Hej! Håller på att renovera upp ett hus från 1970. Välbyggt och solid konstruktion. Så här ser mitt källartak ut, typ överallt i hela 106kvm källare. Det är låg luftfuktighet iom att dels ligger vårt område på en höjd sedan är det "pigmo" (Stavning? Alltså en sorts morän som består av sand och medelstora stenar i marken under källaren). Vi har bergvärme och värmesystemet går längs med alla ytterväggar i hela källaren genom radiatorer så det är lika varmt och skänt här nere som uppe på markplan.

Nu till min fråga: Jag ska göra källaren beboelig och därför ska jag sänka alla tak i källaren föör att dölja all den här skiten och samtidigt installera downlights från Hide-a-lite, blir väl ca 25-30st total i hela källarplanet.

Jag tänkte regla med 45-reglar och sedan sätta 13mm gips överallt här nere. Eller vad gör jag? Är oerhört tacksam för tips och idéer. PS! Vattenrören och ventilation kommer INTE att byggas in, det är endast alla el-kablar och annat som sitter dikt taket som jag kommer sätta igen med tak.

Källarkorridor med synliga rör och kablar längs ett oavslutat träbjälklagstak och vitmålade väggar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Källartak med synliga träbjälkar och rörledningar längs taket, elcentral på vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vy av ett rörigt källartak med synliga rör och kablar, en hängande lampa och en elektrisk panel på en vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jävligt lurigt att bygga in skärmar kabel också ifall de någon gång i framtiden skulle vara problem i någon grupp då är det i princip omöjligt att komma åt :/
 
  • Gilla
Kpsundgren
  • Laddar…
Sätt en kabelstege mot taket och lägg all kabel där, måla in tak och kabel i matt svart och montera dina lampor direkt på det svarta taket så blir det snyggt.
 
  • Gilla
Kpsundgren
  • Laddar…
T tgr_se skrev:
Sätt en kabelstege mot taket och lägg all kabel där, måla in tak och kabel i matt svart och montera dina lampor direkt på det svarta taket så blir det snyggt.
Du tänker att jag struntar i att sänka det och kör vanliga spotske or typ?
 
Ja. Med ett svart tak smälter allt ihop och det blir motljus om man tittar upp.
 
  • Gilla
Kpsundgren
  • Laddar…
T tgr_se skrev:
Ja. Med ett svart tak smälter allt ihop och det blir motljus om man tittar upp.
Ok! Jag kommer slipa och putsa alla rum och sedan måla med vit färg som andas. Allt för att det ska kännas större där nere, därför tänkte jag ha vitt i taket också. Svart är snyggt men gör korridorerna mindre? Jag är inne på min/maxing här
 
Det går ju att måla in allt i matt vit med och sätta spottarna i betog taket utan att regla ner med. Ingen kommer se kablarna förutom du och du glömmer efter ett tag med ;)
 
  • Gilla
Kpsundgren
  • Laddar…
T tgr_se skrev:
Det går ju att måla in allt i matt vit med och sätta spottarna i betog taket utan att regla ner med. Ingen kommer se kablarna förutom du och du glömmer efter ett tag med ;)
Om man reglar 45 och sedan skruvar fast sånna här då med typ vit karmskruv sä att skruvarna knappt syns? Då är det ju lätt att bara skruva ner OM man någonsin skulle behöva komma åt kablaget i taket?

https://www.hornbach.se/shop/MOELVE...MI2Mn3gvvf5gIVUKqaCh0AgwKsEAQYBCABEgIMW_D_BwE
 
Det där taket ser ju riktigt städat ut, själv skulle jag bara målat det som det är.
Känns som överkurs att sänka, men vi är ju alla olika.
Sen att bygga in kablar är lite av en gråzon, t.ex. alla kopplingsdosor måste göras tillgängliga, så ska du sänka det bör du använda ett löst undertak.
 
  • Gilla
Kpsundgren
  • Laddar…
snaggletooth snaggletooth skrev:
Det där taket ser ju riktigt städat ut, själv skulle jag bara målat det som det är.
Känns som överkurs att sänka, men vi är ju alla olika.
Sen att bygga in kablar är lite av en gråzon, t.ex. alla kopplingsdosor måste göras tillgängliga, så ska du sänka det bör du använda ett löst undertak.
Njae... Det där är ju bara en del av hela källaren. Det är kablar, hål, gamla hål, uppsågade plåtlister etc etc överallt och jag känner att om det ska bli snyggt och städat här nere så måste jag sänka ner taket. Det är alldeles för mycket pill med att få det att se städat ut annars. Jag måste ju också tänka på det här med fukt även om källaren är väldigt torr så vet jag att det bara är en tids fråga innan det börjar lukta från organiskt material. Därför hade jag tänkt att oavsett vad jag sänker med så får det vara 10mm luftspalt längs med lecaväggarna och det sänkta taket så luften kan cirkulera fritt ovanför set sänkta taket?
 
Kan man inte göra nån form av lucka där varje kopplingsdosa är? På bilderna ser man bara en eller två dosor, inte så jobbigt om det inte handlar om massor av dosor. Räcker kanske med ett vanligt runt doslock?
 
  • Gilla
Kpsundgren
  • Laddar…
JA”Snabbe” Jonas ”Snabbe” Andersson skrev:
Kan man inte göra nån form av lucka där varje kopplingsdosa är? På bilderna ser man bara en eller två dosor, inte så jobbigt om det inte handlar om massor av dosor. Räcker kanske med ett vanligt runt doslock?
Ok så det är egentligen bara kopplingsdosorna jag lär kunna komma åt egentligen? Inte själva kablaget i sig?
 
K Kpsundgren skrev:
Ok så det är egentligen bara kopplingsdosorna jag lär kunna komma åt egentligen? Inte själva kablaget i sig?
Jag är ingen expert, men man kommer ju inte åt alla kablar som finns inmurade heller. Huvudsaken måste väl vara att man kan komma åt att koppla?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.