Ja nu kanske det inte riktigt stämmer med att flytta hemifrån, men nära inpå.
En kompis gick för en tid sedan isär med sin karl och i samband med det så försvann i stort sett alla hennes verktyg.

Vad hade ni utrustat en "flytta hemifrån" låda med?
Verktyg som sällan används har hon möjlighet att låna, men det är omständigt att behöva låna verktyg för att tex hänga upp en tavla.
 
K
Hus eller lägenhet? Gipshydda eller betong/murverk?
 
Pratar vi om lägenhet? Hyresrätt eller bostadsrätt? Är det hyresrätt behövs egentligen knappt någonting tycker jag.

Hammare
Skruvmejsel med bitssats
Sån där nyckel för att lufta element
Något att knipsa av saker med
Något att mäta med
Polygrip och eventuellt andra tänger att knipa med
Skiftnyckel
Kniv
Vattenpass
Skruvdragare och eventuellt slagborr beroende på vägg. Å andra sidan kanske hon kan låna en slagborr de få gånger man vill göra hål i väggen.

Finns förstås argument för att man kan stoppa i lite vad som helst men det jag skrev ovan täcker nog in det allra, allra mest för den normale användaren. Med reservation för att jag missat något.


Förutom det redan nämnda så finns det en del förbrukningsvaror man kan ha i lådan. Lim, lite snickerispackel, penslar, silvertejp m.m.
 
  • Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
Själva verktygslådan är viktig; inte för tung och i bra kvalitet för långvarigt användande. Hammare, spik, skruv, standarduppsättning skruvmejslar, mattkniv (bra för bl a hantering av emballage). Uppsättning pluggar. Jag brukar också komplettera med ett par skiftnycklar. Det är inte så svårt. Vid sidan av en bra borr/skruvdragare i egen väska (idiotiskt utan väska!). Även om man kan låna borrmaskin är det irriterande att inte ha en egen. Då kommer man långt men jag brukar inte köpa de billigaste grejorna så det kostar.

Här är det standardgåvan till de äldre tonåringarna som är på väg att pröva vingarna.
 
  • Gilla
ricebridge
  • Laddar…
AXS
Tackar för svar, mycket matnyttigt!
Det är en hyresrätt, blandat gips och betong.
 
Uppsättning av kvalitetsverktyg och en väska på en blå arbetsbänk inklusive måttband och skruvmejslar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Bahco hammare och verktyg i presentförpackning anpassad för hemmabruk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En Hultafors vinkelhake i metall med tydliga mätmarkeringar och vinklad handtag för mätning och ritning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Bosch skruvdragare med vinkeltillsats och flera utbytesbara huvuden auf engelsisch
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Biltema multimeter med blå hölje och vridomkopplare, inklusive svart och röd testkabel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Sortimentslåda med fack indelade av skruvar och spikar, och en blyertspenna framför lådan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Cykellagningskit med lappar, lim och rasp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Tycker personligen väska är bättre än plåt eller plast verktygslådor. Sen ska allt rymmas i den och den får inte bli för klumpig för då kommer den att hamna långt bort i källarförrådet.

Satt själv ihop en liten "flytta hemifrån väska" till döttrarna vid Black friday för två år sedan. (Numera 18 och 15år). Fullständigt ratad vid gåvotillfället MEN den mest använda julklappen därefter! Supersmidigt då de vill ha hjälp med något på sina rum oavsett om nagellackskorken sitter som berget eller en tavla ska flyttas eller någon grej ska skruvas isär eller ihop. Jag försökte tänka vad JAG vill hitta om jag besöker någon som då helt oplanerat vill ha hjälp med något.

Bättre med få kvalitetsverktyg än en "massa skräp". De verktyg som "irriterat mig mest" och förstört mest saker genom alla åren är alla dåliga skruvmejslar och tänger! Så där tycker jag verkligen man ska satsa på bra kvalitet direkt. Kom ihåg något som funkar på de vanligaste Torxskruvarna också (ovan är det spärrskruvmejseln för bits till vänster om saxen)

Kompletterade även med en vinkelhake och sen en liten bahcohammare (8oz den lilla på bilden) då en fullstor hammare är onödigt klumpig att släpa omkring och använda i tex en lägenhet eller då man spikar bakstycken till en garderob..

Är det ett litet oansenligt verktyg jag älskar ovan är det lilla röda Hultafors "bräckjärnet/kofoten" under vattenpasset ovan. Otroligt smidigt att lossa golvlister, bryta och justera grejor med osv

Är det lägenhet eller normalt underhåll så handlar det ju mest om att lossa lite fastsittande skruvar, spika och mäta. Ta gärna ett lite längre måttband 5m så är det lättare mäta upp ett rum osv

Skulle jag ge dom ETT batteriverktyg när de verkligen sen flyttar hemifrån så blir det en mindre skruvdragare enligt ovan. Gärna den med vinkeltillsatsen på bilden eller så bara en vanlig i samma utförande. Har själv byggt stor altan med en sådan. Har flera olika skruvdragare själv men det är i princip alltid den där lilla jag använder. Framför allt är det smidiga formatet och låga vikten oftast betydligt mer värt än nackdelen med svagare motor och mindre batteri. Perfekt att tex montera ett kök med vid renovering, skruva ner fästen, lister, beslag med osv osv.

Sen eventuellt en liten sortimentask med lite blandade spikar och skruvar av mellanstorlek är alltid värdefullt att ha till hands. Tänk hänga upp tavlor, spika fast lösa lister, skruva ihop stol med. Köp en tom liten ask och plocka i det du tror de behöver.

Till sist är en enkel Biltema multimeter otroligt värdefull liksom saker för att reparera en cykelpunktering!
 
JanneJanne123
Köp så få verktyg som möjligt och köp istället vid behov. Tycker @AXS förslag ovan var utomordentligt. I en lägenhet finns ju en ytterligare dimension och det är att saker måste förvaras någonstans och utrymmet kan ju vara begränsat.
 
Köp minimalt med grejer, det mesta täcks bra till en början av ikea Fixa satsen för de flesta. måttband och tumstock är bra att ha också.
Dock skulle jag komponera ihop en egen sats då det är smidigt med en bra bitsats. eller komponera med en separat

Köp efter behov det mesta kan man låna.
Jag kan erkänna att jag köpt på mig en massa grejer som jag knappt använt.
 
S skogstomten skrev:
Sen ska allt rymmas i den och den får inte bli för klumpig för då kommer den att hamna långt bort i källarförrådet.
Det håller jag med om, åtminstone för väldigt många som bor i hyresrätt. Därför vill jag påstå att mycket av det du listat inte är så väldans nödvändigt för medelsvensson i lägenhet.

Hur många vet ens hur man använder en voltmeter?
Fogsvans i lägenhet? Njä, speciellt inte om man vill ha en liten behändig verktygslåda.
Varför en hel uppsättning skruvmejslar när en mejsel med bits duger mer än väl. Bitsmejseln på bilden har ju dessutom bits i locket vilket gör att man nästintill aldrig behöver rota fram bitssatsen.
Vinkelhake ställer jag mig också lite frågande till. Jag har i fall aldrig använt en vinkelhake vid något tillfälle annat än när jag snickrar vilket man inte gör i lägenhet.
Två hammare av olika storlek må vara skönt att ha men ganska otympligt och inget jag skulle köpa till någon som vill ha en liten nätt verktygslåda.

Missförstå mig inte, det finns säkert många som använder både fogsvans och vinkelhake i en lägenhet men jag tvivlar på att den genomsnittlige hyresrättsinnehavaren har någon nytta av det. Och som du själv är inne på så prioriterar nog de flesta en mer avskalad verktygslåda som får plats i någon skrubb. Skulle personen sen vilja fylla på så är det både enkelt och billigt att göra det i efterhand.
 
Skulle säga tre saker är de jag använder absolut mest i huset, och har ett kit på kontoret.

1. En bits-sats med handtag MEN med långa bits. (se bild). Kan välja kit lite beroende på vad man använder men långa, gärna smala bits är guld värt jämfört med att försöka komma åt med korta bits i en bitshållare.

2. Mindre men kvalitativ skruvdragare. Boschen med utbytbara chuckar ovan är ett praktexemplar som är svårt att slå! I kombination med långa bits räcker det till det allra mesta.

3. En vass bra kniv, med låsbart blad om det är fällkniv. Att använda enbart där man behöver en vass kniv och inte till att skrapa eller bända. Ha en annan kniv till det. Victorinox, leatherman eller liknande kombiverktyg är bra. Samma sak här, hellre en i bra kvalitet som går att använda än flera i dålig kvalitet som bara slirar eller inte funkar.
 
  • Bits-sats med långa bitstillbehör och skruvmejselhandtag i svart förvaringsfodral.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Jan Itor och 1 till
  • Laddar…
Jag har både snickrat och renoverat flera hus och lägenheter genom åren. Och därför gav jag döttrarna de saker JAG brukar tycka är värdefullt att hitta som "grundverktyg" när jag kommer och ska hjälpa någon oplanerat. Sätta upp något, montera något, laga något, "kolla på något" osv. Sen är det självklart upp till var och en hur mycket man vill kosta på.

Jag tyckte att det var bättre att de fick en ganska komplett väska med kvalitetsverktyg från början så att de sen inte en lördagskväll när de tapetserar om eller ska montera en möbel från IKEA ska tvingas åka och köpa skräpverktyg på ett kvällsöppet COOP.

Skulle säga att TYVÄRR börjar många med en sån enklaste skräpsats från tex IKEA/BILTEMA. Där då skruvar dras runda, eller inte kan dras åt riktigt och tänger som tappar greppet eller inte funkar som avbitare.

Liten kort såg på bilden SOM RYMS I VÄSKAN är värdefull för att tex kapa en gardinstång, fönsterhylla, list, julgran, såga ett jack i något och liknande. Har själv behövt det många gånger men vi är alla olika. De fick även den lilla "metallsågen" på bilden just för att kunna kapa gardinstänger, skruvar, beslag mm.

Det var som jag skrev den lilla hammaren på bilden som avses. (INTE den stora eller 2st!) Dvs just för att den inte ska bli klumpig. Väldigt praktisk med en liten hammare då möbelbakstycken spikas ihop från tex IKEA, en plugg ska slås in osv.

Just skruvmejslar är som jag skriver det som jag tycker är värdefullt att ha RÄTT version och storlek. Många skruvar dras sönder pga fel mejsel och då har man betydligt mer jobb/strul. Därav lite olika storlekar. Tror de 7 från Bahco på bilden kostade 99kr på Black Friday då (De 2 största köpte som extra då de är bra som lite enklare brytverktyg och till vissa äldre stora skruvar) Skruvmejslar med bits tycker jag ofta tyvärr inte kommer ner riktigt i hål på olika ställen och apparater eftersom skaftet blir för grovt där bitsen fästs in.

Vinkelhake tycker jag är värdefullt många gånger när man vill mäta och kapa lite enklare grejor och just när man verkligen vill KOLLA eller få något vinklerätt osv. Jag själv har snickrat massor i både lägenheter och hus. Då menar jag just enkla grejor som att såga till en skiva för att bygga på en möbel, hylla eller liknande. (Alltså inte regelrätta renoveringar)

Multimeter är som du säger inget alla vet hur de används från början. Men värdefullt för att kunna kolla om en uttag är strömsatt, om en ledning är hel osv. Många gånger är det ju kanske någon hjälpsam kompis, granne, förälder som kallas in akut och det är DÅ den kommer till nytta om DE vet hur den hanteras. Den på bild kostar tex 119kr på Biltema.

Sen kommer många ungdomar att tex behöva justera sadeln på en cykel eller laga en punktering. Därför är det med skiftnycklar och punkteringssats.

Det där etuiet med 3 spärrnycklar med 12 storlekar är de jag själv använder absolut mest de senaste 10 åren men då oftast inte i en lägenhet. Men jag tycker de är värt vart enda krona framöver i livet.

Skulle jag BARA ge två saker från bilden ovan vore det nog just skruvmejselsatsen och tången av hög kvalitet. Total kostnad kanske 250-350kr.
 
Skruvdragaren — med extrabatteri, som kan laddas medan man använder det andra, så man inte blir ståendes — använder jag dagligen. Både som borrmaskin och som skruvdragare. Inte minst när det skas monteras Ikeamöbler. Min Bosch GSB 12V-15 kostade en slant men var värd vartenda öre. Utan den stode jag mig slätt!

Man behöver dock komplettera med några bra skruvmejslar i olika storlekar; tänk pillig elektronik mm. En bra bitsmejsel som den ovan är ett vettigt köp. Då kan du även använda den bitssats du har till skruvdragaren.

Hammare. En vanlig snickarhammare för att slå i spik eller plugg när du ska sätta upp tavlorna.

En bra polygrip och en bra plattång med avbitare kommer också oftare till användning än man tror.

Kniv — inte Morakniv utan skydd, som man bara slinter och skär sig på, utan en bra hobbykniv — är bra, liksom en ”fulsax”, dvs en vanlig sax men som man aldrig använder i köket och som det inte gör något om det blir lite hack uti.

Samt en verktygslåda förstås.
 
JanneJanne123
Med all respekt tror jag vi byggahusare har en liten skev bild av vilka vetktyg som behövs som minimum i ett hem.

Jag känner absolut ingen av mina mer ”vanliga” vänner som skulle behöva en egen multimeter och skulle faktiskt inte lämna en hos någon som inte vet hur de fungerar, då de faktiskt kan få för sig att använda den helt utan att inse riskerna som är förknippade med det verktyget.
 
  • Gilla
ricebridge och 2 till
  • Laddar…
Nja nu var ju TS ursprungliga frågeställning -Vad hade ni utrustat en "flytta hemifrån" låda med?... därav mitt svar vad JAG har utrustat MINA döttrars verktygslåda med ,-) Där jag också försökt beskriva just VARFÖR jag stoppat ner de sakerna.

Pratar vi "MINIMUM" så beskrev jag det i förbifarten nyss som "skruvmejselsatsen och tången av hög kvalitet".

Så är nog ingen "skev bild" utan att vi tänker och tycker lite olika och dessutom delvis besvarar två olika frågeställningar. Där det dessutom så klart beror på hur mycket pengar man vill lägga.

Kanske ska tillägga att Multimetern är bra för att tex kolla om ett litet batteri är slut osv. (Dvs jag tänker inte bara på starkströmsanläggningar)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.