Buda 2.5Mkr och ange att budet är giltigt till dag innan visning och att ni vill ha en eller två visningar innan budet går igenom.

Om ni träffar ägaren/ägarna se till att ha med fikabröd, man vinner inga affärer med den gamla stammen utan en rejäl och svulstigt fika.. och då menar jag inte havleflarn i storpack. Hembakt ska det vara!
 
  • Gilla
  • Haha
Workingclasshero och 6 till
  • Laddar…
Staffans2000
När jag knackade på, blev jag glatt inbjuden och bjöds på husesyn. Affären var avklarad innan mäklaren behövt lyfta ett finger.
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Det är ett ruskigt svårt läge och som flera andra säger så är varje försäljning unik.

Gör det som känns rätt för er.
Det är inte fel att knacka på, OM säljarna gillar det.
Jag brukar tänka att allt har en mening.
Gör det som känns bäst
 
  • Gilla
Jennievu
  • Laddar…
F
Nästan 50 tusen i driftskostnad? Hur kan ett hus på 125 kvadrat kosta så mycket.
Har dom glömt isolera, eller kanske en sommarstuga från början
 
  • Gilla
Cheesen
  • Laddar…
F Fakathong skrev:
Nästan 50 tusen i driftskostnad? Hur kan ett hus på 125 kvadrat kosta så mycket.
Har dom glömt isolera, eller kanske en sommarstuga från början
Verkar skumt, strunta i pelletspannan och kör på enbart elpatron kanske?
Dock står det uppvärmning 11.500:-
 
  • Gilla
roger2011
  • Laddar…
A
Om detta är ert troliga drömhus så fundera på följande:

100-200000 mer i pris på hus är en försvinnande liten ökning i ränta.

Läge och möjlighet för familjen att göra det till ett drömhem är värt mycket mer.


Jag skulle börjat med att kontakta mäklaren, frågat om de som bor där och att du är intresserad av huset. Lyssna på mäklarens uppfattning av säljarna och vad de är ute efter, antagligen kan du få ut ganska mycket om det är en snackis till mäklare.

Antagligen vill de som bor där fira jul och nyår i huse och sen sälja vid lämpligt tillfälle ...

Utifrån detta får du avgöra hur ni vill gå vidare och buda.


Men som det sagt redan:
- du behöver lägga dig över utgångspriset i bud (om det inte är åt helsike fel)
- erbjud att de bara flyttar prylar som de vill ha, resten ordnar ni.
 
  • Gilla
Appendix och 2 till
  • Laddar…
JA”Snabbe” Jonas ”Snabbe” Andersson skrev:
Om ni verkligen vill ha huset så lägg ert maxbud direkt.
Det är den bästa taktiken
 
  • Gilla
Jennievu
  • Laddar…
F Fakathong skrev:
Nästan 50 tusen i driftskostnad? Hur kan ett hus på 125 kvadrat kosta så mycket.
Har dom glömt isolera, eller kanske en sommarstuga från början
Vi har funderat på det också. Men får se vad mäklaren säger om det... Står ju inte supermycket information i annonsen.
 
mathiash77 skrev:
Om detta är ert troliga drömhus så fundera på följande:

100-200000 mer i pris på hus är en försvinnande liten ökning i ränta.

Läge och möjlighet för familjen att göra det till ett drömhem är värt mycket mer.


Jag skulle börjat med att kontakta mäklaren, frågat om de som bor där och att du är intresserad av huset. Lyssna på mäklarens uppfattning av säljarna och vad de är ute efter, antagligen kan du få ut ganska mycket om det är en snackis till mäklare.

Antagligen vill de som bor där fira jul och nyår i huse och sen sälja vid lämpligt tillfälle ...

Utifrån detta får du avgöra hur ni vill gå vidare och buda.


Men som det sagt redan:
- du behöver lägga dig över utgångspriset i bud (om det inte är åt helsike fel)
- erbjud att de bara flyttar prylar som de vill ha, resten ordnar ni.
J Jennievu skrev:
Vi har funderat på det också. Men får se vad mäklaren säger om det... Står ju inte supermycket information i annonsen.
Ett tips är att kontakta mäklaren för mer fakta som föreslås, Energiklass G ? är det högsta/sämsta så kolla upp varför...kanske krävs det en del åtgärder för att "uppdatera" huset? Pellets men hög elförbrukning?... Tror ett samtal med mäklaren/visning innan hjälper er att fatta beslut. Många mäklare lockar in kunder att lägga bud innan, men ingen kan veta vad en budgivning ger åt något håll.

Sålde förra huset för 3 år sen innan visning med hjälp av mäklare, utsatt för 2400 000 Första paret sa nej när jag sa 2 700 000. Andra paret sa jag till 2 720 000 efter 2 timmar och en besiktning för 10 000 jag betalade och jag kunde skriva in långt tillträde 6 månader och det lösta alla mina flytt problem. Så kan ni även ge säljaren ett tillträde/flytthjälp som passar dom så kan det utöver ett bra pris vare till er fördel. Men se till att ha pengar/lånelöfte klart innan, för då "vinner" ni över dom som inte har allt klart. Så omöjligt att veta, men kolla upp uppvärmnigen av huset och vad ni är beredda att lägga på eventuell renovering. Lycka till

ps det huset jag sålde köpte jag 11 år innan för 2 miljoner och jag gick på visningen och 5 skrev upp sig, och jag gav mäklaren mitt visitkort och en kopia på lånelöftet och sa ring mig, och dagen efter hade vi skrivit för utgångspriset för jag var den enda som samma dag hade pengarna och sen slog till....övriga velade för länge och kom sedan/för sent.
 
  • Gilla
Appendix och 2 till
  • Laddar…
J Jennievu skrev:
Vi har funderat på det också. Men får se vad mäklaren säger om det... Står ju inte supermycket information i annonsen.
Var noggranna i er besiktning men prata väldigt lite med säljarna om krångliga saker de säljer för deras dödsflytt så var tydliga med att ni satsar allt ni kan för att ni ser huset som er framtidsdröm och att ni vill göra allt för att minimera säljarens flyttbesvär så får ni huset... försöker ni gnida får ni inte huset
 
H Husgubbe skrev:
Ett tips är att kontakta mäklaren för mer fakta som föreslås, Energiklass G ? är det högsta/sämsta så kolla upp varför...kanske krävs det en del åtgärder för att "uppdatera" huset? Pellets men hög elförbrukning?... Tror ett samtal med mäklaren/visning innan hjälper er att fatta beslut. Många mäklare lockar in kunder att lägga bud innan, men ingen kan veta vad en budgivning ger åt något håll.

Sålde förra huset för 3 år sen innan visning med hjälp av mäklare, utsatt för 2400 000 Första paret sa nej när jag sa 2 700 000. Andra paret sa jag till 2 720 000 efter 2 timmar och en besiktning för 10 000 jag betalade och jag kunde skriva in långt tillträde 6 månader och det lösta alla mina flytt problem. Så kan ni även ge säljaren ett tillträde/flytthjälp som passar dom så kan det utöver ett bra pris vare till er fördel. Men se till att ha pengar/lånelöfte klart innan, för då "vinner" ni över dom som inte har allt klart. Så omöjligt att veta, men kolla upp uppvärmnigen av huset och vad ni är beredda att lägga på eventuell renovering. Lycka till

ps det huset jag sålde köpte jag 11 år innan för 2 miljoner och jag gick på visningen och 5 skrev upp sig, och jag gav mäklaren mitt visitkort och en kopia på lånelöftet och sa ring mig, och dagen efter hade vi skrivit för utgångspriset för jag var den enda som samma dag hade pengarna och sen slog till....övriga velade för länge och kom sedan/för sent.
Du satte ut ett hus för 2,4 men sa nej till ett bud på 2.7?
 
A Andy78 skrev:
Du satte ut ett hus för 2,4 men sa nej till ett bud på 2.7?
Nej, det första paret som ville köpa innan visning sa nej till att betala 2,7.
 
Om ni lägger ett bud innan visning lägg då ett bud som gäller om dom går med på att skriva direkt.
 
  • Gilla
byggarätt
  • Laddar…
Gällande ert maxbelopp så är ju också frågan om ni behöver ha pengar tillgängliga för någon form av renovering av huset? Misstänker att ni iaf vill byta lite ytskik, eventuellt finns det också brister i huset som behöver åtgärdas?

Så är 2,5milj max. Erbjud 2,4 och hoppas på det bästa... men sätt lite press på dom samtidigt med en tidsgräns!

Men om ni verkligen verkligen VERKLIGEN vill ha huset! Så erbjuder ni 2.5milj direkt och erbjuder flexibel inflytt och att ta hand om flyttstädning och allt överblivet. Mer kan ni ju inte göra....
 
Jag och min sambo köpte vårat första hus i April, efter ett litet förhandstips från mäklaren, så vi bad om en förhandsvisning(detta var några dagar innan jul -18), och huset var verkligen top notch och det hade varit samma ägare sen -90. Vi insåg dessutom att skulle huset komma ut så skulle det garanterat sticka iväg långt över våran smärtgräns så drog till med ett förhandsbud som enligt mäklaren brukade ligga på 10-20% utöver utgångspris.
Med budet kom villkor om att pris skulle justeras beroende på vad besiktning visade.
I slutänden så fick vi huset för 2.7milj, utgångspriset enligt mäklaren skulle vara runt 2.5milj.
Så vi var nöjda, och säljarna var nöjda över smidig affär!

Tror absolut det är en vettig idé att börja med mäklaren och kolla av stämningen, kan säkert dock vara lite svårare med tanke på att huset redan ligger på hemnet, för då finns det förmodligen redan folk som tänker precis som ni. Lycka till! :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.