer avgörande, de flesta som köper äldre hus räknar nog ändå med att få renovera alla ytskikt osv ändå.
 
JA”Snabbe” Jonas ”Snabbe” Andersson skrev:
Det beror ju på hur många hus som säljs i det specifika området. Vill jag bo på läge A, köper jag ju inte på läge B.

Läget, prisblif, och typ av hus tror jag är mer avgörande, de flesta som köper äldre hus räknar nog ändå med att få renovera alla ytskikt osv ändå.
Jag tycker osäkerheten att lukten kanske inte helt försvinner efter renovering är avgörande för mig. Jag skulle inte heller köpa ett hus med lukt från ingjutna syllar av samma skäl. Att det är för svårt att vara säker på att rimlig renovering löser problem helt och 100% av lukten.
 
  • Gilla
Baskavoda och 1 till
  • Laddar…
V Villa1949 skrev:
Jag tycker osäkerheten att lukten kanske inte helt försvinner efter renovering är avgörande för mig. Jag skulle inte heller köpa ett hus med lukt från ingjutna syllar av samma skäl. Att det är för svårt att vara säker på att rimlig renovering löser problem helt och 100% av lukten.
Så kan många mycket väl tänka och det kan såklart få effekter på slutpriset, men det räcker ju även att två köpare vill ha huset för de vill bo på den specifika orten och båda tycker det ligger i rätt prisområde. Då är det inte säkert att det spelar så stor roll.

Det är en väldigt komplex fråga som det bara finns svar på när huset väl blir till salu.
 
yonna yonna skrev:
Jag tänker främst på värdeminskningen (gäller inte mitt hus).
Är det ett hus som du vill köpa som inte är till försäljning genom mäklare och vill lägga fram ett prisavdrag pga rökningen?
 
Nej, diskuterades i dagarna där de två (olika) husägarna inte ansåg att de gravt inrökta husen kan vara mer eller mindre svårsålda, speciellt när de inte ligger i attraktiva områden.
 
  • Gilla
Baskavoda
  • Laddar…
BirgitS
Då anser jag att de har fel, mer svårsålda och till lägre pris.
 
  • Gilla
JA”Snabbe”
  • Laddar…
yonna yonna skrev:
Vad kan man räkna med, mellan tummen och pekfingret, att värdesänkningen blir vid en försäljning av en totalinrökt äldre fastighet (under 20-30 år)?

Finns det bättre saneringsmöjligheter idag än tidigare?
0-1Mkr, mellan tummen och pekfingret.
 
Framför allt så tar det nog bort en del grupper potentiella köpare om huset är så dåligt att man inte kan bo där direkt utan att sanera/renovera i ett halvår.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.