Hej,

Har av olika anledningar hamnat i ett läge där jag måste göra en utbyggnad med två sovrum och hall. Utbyggnaden blir ca 30m2. Tanken är att sovrumen blir som ett eget litet hus som jag binder samman med en hall. Eftersom det är akut måste det göras för billigast möjligast peng. Nuvarande huset har krypgrund och plåttak vilket även utbyggnaden bör ha.
Värsta utmaningen! Har igentligen inte ekonomisk möjlighet men måste man så måste man. Om man gör allt själv, hur billigt kan man komma undan?
 
Tja, jag gör något liknande:

Förlängning av bef.hus 1-plan, ca30m2, två sovrum samt dusch.
-platta på mark, 300isolering, golvvärme 4 kretsar.
-22gr tak med tegel (även resten av huset får nytt tegel)
-parkett i rum o hall.
-klinker o kakel i dusch.
-rejäla väggar T=45+145+50.
-isolering vind 150+200
-rejält med eluttag och nätverk.

Jag lejer bort plattan samt vvs. Gör allt annat själv.
Jag kommer att hamna under 200.000 (kalkylen jag gjort säger 150.000 men det vet man vad som händer....).

Lycka till
 
Sittin Duck, om man tittar på din spec. och jämför med den ursprungliga frågan, så verkar det som att han borde kunna komma undan en del av dom bitarna som du räknat upp.

Om vi antar att dom 2 sovrummen inte behöver värmas med golvvärme eller vattenburet överhuvudtaget. Och det vrkar som det inte nehövs något nytt badrum heller.

Om du tar din kalkyl och i pricip tar bort allt som är vvs relaterat, och kanske även lite av din el (efterssom du pratar om nätverk). Att sätta in en elradiator i varje rum går ju i princip in på det vanliga elbehovet i rummet.

Vad tror du att din kalkyl skulle landa på i så fall?
 
Räkna med 600 sek/m2 tak plus plåt
300sek/m2 vägg
300sek/m2 bjälklag
Krypgrund gissar jag på 500sek/m2
el gissar jag på 3000 per rum om elektriker gör det 500 om du gör det själv
fönster köps billigt begagnat 500 spänn styck
dörrar köps billigt begagnat 300 spänn styck
ytskikt.
billiga oljefyllda elelement a 500 sek
Övrigt som skruv, beslag, lim, fogsvansar
Obs baserat på mina erfarenheter offerter och gissningar tror jag att du klarar dig på ca 3000sek/m2. Är du riktigt snål kommer du kanske ned till 2500sek/m2
 
Tack så jättemycket för för svaren. Det ingav faktiskt lite hopp!
I ett annat läge i livet hade 200.000kr känts billigt.
Men måste man snåla så måste man ju tyvärr.
Måste bara fråga Sirbo, vad är det för erfarenheter som får dig att ange de priser du angett? Inget illa ment men det vore bara intressant att få reda på.
Tack åter igen nu har jag något att börja kalkylera med så smått.

/Sara
 
Vägg, tak och bjälklag baserar sig dels på offerter och egen kalkyl och erfarenhet (hobby). Det är bara att sätta upp en kalkyl i excel och räkna skiva för skiva och bjälke för bjälke. Matcha sedan allt mot tex byggmax prislista. Min kalkyl landade på 300sek/m2 vägg med byggmaxpriser och offert från fredells landade på samma pengar.

Själv ska jag snart dra igång egen tillbyggnad på 70m2 (35+35) i två plan på platta. Har räknat material på skruv och mutternivå och skulle jag bygga billigast möjligt skulle jag landa på ca 3000 sek/m2 och då kalkylerar jag med att leja in plattan för 70000. Jag kommer att göra precis allt annat själv. Gör du krypgrunden själv kommer du ned i pris och kommer ligga på max 3000/m2.
 
Jag brukar räkna 2700/m2 men då ingår inte en gjuten platta/m2.

Men det går säker pressa priserna ännu mer...om man har tid..:)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.