Nu har jag kört min nya kamera med AcuSense ett litet tag, och jag tycker det gör VÄLDIGT stor
skillnad, 1 larm utan personer på har jag haft, men då var det en katt, och då sänkte jag känsligheten lite
och sedan dess har det varit lugnt.
Det fina med acusense är att man kan övervaka hela bilden, om någon går in på tomten 20 meter bort så får jag med det också.
Med min gamla kamera kunde jag bara ha koll precis utanför dörren, annars fick jag massor med falsklarm.
 
  • Gilla
Robin_
  • Laddar…
[SKPG]Zamora [SKPG]Zamora skrev:
Hur tänker ni kring skyltning angående kameraövervakning? Blir inte klok på om jag behöver sätta upp en skylt när jag bara filmar baksidan. Min andra fundering är om jag har en skylt angående kameraövervakning om inte buset letar mer aktivt efter kameran då? Nu har jag ingen lagring i kameran utan i min cloudkey, men ändå.....
Enligt datainspektionens regler omfattas du inte. Och behöver således inte skylta heller.

"När det gäller privatpersoners kameror kan de ibland vara undantagna från reglerna i dataskyddsförordningen och den nya kamerabevakningslagen. I så fall behöver du som privatperson inte ta hänsyn till reglerna. Lagen gäller helt enkelt inte. Detta förutsätter dock att


  • kameran inte filmar en plats dit allmänheten har tillträde
  • du kamerabevakar i egenskap av privatperson
  • bevakningen bedrivs som ett led i en verksamhet av rent privat natur eller som har samband med ditt hushåll"
 
  • Gilla
whak
  • Laddar…
R Robin_ skrev:
Enligt datainspektionens regler omfattas du inte. Och behöver således inte skylta heller.

"När det gäller privatpersoners kameror kan de ibland vara undantagna från reglerna i dataskyddsförordningen och den nya kamerabevakningslagen. I så fall behöver du som privatperson inte ta hänsyn till reglerna. Lagen gäller helt enkelt inte. Detta förutsätter dock att


  • kameran inte filmar en plats dit allmänheten har tillträde
  • du kamerabevakar i egenskap av privatperson
  • bevakningen bedrivs som ett led i en verksamhet av rent privat natur eller som har samband med ditt hushåll"
Tack! Ska man då skylta i avskräckande syfte tycker församlingen?
 
D
G GammaltSomNytt skrev:
En till röst för Unifi Protect. Bra kameror, bra app. Något dyrt med kringutrustning för att få optimal setup.
Har du dessa utomhus, hur pass bra är de på att sortera bort falsklarm?
 
Unifi Protect här med. I stort nöjd. Finns väl förbättringspotential men det kommer löpande förbättrar
 
R Robin_ skrev:
kameran inte filmar en plats dit allmänheten har tillträde
Det där sista är en knäckfråga.
Se detta svar från Lawline. Har du en inhängnad tomt med låst grind så räknas det som att allmänheten inte har tillträde till platsen. Om grind saknas eller är inte låst så räknar lagen den som en plats dit allmänheten har tillträde. Även om det är din egen bakgård på din egen tomt.

Det väsentliga i bedömningen av vad som utgör en sådan plats är om allmänheten överhuvudtaget har tillträde till platsen. I en dom från Högsta förvaltningsdomstolen ansågs kameror vid entréer till flerfamiljshus vara på en plats dit allmänheten har tillträde eftersom att det inte fanns något fysiskt som hindrade allmänheten att ta sig till entréerna. Ett exempel på det var att fastigheten inte hade någon anordning, t.ex. en låst grind, som kunde avskilja den från allmänheten (se dom i mål nr 3821-09 och 3822-09).
https://www.lawline.se/answers/vad-raknas-som-en-plats-dit-allmanheten-har-tilltrade
 
[SKPG]Zamora [SKPG]Zamora skrev:
Tack! Ska man då skylta i avskräckande syfte tycker församlingen?
Ja, som jag har förstått det behöver man på något sätt informera personer om att de blir övervakade, muntligt eller med skyltar.
Jag tycker skyltar är enklare, och har en god avskräckande effekt på vanligt bus.
 
Peter2400 Peter2400 skrev:
Ja, som jag har förstått det behöver man på något sätt informera personer om att de blir övervakade, muntligt eller med skyltar.
Jag tycker skyltar är enklare, och har en god avskräckande effekt på vanligt bus.
Då får min skylt sitta kvar
 
T tompaah7503 skrev:
Det där sista är en knäckfråga.
Se detta svar från Lawline. Har du en inhängnad tomt med låst grind så räknas det som att allmänheten inte har tillträde till platsen. Om grind saknas eller är inte låst så räknar lagen den som en plats dit allmänheten har tillträde. Även om det är din egen bakgård på din egen tomt.



[länk]
Jag tror faktiskt att detta svar är fel.

Allmänheten har inte tillträde till min tomt bara för att grind saknas.


I övrigt kan jag säga att jag tre gånger i år skickat bilder från mina kameror till polisen, när kriminella fastnat på bild när de passerar mitt hus på gatan. Polisen har varit mycket tacksamma och jag har inte fått några klagomål på att mina kameror även filmar plats dit allmänheten faktiskt har tillträde, trots att det uppenbart är ett lagbrott.
 
  • Gilla
jrosenthal
  • Laddar…
F
MathiasS MathiasS skrev:
Jag tror faktiskt att detta svar är fel.

Allmänheten har inte tillträde till min tomt bara för att grind saknas.


I övrigt kan jag säga att jag tre gånger i år skickat bilder från mina kameror till polisen, när kriminella fastnat på bild när de passerar mitt hus på gatan. Polisen har varit mycket tacksamma och jag har inte fått några klagomål på att mina kameror även filmar plats dit allmänheten faktiskt har tillträde, trots att det uppenbart är ett lagbrott.
Jag tror normalpolisen är på ”vår” sida i en sån fråga. Dom väljer väl helt enkelt att inte lämna det vidare till åklagare. En normalt funtad åklagare borde i det läget också välja sina strider med omsorg. Skulle däremot dina kamerabilder användas som bevis i en rättegång så kan det rent hypotetiskt vara så att åklagaren inte har nåt annat val än att dra dig till tinget. Man får väl i sådana fall ha en klar och färdig och inte helt orimlig förklaring till att det var en ren slump att kameran filmade allmän plats just den dagen, typ ett fäste hade lossat dagen innan eller nåt sånt....

Egen fastighet har jag uppfattat att man får övervaka bäst man vill, man kanske borde ha en skylt. Jag har kameraövervakning på min fastighet och eventuellt nån liten strimma utanför med. Den enda nyttan jag haft av det är att jag såg vilket hus den bilen som parkerade in mig på min egen infart besökte så jag kunde gå dit och få bilen flyttad, det var väldigt nära att jag åkte och lånade en 4x4 pickup för att dra bort den innan jag kom att tänka på kameran. Initialt tänkte jag knacka sidorutan eller bryta upp dörren men jag sansade mig i sista stund..
 
  • Gilla
tompaah7503
  • Laddar…
ja ungefär så. Och som du säger, skulle man hamna i blåsväder har jag inga problem med att intyga att jag höll i kameran vid just detta tillfälle.
 
För ni som kör UniFi Protect. Vad behöver man för att komma igång? Säg två kameror om någon lagrings/styrenhet.

Typ:
1st UniFi Cloud Key Gen2 Plus
2st UniFi UVC-G3-BULLET

Jag blir liksom inte klok på vad som behövs. Jag förutsätter att det går att köra på nätverkslösningar från andra tillverkare.
 
Peter2400 Peter2400 skrev:
Nu har jag kört min nya kamera med AcuSense ett litet tag, och jag tycker det gör VÄLDIGT stor
skillnad, 1 larm utan personer på har jag haft, men då var det en katt, och då sänkte jag känsligheten lite
och sedan dess har det varit lugnt.
Det fina med acusense är att man kan övervaka hela bilden, om någon går in på tomten 20 meter bort så får jag med det också.
Med min gamla kamera kunde jag bara ha koll precis utanför dörren, annars fick jag massor med falsklarm.
Vilken modell av Hik kamera har du? Eller kör du med en NVR med AcuSense?
 
D
johel572 johel572 skrev:
För ni som kör UniFi Protect. Vad behöver man för att komma igång? Säg två kameror om någon lagrings/styrenhet.

Typ:
1st UniFi Cloud Key Gen2 Plus
2st UniFi UVC-G3-BULLET

Jag blir liksom inte klok på vad som behövs. Jag förutsätter att det går att köra på nätverkslösningar från andra tillverkare.
Japp, bara Cloud Key och kameror!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.