Hej!

Hur mycket vibrationer är skäligt för ett nytt FTX-agg?

Som det är nu står agget på vår ”vind” (1,5planshus) på en plywoodskiva och stenullskiva 70mm tjock.

Jag ligger och sover ca 6-7 meter från aggregatet och kan höra vibrationerna (väldigt dovt dock) i kudden. Bör det vara så?

när man står direkt under aggregatet i vardagsrummet på övervåningen hör man det jättetydligt, som en kyl typ.
 
Vad föreskriver tillverkaren av aggregatet om placering? Jag har för mig att Östberg föreskriver att anslutningen mot deras aggregat ska ske med flexibel slang. Hur är ventilationsrör en fixerade? Ligger de stumt mot takstolarna eller är de upphängda på något sätt?
 
  • Gilla
hewsbyggare
  • Laddar…
Jag koppla in 2 st åt vent killen i 2 villor .. svintyst och ingen vibration alls ...:thinking:
 
  • Gilla
hewsbyggare
  • Laddar…
Jag hör också vårt aggregat. Hörs tydligt stående rakt under aggregatet. Ligger på 100mm stenullskiva. Rören hänger i hålband bortsätt från några enstaka positioner.
 
  • Gilla
hewsbyggare
  • Laddar…
Vårt aggregat vibrerar inta alls, och hörs bara svagt i tvättstugan där det sitter monterat på en yttervägg (med dubbelgips).
Men det är ett motströmsaggregat med bara två EC-motor-drivna fläktar,
och har ingen sådan där roterande motordriven mojäng.
 
  • Gilla
hewsbyggare
  • Laddar…
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Vårt aggregat vibrerar inta alls, och hörs bara svagt i tvättstugan där det sitter monterat på en yttervägg (med dubbelgips).
Men det är ett motströmsaggregat med bara två EC-motor-drivna fläktar,
och har ingen sådan där roterande motordriven mojäng.
Det ska inte vibrera nått är fel antingen med rören (upphängning, anslutning eller storlek)eller nån fläkt.
Om det är roterande växlare eller motströms har ingen betydelse för rotorn i en roterande växlade roterar inte i sån fart att det ska uppkomma varken ljud eller vibration
 
  • Gilla
Papphammar666 och 1 till
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.